Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Mary Barra palautti uskon kriisiyhtiö General Motorsiin – nyt jo menestynein ”melkein suomalainen” yritysjohtaja

Mary Barra nousi GM:n johtoon, kun yhtiö oli yhdessä sen yli satavuotisen historian vaikeimmista tilanteista. Sen jälkeen autojätti on hyökännyt uusille alueille ja haastanut alan uudet supertähdet Teslan ja Uberin.

Talous
 
STEVE MARCUS / Reuters
Mary Barra piti puheen Las Vegasissa 6. tammikuuta.
Mary Barra piti puheen Las Vegasissa 6. tammikuuta. Kuva: STEVE MARCUS / Reuters
Kuka?

Mary Barra (o.s. Makela)

 General Motorsin toimitusjohtaja.

 54-vuotias.

 Työskennellyt GM:ssä 35 vuotta.

 Syntynyt autokaupunki Detroitin seudulla, jossa asuu edelleen.

Tammikuu on ollut suuri kuukausi yhdysvaltalaiselle autoyhtiölle General Motorsille ja sen suomalaistaustaiselle toimitusjohtajalle Mary Barralle.

Perinteikäs autojätti on hyökännyt uusille alueille ja haastanut alan uudet supertähdet Teslan ja Uberin omilla hankkeillaan.

Barra, omaa sukua Makela, puolestaan sinetöi otteensa GM:n johdossa nousemalla myös yhtiön hallituksen puheenjohtajaksi. Barra sai puheenjohtajanimityksen kaksi vuotta sen jälkeen kun hän nousi kriisissä rämpineen yli satavuotiaan autojätin toimitusjohtajaksi.

Tammikuussa Barra esitteli Chevrolet Bolt EV:n, täysin sähkökäyttöisen automallin. Näin GM ehti ensimmäisenä julkistamaan edullisen, tavallisille kuluttajille suunnatun sähköauton, joka pystyy pitkiin ajomatkoihin.

GM myös kertoi sijoittavansa 500 miljoonaa dollaria (460 miljoonaa euroa) kyytipalvelu Lyftiin, joka kilpailee nopeasti kasvavalla alalla Uberin kanssa. Muut autonvalmistajat eivät ole samaan tapaan lähteneet samaan rintamaan kyytipalvelujen kanssa.

Kyytipalveluja on pidetty uhkana autonvalmistajille, kun monet kuluttajat valitsevat kyydin tilaamisen kännykällä oman auton omistamisen sijasta.

Viime viikolla GM ilmoitti nostaneensa ennustettaan ensi vuoden voitosta. Euroopassa yhtiö on parantanut asemiaan, kun Opel on noussut haastamaan mantereen ykkösmerkkejä.

Barra on kerännyt laajaa kiitosta yli satavuotiaan autojätin kääntämisestä. Hänet voi jo nyt nostaa hyvällä syyllä menestyneimmäksi ”melkein suomalaiseksi” yritysjohtajaksi.

Viikko sitten talouslehti Fortune kirjoitti, että naisjohtajien keulakuvana pidetyllä Yahoon Marissa Mayerilla olisi paljon opittavaa Barralta.

Helsingin Sanomat selvitti Barran suomalaiset juuret vuonna 2013 pian Barran nimityksen jälkeen. Barran molemmat vanhemmat ovat amerikansuomalaisia, mutta Barra itse puhuu suomea vain hiukan. Myös Mayerilla on suomalaisia sukujuuria, tosin hatarampia sellaisia.

Barra nousi GM:n johtoon, kun yhtiö oli yhdessä sen yli satavuotisen historian vaikeimmista tilanteista. Useita kuolemantapauksia aiheuttaneet viat murensivat luottamusta GM:n autoihin, kuten Chevroletiin, Buickiin ja Cadillaciin.

Barra joutui Yhdysvaltojen kongressin kuultavana vastaamaan tiukkoihin kysymyksiin, mutta voitti senaattorien ja kongressiedustajien luottamuksen vaatimattomalla ja suoralla olemuksellaan.

Hänen viestintäänsä on pidetty läpinäkyvänä ja rehellisenä – selkeänä vastakohtana esimerkiksi toisen entisen kriisiyhtiön BP:n entiselle toimitusjohtajalle Tony Haywardille. Meksikonlahden öljyvuodon jälkeen Hayward joutui Yhdysvalloissa laajan vihan kohteeksi välinpitämättömäksi tulkitulla asenteellaan.

General Motorsilla on vielä edessään suuria haasteita, kun sen kahden päämarkkina-alueen, Kiinan ja Yhdysvaltojen, myynnin odotetaan laskevan.

Samaan aikaan digitalisoituminen ja itseohjautuvuus mullistavat ajoneuvojen kehitystä.

”Seuraavan 5–10 vuoden aikana näemme autoalalla suuremman muutoksen kuin edellisten 50 vuoden aikana”, Barra sanoi Popular Sciencen haastattelussa.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat