Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Länsi katsoo uusiutuviin, ja musta kulta hukkasi arvonsa – onko öljyn aika ohi?

Öljyn kulutus vähenee länsimaissa, mutta kasvaa koko maailmassa. Kestää vähintään vuosikymmeniä, ennen kuin uusiutuvat korvaavat sen kokonaan.

Laura Saarikoski HS

Washington

”Meidän ei tarvitse valita talouskasvun ja lastemme tulevaisuuden välillä. Vanhojen pelisääntöjen mukaan emme voi suojella ympäristöä ja luoda talouskasvua samaan aikaan, mutta Yhdysvallat on muuttanut pelisääntöjä uusien teknologioiden avulla.”

Näin sanoi Yhdysvaltain presidentti Barack Obama kaksi vuotta sitten. Sittemmin on nähty, että maailmantalous voi kasvaa, vaikka hiilidioksidipäästöjen kasvu on saatu pysäytetyksi.

Öljyn hinta laski keskiviikkona alle 28 dollariin barrelilta. Hinta on sittemmin noussut 31 dollariin, mutta se on yhä poikkeuksellisen halpaa.

Öljy on halventunut, koska sitä tuotetaan enemmän kuin sitä käytetään. Rikkaissa maissa öljynkulutus on vähentynyt vuodesta 2005 lähtien.

Kuinka kauan kestää ennen kuin päästään Obaman kuvailemaan tilanteeseen, jossa uusiutuvat energianlähteet todella korvaisivat öljyn?

”Minun on helppo lyödä ajankohdasta vetoa, koska minut on varmaan haudattu siihen mennessä”, sanoo Nesteen energia-asiantuntija Lauri Kärnä.

”Minulla on 13-vuotias lapsenlapsi. Ehkä hänen elämänsä aikana”, sanoo Louisianan Tulanen yliopiston energiainstituutin varajohtaja Eric Smith.

”Ehkä sata vuotta, ehkä kauemmin”, sanoo Manhattan Institute -ajatushautomon energiaan ja teknologiaan erikoistunut tutkija Mark Mills.

Vaikka öljyn käyttö länsimaissa vähenee, öljynkulutus koko maailmassa kasvaa vielä pitkään, muistuttaa Mills. Kysyntää ruokkii se, että Aasian keskiluokka on vasta pääsemässä autoilun makuun.

”Autojen määrä Aasiassa nousee vähitellen 80 autosta tuhatta ihmistä kohti 800 autoon tuhatta ihmistä kohti, mikä vastaa lännen lukuja”, Mills sanoo.

Uudet energialähteet tulevat liukuen entisten päälle, eivät tilalle, kuvailee Smith. Yhdysvallat käyttää edelleen puuta ja hiiltä, kuten 1800-luvulla. Öljy tuli niiden päälle 1900-luvulla.

Uusiutuvaa energiaa on tuettu Yhdysvalloissa noin 40 vuotta, mutta silti sen osuus Yhdysvaltain energiatuotannosta on energiasta tietoa keräävän viraston mukaan vain 10 prosenttia.

”Kehitys on aina hitaampaa kuin ihmiset haluaisivat uskoa. Yhdysvalloissa myydään 16 miljoonaa autoa vuodessa. Vaikka me siirtyisimme huomenna pelkkiin sähköautoihin, kestäisi silti 50 vuotta ennen kuin koko autokanta olisi korvattu niillä”, Smith sanoo.

Kun puhutaan öljyn aikakauden lopusta, saatetaan unohtaa, että uusiutuvaan energiaan siirtyminen vie rahaa. Talouskasvu tuottaa sitä vaurautta, jonka avulla ympäristöä voidaan suojella, sanoo Mills.

”Talouskasvua syntyy vain, jos energia on halpaa. Tähän asti vain hiilivedyt ovat tuottaneet tarpeeksi halpaa energiaa maailmantalouden kasvamiseksi, ja siksi ne tulevat olemaan pääasiallinen energialähde vielä kymmeniä vuosia”, Mills sanoo.

Öljyn valtakausi jatkuu vielä hyvän aikaa. Obama oli kuitenkin oikeassa, sanoo Lauri Kärnä.

Ympäristönsuojelu ja talouskasvu eivät ole ristiriidassa. Kyse on siitä, miten öljystä ja muista saastuttavista energiamuodoista siirrytään uusiutuviin niin, että ihmisillä on sillä välin varaa lämmittää talonsa ja liikkua.

Vielä ei ole keksitty ilman polttoainetta toimivaa lentokonetta. Sähköautoon ei vielä ole saatavilla tarpeeksi edullista akkua. Aurinko- ja tuulivoimaa pitäisi pystyä varastoimaan paremmin.

”Pakkohan meidän on mennä uusiutuvien suuntaan. Mutta ihminen muuttaa käytöstään vain, jos käytös on tullut hänelle kalliiksi. Ehkä se tapahtuu sitten, kun öljybarrelin hinta nousee 300 dollariin. 30 dollaria ei pakota mihinkään”, Lauri Kärnä sanoo.

Öljyn halpeneminen johtuu monista syistä. Kiinan talouskasvun hidastuminen on vähentänyt kysyntää. Tarjonta puolestaan on lisääntynyt, koska Yhdysvallat pumppaa entistä enemmän liuskeöljyä kotimaasta. Perinteiset öljyntuottajamaat, kuten Saudi-Arabia, eivät ole halunneet vähentää tuotantoaan.

Pian markkinoille virtaa myös Iranin öljy, kun maan vastaisia talouspakotteita höllennetään ydinsopimuksen seurauksena.

Kärnä arvioi, että öljyn hinta nousee jälleen parin vuoden kuluessa, kun halpa hinta on ajanut nurin öljy-yhtiöitä Yhdysvalloissa, mikä vähentää tuotantoa. Näin kysyntä ja tarjonta tulevat lähemmäs toisiaan.

Mills taas uskoo, että öljyn hinta jää pysyvästi edulliseksi. Uusien teknologioiden ansiosta öljyä voi kaivaa maan ja meren alta helpommin sekä edullisemmin kuin ennen.

Aivan toinen näkemys öljyn tulevaisuudesta on Stanfordin yliopiston insinööritieteiden professorilla Mark Jacobsonilla.

Kalifornia on ikkuna tulevaisuuteen. Jacobson kollegoineen on laatinut yksityiskohtaisen suunnitelman siitä, kuinka kaikki Yhdysvaltain 50 osavaltiota voisivat siirtyä sataprosenttisesti uusiutuvan energian käyttöön vuoteen 2050 mennessä.

Tekeillä on vastaava suunnitelma yhteensä 138 maalle.

”Tämä ei ole epärealistista. Kalifornia saa jo nyt 25 prosenttia sähköstään tuulesta, auringosta ja aalloista”, Jacobson sanoo.

Hänkin on sitä mieltä, että uusiutuvien kannalta tärkeintä on hinta, ei politiikka. Kun aurinko- ja tuulivoimalat on saatu pystyyn, niistä saa halvempaa energiaa kuin muista lähteistä.

Noin 30 prosenttia Iowan ja Etelä-Dakotan sähköstä tehdään tuulesta, vaikka paikalliset eivät ole erityisen vihreitä.

”Öljyä käytetään eniten liikenteessä, joten öljyn tulevaisuuden ratkaisee se, kuinka nopeasti markkinoille saadaan edullisia sähköautoja. Ne panevat koko pelin uusiksi.”

Halvimmat sähköautomallit maksavat Yhdysvalloissa 30 000 dollaria (28 000 euroa), mutta bensaan ei mene rahaa. Jacobsonin arvion mukaan vuoteen 2040 mennessä noin 90 prosenttia Yhdysvaltain autoista voisi jo olla sähköautoja.

”Looginen päätelmä on, että siihen mennessä uusiutuvat ovat pitkälti korvanneet öljyn”, hän sanoo.

Nyt pitäisi vain saada ne miljoonat aasialaiset, jotka haaveilevat ensimmäisen auton hankkimisesta, siirtymään suoraan sähköautoon.

Jacobson on luottavainen. Hänelle öljy on kuin iPhone 4 -puhelin.

”Kun iPhone 6 tuli markkinoille, kukaan ei enää halunnut ostaa vanhaa mallia.”

Oikaisu 25.1. kello 10.15: Jutussa kirjoitettiin, ettei ilman polttoainetta toimivaa lentokonetta ole vielä keksitty. Sveitsissä on kuitenkin kehitetty viime vuosina aurinkoenergialla toimivia Solar Impulse -koneita, jotka ovat tehneet useita koelentoja.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat