Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

OP-ryhmä ei ole ainoa: myös Nordea vaatii erikoisiin kysymyksiin vastaamista verkkopankissa

Rahanpesulaki velvoittaa pankit kyselemään asiakkailtaan esimerkiksi sukulaisten poliittisesta vaikutusvallasta

Talous
 
Martti Kainulainen / Lehtikuva
Myös Nordean verkkopankkiasiakkaat voivat varautua vastaamaan kyselyihin.
Myös Nordean verkkopankkiasiakkaat voivat varautua vastaamaan kyselyihin. Kuva: Martti Kainulainen / Lehtikuva
Fakta

Oletko ”peppi” eli poliittisesti vaikutusvaltainen henkilö?

Valtioneuvoston asetus poliittisesti vaikutusvaltaisesta henkilöstä on vuodelta 2011. Nimitys ”peppi” tulee englanninkielisestä PEP-lyhenteestä, joka muodostuu sanoista politically exposed person.

Poliittisesti vaikutusvaltaisen henkilön perheenjäseniksi lasketaan aviopuoliso tai siihen rinnastettava kumppani, lapset ja lasten puolisot sekä vanhemmat. Myös ”pepin” läheiset yhtiökumppanit rekisteröidään.

Olet poliittisesti vaikutusvaltainen, jos viimeisen vuoden aikana jokin seuraavista ehdoista on täyttynyt:

 Olet valtion tai hallituksen päämies, ministeri, vara- tai apulaisministeri

 Parlamentin jäsen

 Korkeimman oikeuden tai vastaavan oikeuselimen jäsen, jonka päätöksiin ei yleensä voi hakea muutosta

 Tilintarkastustuomioistuimen tai valtion varainhoitoa tarkkailevan ylimmän päättävän elimen jäsen

 Keskuspankin johtokunnan jäsen

 Suurlähettiläs tai asiainhoitaja

 Puolustusvoimien upseeri joka kuuluu vähintäänkin kenraalikuntaan

 Valtion kokonaan omistaman yrityksen hallinto-, valvonta- tai johtoelimen jäsen.

OP-ryhmän pankkiasiakkaat ovat suivaantuneet, kun verkkopankkiin kirjautuminen on vaatinut tungetteleviin kysymyksiin vastaamista. Sähköisessä lomakkeessa kysytään muun muassa tulotasosta, omaisuudesta ja yritystoiminnasta. HS kertoi asiasta perjantaina.

Kysymyksissä vaaditaan tietoa muun muassa siitä, onko vastaaja tai joku hänen perheenjäsenensä ”poliittisesti vaikutusvaltainen henkilö”.

Nyt myös Nordean asiakkaiden on syytä varautua kyselyihin lähikuukausina, sillä Finanssivalvonta on patistanut pankkeja keräämään asiakkaistaan tietoja säännöllisesti.

Nordean sivuilla kerrotaan, että kyselyitä lähetetään verkkopankkiasiakkaille kevään aikana. Ensimmäiset asiakkaat saavat sen huhtikuun alussa, mutta kyselyt lähetetään useassa erässä.

”Ensimmäiset verkkopankkikyselyt lähetimme jo vuosi tai kaksi sitten”, sanoo Nordean lehdistöpäällikkö Anni Hiekkanen.

Tarkoitus on tehdä vastaaminen asiakkaalle mahdollisimman helpoksi, joten usein kyselyt tehdään, kun asiakas tulee konttoriin asioimaan.

S-pankin sivuilta asiasta ei löydy tietoa. Haku tarjoaa pankkisääntelyä koskevan artikkelin joulukuulta, missä asiaa ei kuitenkaan selitetä.

Danske Bank kertoo sivuillaan, että sillä tulee olla asiakkaan henkilötietojen lisäksi ”riittävät tiedot asiakkaan toiminnasta, taloudellisesta asemasta, asioinnista ja palvelujen käyttötarkoituksesta.”

Danske Bank ”saattaa lähestyä sinua aiheesta verkkopankkiviestillä, kirjeellä tai puhelinsoitolla”, sivuilla kerrotaan. HS ei tavoittanut pankin edustajaa lauantaina.

Kysymykset perustuvat lakiin rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä ja selvittämisestä sekä muutamaan muuhun lakiin. Rahanpesua ja terrorismia koskeva laki säädettiin vuonna 2008 ja se pohjautuu EU-direktiiviin.

Asiakkaalta kysytään ainakin tulotiedot ja se, onko hänen tilillään tai tileillään rahaliikennettä ulkomaille. Samalla selvitetään tietoja asiakkaan nykyisistä ja menneistä liiketoimista ja -suhteista.

Lisäksi asiakas joutuu selvittämään, onko hän itse tai joku hänen perheestään poliittisesti vaikutusvaltainen. Vuonna 2010 valtioneuvosto päätti, että aivan erityisen tarkkaan seulaan asiakas voi päätyä, mikäli hänellä on tekemistä Iranin tai Pohjois-Korean kanssa.

Kyse ei ole rasismista, vaan siitä, että näiden maiden terrorismi- ja rahanpesusäännökset eivät vastaa vastaa kansainvälisiä velvoitteita.

Erityisesti kysymys poliittisesta vaikutusvallasta herättää asiakkaissa usein kummastusta. Vaikutusvaltaisuuden selvittäminen koskee myös perheenjäseniä ja läheisiä yhtiökumppaneita. Näin ollen esimerkiksi kenraalin vaimo, ministerin tytär, suurlähettilään isä tai kansanedustajan äiti kirjataan erikseen pankin tietoihin perhesuhteineen.

”Pankit voivat lisätä kysymyksiä harkintansa mukaan, mutta Finanssivalvonta määrittää peruskysymykset”, kertoo Nordean Hiekkanen.

Nordean Anni Hiekkanen korostaa, että kyselyt esitetään, koska se on pankin lakisääteinen velvollisuus. Hiekkasen mukaan Nordean asiakkaat ovat suhtautuneet kyselyihin ymmärtävästi.

Jos asiakas haluaa kyselyistä lisää tietoa, henkilökunnalla on velvollisuus antaa sitä. ”Asiakas voi vaikka halutessaan pyytää tapaamisen lopuksi, että kyselyn vastaukset käydään yhdessä koneelta läpi.”

Mikäli jokin vastaus ei pankkia tyydytä, se voi pyytää lisätietoja. Mikäli asiakas esimerkiksi pilanpäiten kertoisi vaikkapa kasvattavansa Tšetšenian presidentin lehtolasta, Nordean Hiekkanen arvioi että lisätietoja kyllä kysyttäisiin.

Jos vitsi alkaa kaduttaa, asiakkaalla on oikeus tarkistaa omat tietonsa. Hiekkanen lupaa, että asiakas saa pyynnöstä Nordealta yhteenvedon omista tiedoistaan.

Pankeilla on kuitenkin myös lakisääteinen velvollisuus ilmoittaa ainakin rahanpesuun liittyvät epäilynsä keskusrikospoliisin alaisuudessa toimivalle rahanpesun selvittelykeskukselle. Virheellisetkin tiedot saattavat kertautua ja kävellä vastaan yllättäen tulevaisuudessa.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat