Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Osuuspankit vaativat vastaamaan erikoisiin kysymyksiin verkkopankissa – monet asiakkaat suivaantuivat

Talous
 
Aku Häyrynen / Lehtikuva
OP:n logo pankin ikkunassa.
OP:n logo pankin ikkunassa. Kuva: Aku Häyrynen / Lehtikuva
Fakta

Kummallisia kysymyksiä

 Pankit kysyvät muun muassa asiakkaan pankkisuhteista ja tuloista.

 Myös ulkomailta tulevista maksuista pyydetään selvitystä.

 Oudoin kysymys koskee asiakkaan tai tämän läheisten toimimista toisen valtion julkisissa tehtävissä esimerkiksi suurlähettiläänä tai korkea-arvoisena upseerina.

 Verottajaa kiinnostaa tieto verovelvollisuudesta muissa maissa.

Monet OP-ryhmän pankkiasiakkaat ovat suivaantuneet viime päivinä, kun ryhmän verkkopankkiin kirjautuminen on vaatinut tungetteleviin kysymyksiin vastaamista. Sähköisessä lomakkeessa kysytään muun muassa tulotasosta, omaisuudesta ja yritystoiminnasta.

Eniten kummastusta on herättänyt kysymys sukulaisten julkisista viroista ulkomailla.

OP-ryhmän henkilöasiakkaista vastaavan johtajan Merja Auvisen mukaan menettelyyn päädyttiin, koska kaikki asiakkaat eivät ole vastanneet kyselyyn vapaaehtoisesti. Kansainväliset verosopimukset ja EU:n rahanpesulainsäädäntö edellyttävät, että pankit esittävät kysymyspatteriston kaikille asiakkaille.

”Pankeilta on edellytetty asiakkaan tuntemistietojen kysymistä jo vuodesta 2009 ja niitä pitää myös säännöllisesti päivittää. Viime kesänä tarjosimme verkkopankissa mahdollisuutta vastata. Nyt on menossa loppurutistus, joka toteutettiin näin”, Auvinen sanoo.

Vuodenvaihteessa kysely laajeni niin, että asiakkailta kysytään verovelvollisuutta myös muualla kuin Yhdysvalloissa. Se perustuu Auvisen mukaan verotietojen vaihtoa koskeviin sopimuksiin.

Mitä tapahtuu, jos kysymyksiin vastaa ”väärin”? Jos vaikka vastaisi, että vävypoika on toiminut Irakin armeijan korkea-arvoisena upseerina. Tai, että maksaa ulkomaille säännöllisesti suuria summia rahaa. Auvisen mukaan välttämättä ei tapahdu mitään. Mutta on myös mahdollista, että asiakas joutuu jatkoselvitysten kohteeksi.

”Verottajalle kerrotaan tiedot verovelvollisuudesta muihin maihin. Muita tietoja pankki ei välitä mihinkään, ellei synny epäilystä rahanpesusta tai muusta laittomasta rahaliikenteestä. Silloin pankki ilmoittaa epäilystä viranomaisille”, Auvinen sanoo.

Sellaistakin on osuuspankeissa havaittu, että jotkut asiakkaat ovat antaneet tahallaan vääriä tietoja poliittista vaikutusvaltaa koskevaan kysymykseen.

”Tämä kysymys koetaan selvästi aika oudoksi ja etäiseksi suomalaisesta näkökulmasta. Sen taustalla on varmasti terrorismin rahoittamiseen liittyvän rikollisuuden estäminen”, Auvinen sanoo.

Suomessa Finanssivalvonta on patistanut pankkeja keräämään tietoja säännöllisesti.

Jos asiakas ehdottomasti kieltäytyy vastaamasta, asiasta käydään Auvisen mukaan keskustelu ja pyritään sopimaan.

”Tilannehan on muissa pankeissa ihan sama. Etenkin jos menee uudeksi asiakkaaksi, nämä kysymykset tehdään varmasti.”

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat