Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Soneran verkossa enemmän häiriöitä kuin kilpailijoilla – ”Yksittäisestä ongelmasta on lähtenyt domino-efekti”

Elisan ja Dna:n matkapuhelin­verkoissa on huomattavasti vähemmän häiriöitä.

Talous
 
Fakta

Kymmeniätuhansia mittauksia

 Verkkojen toimintaa arvioitaessa otettiin huomioon vain tiedonsiirto matkapuhelinverkossa. Toisin sanoen mittaustulokset langattomassa lähiverkossa (wlan) jätettiin huomioimatta.

 Nettitutka on sovellus, jonka käyttäjä lataa puhelimeensa tai taulutietokoneeseensa.

 Aina kun käyttäjä painaa start-painiketta, sovellus mittaa verkon tiedonsiirtonopeuden. Jos tiedonsiirto ei toimi, se raportoidaan epäonnistuneena mittauksena.

 Tiedot tallennetaan Aalto-yliopiston tietokantaan tieteellistä tutkimusta varten.

Teleoperaattori Telia-Soneran matkapuhelinverkossa on jo kesästä lähtien ollut selvästi enemmän häiriöitä kuin sen kilpailijoiden verkoissa, ilmenee Aalto-yliopiston Nettitutkan mittaustuloksista.

Matkapuhelinverkon toiminta parani marraskuuhun saakka, mutta sen jälkeen häiriöiden määrä alkoi taas kasvaa.

Tammikuussa 30 prosenttia tiedonsiirtonopeuden mittauksista Telia-Soneran matkapuhelinverkossa epäonnistui, koska yhteyttä ei saatu lainkaan.

Mittauksia oli tammikuussa tiistai-iltaan mennessä tehty Telia-Soneran verkossa 17 000 eri puolilla Suomea. Yli 5 000 mittauksessa yhteyttä verkkoon ei ollut.

”Mittausten perusteella verkossa on merkittäviä ongelmia, koska niitä ei ole pystytty korjaamaan. Se, että 30 prosentissa mittauksissa ei ole saatu lainkaan yhteyttä matkapuhelinverkkoon kertoo todennäköisesti juuri siitä, että ongelmia on vaikea korjata”, arvioi Aalto-yliopiston tietoverkkotekniikan professori Jukka Manner.

Viime vuonna Nettitutkan mittausten määrä Telia-Soneran verkossa oli kuukausittain 30 000 ja 60 000 välillä.

Toistuvat häiriöt ovat kuluttajille ja yrityksille nykyisin entistä vakavampia. Tiedonsiirto on siirtynyt kiinteästä verkossa matkapuhelinverkkoon. Puheluiden tai tekstiviestien onnistumisesta ei ole luotettavaa tietoa saatavilla.

”On myös tärkeää havaita, että samalla kun mittausten mukaan Telia-Soneran verkossa häiriöiden määrä on kasvanut, yhtiön kilpailijoilla verkon luotettavuus on parantunut”, Manner sanoo.

Suomen suurin virtuaalioperaattori Ainacom ostaa matkapuhelinverkon palveluja Telia-Soneralta. Virtuaalioperaattorilla ei ole omaa verkkoa, vaan se toimii vuokralaisena muiden verkossa.

Ainacomilla on kymmeniätuhansia yritysasiakkaita. Se ostaa verkkopalveluita myös muilta kuin vain Telia-Soneralta. Siksi yhtiössä tiedetään varsin hyvin, miten Telia-Soneran ja kilpailijoiden verkot toimivat.

”Kaikilla teleoperaattoreilla on ajoittain häiriöitä. Telia-Soneralla on tänä vuonna ollut useita ongelmia”, sanoo Ainacomin toimitusjohtaja Tomi Saario.

Saarion mielestä ongelmana on myös se, että teleoperaattoreiden toimintaa valvova Viestintävirasto suhtautuu valvontaan hieman välinpitämättömästi.

”Iso ongelma on, että Viestintävirasto ei tee valvontamielessä riittävästi. Matkapuhelinverkkojen häiriöistä ilmoittamisen kynnys viranomaisille on aivan liian korkea. Verkkojen häiriöistä kerrotaan todellisuudessa aika vähän”, Saario sanoo.

Professori Manner on samaa mieltä, että Viestintäviraston olisi ryhdistäydyttävä toimivien verkkoyhteyksien takaamiseksi.

”Teleoperaattorit myyvät liittymiä pääasiassa tiedonsiirtonopeuksilla. Pitäisikö nopeuden asemesta alkaa Viestintäviraston aloitteesta kiinnittää huomiota yhteyden laatuun ja luotettavuuteen. Matkapuhelinverkossa yhteyksien pitäisi toimia yhtä hyvin kuin kiinteässä verkossa.”

Saariolla on myös käytännön muutoehdotus. Hänen mielestään Suomessa pitäisi sallia se, että jos yhden teleoperaattorin verkko ei ole saatavilla, yhteys muodostetaan toisen operaattorin verkon kautta.

”Ulkomaisen turistin ollessa Suomessa puhelin menee aina toimivaan verkkoon. Jos puhelimessa on suomalainen sim-kortti, puhelin ei siirry saatavilla olevaan toimivaan verkkoon.”

Telia-Soneran mukaan häiriöt eivät johdu mistään yksittäisestä syystä tai laitteesta.

”Olemme pahoillamme asiakkaille aiheuttamastamme haitoista. Olemme muuttaneet sisäisiä prosseja verkon päivitysten tekemiseen. Niitä ei esimerkiksi enää tee yksi ihminen, vaan paikalla pitää olla kaksi ihmistä”, sanoo Telia-Sonera Finlandin toimitusjohtaja Valdur Laid.

Hänen mukaansa verkko on rakennettu siten, että yksittäisen ongelman ei pitäisi voida aiheuttaa laaja-alaisia häiriöitä.

”Valitettavasti viime aikoina ongelmat ovat johtuneet siitä, että yksittäisestä ongelmasta on lähtenyt dominoefekti. Lisäksi ongelmia on aiheuttanut epäkuntoon menneet laitteet. Ongelmien ratkaiseminen on kestänyt aivan liian pitkään”

Viestintäviraston pääjohtaja Kirsi Karlamaa torjuu arvostelun toimettomuudesta.

”Valvonta on jatkuvaa. Viime kesänä yhtiöllä oli runsaasti häiriötä, ja sen jälkeen olemme pyytäneet selvityksiä, keskustelleet yhtiön kanssa ja käyneet läpi yhtiön varautumista häiriöihin.”

Viestintäviraston selvityksissä Telia-Soneran verkon häiriöille ei ole löytynyt yhteistä nimittäjää, joka liittyisi muihin häiriöihin.

”Toki meidän täytyy tarvittaessa harkita Viestintäviraston kanssa määräysten muuttamista, jos ongelmat vain jatkuvat”, sanoo liikenne- ja viestintäministeriön verkko-osaston päällikkö Mikael Nyberg.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat