Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Osakkeiden ja kuljettamisen hinta laskee – yli 300-metrisen rahtialuksen saa vuokralle jo halvemmalla kuin huviveneen Helsingistä

Maailmantalouden pelätty hyytyminen laskee osakkeiden, raaka-aineiden ja kuljettamisen hintaa. Osakkeiden hinnat laskivat laajalti keskiviikkona, ja öljyn hinta laski alimmilleen sitten vuoden 2003.

Talous
 
Leif Rosas
Merikuljetusten hinnat ovat laskeneet rajusti. Kuvassa aluksia Suomenlahdella kesällä 2014.
Merikuljetusten hinnat ovat laskeneet rajusti. Kuvassa aluksia Suomenlahdella kesällä 2014. Kuva: Leif Rosas

Maailmantalouden pelätty hyytyminen laskee osakkeiden, raaka-aineiden ja kuljettamisen hintaa.

Osakkeiden hinnat laskivat laajalti keskiviikkona. Eurooppalainen Euro Stoxx 50 -osakeindeksi laski keskiviikkona 3,3 prosenttia. Yhdysvaltalainen S&P 500 kävi yli kolme prosenttia miinuksella, mutta osakeindeksi laski päivän päätteeksi lopulta 1,2 prosenttia.

Helsingin pörssissä osakkeet halpenivat 3,0 prosenttia.

Britanniassa osakeindeksi FTSE 100 laski riittävästi, että pudotus täytti laskumarkkinan eli ”bear marketin” määritelmän.

Osakkeiden sanotaan olevan laskumarkkinassa, kun indeksi laskee yli 20 prosenttia huipustaan. FTSE 100 on heikentynyt uutistoimisto Reutersin mukaan tämän verran sitten viime huhtikuun.

Myös Aasiassa sijoittajat pyrkivät eroon osakkeistaan. Japanissa Nikkei 225 -osakeindeksi laski 3,7 prosenttia ja Hongkongin Hang Seng 3,8 prosenttia.

Vastaavasti valtioiden joukkolainojen arvot nousivat keskiviikkona, kun sijoittajat hakivat turvallista kohdetta pääomilleen.

Öljyn hinta laski Reutersin mukaan alimmilleen sitten vuoden 2003. Yhdysvalloissa barrelin hinta laski alle 27 dollariin.

Öljyn hinta on pudonnut tammikuussa jo yli neljänneksellä.

Pelokkuuden keskeinen syy on Kiinan talouskasvun hidastuminen.

Tiistaina Kansainvälinen valuuttarahasto IMF alensi maailmantalouden kasvuennustettaan kolmatta kertaa alle vuoden kuluessa.

IMF odottaa Kiinan talouden tänä vuonna kasvavan 6,3 prosenttia, mikä on selvästi hitaampi vauhti kuin aiempina vuosina.

Myös raaka-aineiden kuljettaminen maailman merillä on poikkeuksellisen edullista.

Uutistoimisto Bloomberg laski, että capesize-luokan kauppa-aluksen eli jopa yli 300 metriä pitkän rahtialuksen saa päiväksi käyttöön tätä nykyä 1 563 dollarilla eli runsaalla 1 400 eurolla.

Rahtaamisen hinta on laskenut elokuun huipusta hurjat 92 prosenttia. Tuolloin vastaavan aluksen päivävuokra oli Bloombergin mukaan liki 20 000 dollaria.

Yli 300-metrisen rahtialuksen vuokran hinnalla ei välttämättä saa käyttöön edes huvivenettä Suomenlahdella. Esimerkiksi eräs helsinkiläisyhtiö tarjoaa noin 10-metristä moottorivenettä enintään kahdeksaksi tunniksi käyttöön 1 650 euron verottomaan hintaan.

Rahtialuksen vuokraan ei tosin kuulu polttoaine, joka Bloombergin mukaan maksaa päivässä noin 4 000 dollaria.

Kuljettamisen hintaa painaa kysynnän vähäisyyden lisäksi se, että rahtaajat ovat tehneet viime vuosina runsaasti investointeja uusiin aluksiin.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat