Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Uber ajaa taksifirmoja ahtaalle – New Yorkissa taksikuskeista tuli mukavampia

Aiemmin tässä kuussa Uberin kotikaupungin San Franciscon suurin taksiyritys ilmoitti hakeutuvansa konkurssiin.

Talous
 
Robert Galbraith / Reuters
San Franciscossa 15 vuotta työskennelleen taksikuskin Dima Sverdlovin mukaan hänen asiakkaidensa määrä on vähentynyt jopa 80 prosenttia sen jälkeen, kun mobiilipalvelun kautta tilattavat Uber-autot ilmestyivät kaduille.
San Franciscossa 15 vuotta työskennelleen taksikuskin Dima Sverdlovin mukaan hänen asiakkaidensa määrä on vähentynyt jopa 80 prosenttia sen jälkeen, kun mobiilipalvelun kautta tilattavat Uber-autot ilmestyivät kaduille. Kuva: Robert Galbraith / Reuters

Yhdysvaltalainen kyytienvälitysyritys Uber on alkanut toden teolla sekä uhata että muuttaa perinteisiä taksiyhtiöitä maailmalla.

Aiemmin tässä kussa Uberin kotikaupungin San Franciscon suurin taksiyritys ilmoitti hakevansa konkurssiin, mutta aikoo jatkaa mahdollisuuksien mukaan uudessa muodossa. Konkurssihakemuksen keskeiseksi syyksi yhtiö ilmoitti suuret velat, mutta yhtiön vaikeuksien takana ovat myös Uberin ja Lyftin kaltaisten välitysyrityksien tuoma kilpailu.

New Yorkissa Uber ja perinteiset keltaiset taksit ovat käyneet jo pitkään taistelua. New York -aikakauslehti uutisoi tammikuussa, että Uber on tehnyt New Yorkin taksikuskeista mukavampia.

Tilaston mukaan valitukset New Yorkin keltaisten taksien kuljettajia kohtaan ovat vähentyneet sen jälkeen, kun Uber aloitti toiminnan New Yorkissa toukokuussa 2011. Sama on tapahtunut Chicagossa.

New Yorkissa Uber on jo iso tekijä ja taksikuskien vihaama toimija. The Wall Street Journal uutisoi, että heinäkuussa 2015 Uber-autoilla tehtiin keskimäärin satatuhatta matkaa päivässä. Keltaiset taksit tekivät 410 000 matkaa kesäkuun aikana, kertoo New York Magazine.

Aluksi Uber toimi New Yorkissa paljon Manhattanin ulkopuolella, jossa keltaisia takseja ei paljon näe. Tilanne on muuttunut. Pelkästään huhti–kesäkuussa 2015 Uber-matkat lisääntyivät 3,8 miljoonalla matkalla eli suurin piirtein saman verran kuin keltaisten taksien matkat vähenivät. Uberilla on noin 13 prosenttia Manhattanin kuljetuksista, mutta osuus on kasvussa.

New Yorkin taksikuskit ovat haastaneet New Yorkin kaupungin viranomaiset oikeuteen, koska heidän taksioikeuksiensa arvot ovat romahtaneet.

New Yorkissa on pitänyt olla vuodesta 1937 lähtien auton konepeltiin kiinnitetty lupalaatta eli medallion, jotta kuljettaja on saanut ottaa kadulta ihmisiä kyytiin ja kuljettaa heitä maksua vastaan. Lue Reutersin kirjoitus haasteesta.

Vielä jokin aika sitten yksi lupalaatta maksoi yli miljoona dollaria. Laattoja ovat usein ostaneet yhtiöt, jotka liisaavat laatat kuljettajille. He taas ottavat liisauksen takia merkittäviä velkoja.

Liisauksista saatavat kuukausituotot ovat pudonneet jo 50 prosenttia. Taksiyrittäjien mielestä New Yorkin kaupunki on harhauttanut yrittäjiä, kun ne ovat ostaneet lupia uskoen kaupungin lupaukseen, että laatta mahdollistaa kannattavan kuljetusbisneksen.

Uberia ei koske mitkään taksiyhtiöitä koskevat säännöt eivätkä ne tarvitse lupia, koska Uber määrittelee toimintansa kuljetusten jakamiseksi, ei ammattimaiseksi kuljetustoiminnaksi, vaikka monet Uber-kuljettajat saavatkin elannon kuljettamisesta.

Samanlaisia ongelmia on myös muualla maailmassa. Esimerkiksi Australiassa on alueita, joissa taksioikeuksien hinnat ovat pudonneet murto-osaan.

New York, kuten monet muut kaupungit ovat yrittäneet löytää keinoja, joilla suojella perinteisiä taksiyrityksiä. Keskeinen syy on se, että kaupungit uskovat saavansa enemmän verotuloja vakituisilta ja helposti tarkkailtavilta taksiyhtiöiltä ja -kuskeilta kuin Uberin satunnaisilta ja yksittäisiltä kuskeilta.

Myöskään Uberilta ei paljon verotuloja odoteta. Yleensä Kalifornian Piilaakson jättiyritykset ovat taitavia minimoimaan veronsa.

Lontoossa perinteiset mustien taksien kuljettavat protestoivat viime syksynä Uberia ja uusia minitaksilupia kadut tukkineessa mielenosoituksessa. Lontoossa viranomaiset odottavat konsultin ehdotusta, miten Uberiin pitäisi suhtautua. Monissa Euroopan maissa Uberin toimintaa on hankaloitettu ja Saksassa jopa kielletty.

Taksimaailmaa ei kuitenkaan mullista enää pelkästään Uber. Monessa maassa on perustettu Uberin kaltaisia älypuhelimia hyväkseen käyttäviä kyydinvälitysyrityksiä.

Tämä on uhka myös Uberille. Uutistoimisto Reuters kertoi 15. tammikuuta, että Kiinassa Uber on joutunut tukemaan matkojen hintoja, jotta se voisi vallata suuremman markkinaosuuden. Uutisessa sanottiin, ettei Uber ole voitollinen yhdessäkään kaupungissa Kiinassa.

Kiinassa merkittävä kilpailija on Didi Kuaidi, joka puolestaan on sijoittanut ainakin Intian suurimpaan uuteen kyytivälitysyritykseen Olaan ja amerikkalaiseen Lyftiin.

Euroopassa Uberin kanssa kilpailee muun muassa BlaBlaCar. Uberin puolella on tunnettuus ja suuruuden ekonomia. Uberistä on puhuttu niin paljon, että se tulee ensimmäisenä mieleen, kun asiakas haluaa tilata muun kuin perinteisen taksiyhtiön kuljetuksen.

Suomessa Uberia ei ole kielletty, vaikka taksiyhtiöt ovat suhtautuneet siihen hyvin kriittisesti. Joulukuussa henkilökuljetusliike Kovasen toimitusjohtaja Heikki Kovanen toivotti Kauppalehdessä Uberin tervetulleeksi, kunhan säännöt ovat kaikille samat.

”Reilu kilpailutilanne on tärkein asia. Jos Uber saa tehdä jotain, niin meidänkin pitää saada tehdä se”, Kovanen sanoi kirjoituksessa.

Suomessa taksilupaan tarvitaan pitkä kokemus ja vuosien jonotus, kun Uber-kuskiksi pääsee HS:n testin perusteella 45 minuutin koulutuksella. Lue aiheesta artikkeli.

Uber korostaa, ettei se tarjoa kuljetuspalveluja vaan toimii Uber-kuljettajan ja asiakkaan välissä olevana välittäjänä. Näin ollen se ilmoittaa, ettei se ole myöskään itse kuljetuksen osapuoli.

Yhdysvalloissa on käyty kiistaa siitä, ovatko Uberin kuljettajat Uberin työntekijöitä vai eivät. Esimerkiksi Kaliforniassa oikeus on määrännyt Uberin maksamaan kuljettajalle korvauksia Uber-kuskina toimimisesta, koska oikeus tulkitsi Uberin kuljettajan työnantajaksi. Lue aiheesta HS:n artikkeli tästä. Uber on valittanut päätöksistä.

Kaliforniassa tuomari on perustellut päätöstä muun muassa sillä, että Uber määrää kuskien veloittamat hinnat. Uberilla on myös monia muita sääntöjä, jotka määrittelevät kuskin toimintavapauden.

Useimmissa maissa tarvitaan kuljetuksiin lupa, mutta Uber kiertää tätä sanomalla, että sen miljardibisneksestä kerryttävissä kuljetuksissa ei ole kyse ammattimaisesta kuljettamisesta vaan kuljetusten jakamisesta.

Monet Uber-kuskit ovat vetäneet yhtiön oikeuteen Yhdysvalloissa ja vaatii kohtuullisimpia ehtoja.

Yhdysvaltoissa Seattlen kaupunki on myöntänyt Uberin ja muiden kuljetusvälitysyrityksien työntekijöille mahdollisuuden neuvotella keskitetysti työehdoistaan Uberin kanssa. Uberille tämä on uhka, sillä toiminta perustuu siihen, että kuljettajat ovat yrittäjiä, jotka ajavat omilla autoillaan omalla riskillään.

Uber on pidättänyt esimerkiksi viidesosan kuljettajien ansioista maksuna palvelun käytöstä. Uberin tehtävä on lähinnä huolehtii sovelluksensa toimivuudesta. Lue tästä Uberin työehdot.

Uber ei ole pörssissä, mutta se on arvioitu 60–70 miljardia dollarin arvoiseksi, mikä on enemmän kuin yhdenkään toisen start-up-yrityksen arvo toistaiseksi. Lue tästä aiheesta The New York Timesin kirjoitus.

Jos eri puolilla maailmaa Uber todetaan tavanomaiseksi taksiyhtiöksi eikä teknologiayhtiöksi, sen arvo todennäköisesti romahtaa, sillä yhtiön koko liikeidea perustuu siihen, ettei sillä ole autoja tai muuta kiinteää omaisuutta. Eikä siis työsuhteessa olevia kuljettajiakaan.

CHRIS HELGREN / Reuters
Taksinkuljettavat osoittivat mieltään Uberia vastaan Toronton kaupungintalolla Kanadassa joulukuussa.
Taksinkuljettavat osoittivat mieltään Uberia vastaan Toronton kaupungintalolla Kanadassa joulukuussa.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat