Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Taantuma ei pure luomumyyntiin – kasvoi lähes 7 prosenttia

Luomutuotteista viime vuonna lisääntyi erityisesti tuoreen lihan, kahvin, juustojen ja pakasteiden myynti

Talous
 
Liisa Takala
Luomutuotteita ostetaan Suomessa yhä enemmän.
Luomutuotteita ostetaan Suomessa yhä enemmän. Kuva: Liisa Takala

Vaikka talous yskii ja ostovoiman heikentymistä valitetaan, suomalaiset ostavat yhä enemmän luomutuotteita.

Luomuelintarvikkeiden myynti kasvoi viime vuonna 6,7 prosenttia, arvioi Pro Luomu -yhdistys päivittäistavarakaupan ryhmittymiltä kerättyihin tietoihin perustuen.

Kun samaan aikaan päivittäistavarakaupan kokonaismyynti supistui lähes prosentin verran, tämä tarkoittaa luomutuotteiden valtaavan yhä enemmän tilaa suomalaisten ostoskoreissa. Luomun markkinaosuus kaikesta elintarvikemyynnistä nousi 1,8 prosenttiin.

Luomutuotteiden myynti on kasvanut tasaisesti viime vuosina heikosta taloustilanteesta huolimatta. Vuodesta 2011 se on paisunut noin 50 prosenttia. Pro Luomun toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila arvioi, että kehityksen taustalla ovat sekä kiinnostuksen kasvu että tarjonnan parantuminen.

”Entistä useampi kuluttaja on kiinnostunut ostamaan luomua, ja jos tarjolla on hyvä tuote sopivaan hintaan, niin kiinnostus kääntyy ostoiksi”, Kottila toteaa Pro Luomun tiedotteessa.

Luomutuotteista viime vuonna lisääntyi erityisesti tuoreen lihan, kahvin, juustojen ja pakasteiden myynti. Näihin ryhmiin kuuluvia tuotteita tuli kauppoihin lisää. Pakasteiden myyntiä siivitti Pro Luomun mukaan etenkin kotimaisen luomujäätelön onnistunut lanseeraus.

Myydyin luomutuoteryhmä ovat kuitenkin yhä hedelmät ja vihannekset. Myös niiden myynti kasvoi selvästi viime vuonna.

Viime syksynä HOK-Elanto kertoi alentaneensa yli sadan luomutuotteen hintoja. Pääkaupunkiseudulla luomumyynnin osuus on HOK-Elannon mukaan yli kaksinkertainen muuhun Suomeen verrattuna.

”Pääkaupunkiseudulla luomua säännöllisesti käyttävien joukko on kasvanut, ja puolet kuluttajista kertoo tuoreen tutkimuksen mukaan aikovansa yhä lisätä luomuelintarvikkeiden käyttöä”, kommentoi HOK-Elannon päivittäis- ja käyttötavarakaupasta vastaava Veli-Matti Liimatainen tuolloin.

Ruokaan liittyvä keskustelu on viime aikoina pyörinyt lähinnä hinnan ympärillä. Hintavampien luomutuotteiden myynnin kasvu kertoo kuitenkin osaltaan siitä, että valintoihin vaikuttavat muutkin asiat.

Hintakisassa altavastaajaksi jääneen Keskon pääjohtaja Mikko Helander arvosteli jälleen keskiviikkona konsernin tulosjulkistuksessa sitä, että ruuan hinta on hallinnut keskustelua. S-ryhmän hinnanalennukset ovat olleet näkyvästi julkisuudessa esillä.

”Ruuan hinnalla sirkustellaan liian paljon”, Helander kuittasi.

”Suurimmalle osalle kuluttajista hinta ei ole edes määräävä tekijä.”

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat