Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Sanoman tulos heikkeni – yhtiö odottaa tuloksensa paranevan 2016

Suomen mediatoimintojen voitto kasvoi loppuvuonna.

Talous
 
Tea Karvinen
Sanomatalo
Sanomatalo Kuva: Tea Karvinen

Mediayhtiö Sanoman tulos heikkeni hieman vuoden viimeisellä neljänneksellä. Sanoma ilmoittaa, että tulos oli kuitenkin yhtiön asettamia odotuksia parempi.

Liiketappio ilman kertaluonteisia eriä oli 8,9 miljoonaa euroa loka–joulukuussa, kun se oli vuosi sitten vastaavaan aikaan miinuksella 5,6 miljoonaa euroa. Liikevaihto laski 452,5 miljoonasta eurosta 408,8 miljoonaan euroon. Konsernirakenteen muutoksilla oikaistu liikevaihto laski kolme prosenttia loka–joulukuussa.

Kertaluonteisten erien kera liikevoitto oli 131,8 miljoonaa euroa miinuksella, kun tämä tulos vuosi sitten oli miinuksella 109,2 miljoonaa euroa. Kertaluonteisia eriä tuli pääasiassa liikearvon ja aineettomien hyödykkeiden arvonalennuksista, rakennejärjestelykustannuksista ja Venäjällä realisoituneista valuuttakurssitappioista.

Yhtiön ehdottaa osinkoina jaettavaksi 0,10 euroa osaketta kohti. Viime vuonna osinko oli 0,20 euroa.

Myös koko vuoden tulos heikkeni. Koko vuoden tulos oli 83,2 miljoonaa euroa, kun se vuosi sitten oli 118,8 miljoonaa euroa. Liikevaihto laski noin 1,9 miljardista eurosta noin 1,7 miljardiin euroon.

Liiketappio oli 123,6 miljoonaa euroa, kun mukaan lasketaan kertaluonteiset erät. Viime vuonna tämä liikevoittoluku oli 133,8 miljoonaa euroa voitollinen.

Hollannin ja Belgian mediatoimintojen liikevoitto supistui viimeisellä neljänneksellä 23,3 miljoonasta eurosta 10,9 miljoonaan euroon ja koko vuoden vastaava voitto 71,2 miljoonasta eurosta 63,9 miljoonaan euroon. Koko vuoden liikevaihto supistui 4,7 prosenttia 829,5 miljoonaan euroon.

Sanoman Suomen mediatoimintojen liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä kasvoi 5,6 miljoonasta eurosta 15,6 miljoonaan euroon vuoden viimeisellä neljänneksellä. Koko vuoden vastaava voitto supistui 23,5 miljoonasta eurosta 13 miljoonaan euroon. Koko vuoden liikevaihto supistui kymmenen prosenttia 572,8 miljoonaan euroon.

Oppimateriaalitoiminnoilla eli Learningillä loppuvuosi on yleensä heikko. Nyt liiketappio ilman kertaluonteisia eriä pieneni 27 miljoonasta 24,9 miljoonaan euroon. Koko vuoden liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä supistui 51,4 miljoonasta eurosta 44,7 miljoonaan euroon.

Sanoma odottaa konsernin rakennemuutoksilla oikaistun liikevaihdon kehityksen olevan tänä vuonna edellisvuoden tasolla tai paranevan. Operatiivisen liikevoittoprosentin odotetaan olevan yli 7 prosenttia. Tänä vuonna se oli 4,8 prosenttia.

Yhtiön toimitusjohtaja Susan Duinhoven sanoo, etenkin uuden median myynti kasvoi vakaasti.

”Vaikeiden valintojen myötä ja innovatiivisten työtapojemme avulla onnistuimme kuitenkin ylittämään vuodelle 2015 asetetut maltilliset odotukset”, Duinhoven sanoo yhtiön tiistaina julkaisemassa tiedotteessa.

Hän sanoo, että Sanoma on varmistanut uudelleenrahoituksen valtaosalle yhtiön velasta.

Sanoman Suomen mediatoimintojen kannattavuus parani vuoden 2015 toisella puoliskolla kustannussäästöjen ja mainosmyynnin markkinaosuuksien kasvun myötä.

Koko vuoden vertailukelpoinen mainosmyynti pysyi edellisvuoden tasolla huolimatta Suomen heikosta taloudellisesta tilanteesta, joka on tehnyt mainostajat varovaisiksi. Verkko- ja mobiilimyynti jatkoi kasvuaan vakaasti. Uuden median myynnin osuus Media Finlandin liikevaihdosta on 38 prosenttia.

Susan Duinhoven sanoo, että Hollannissa SBS-televisiotoimintojen liikevaihto kasvoi mainosmarkkinaosuuden ja katsojaosuuden kasvun myötä. Myös orgaaninen liikevaihto kasvoi vuoden viimeisellä neljänneksellä verkko- ja mobiilimyynnin avustuksella. Silti koko vuoden liikevaihto supistui yritysmyyntien ja aikakauslehtien lakkauttamisen takia. Kannattavuutta heikensi 15 miljoonan euron poisto television ohjelmaoikeuksista.

Learningin liikevaihto supistui neljä prosenttia, kun vaihto oikaistaan yritysostoilla ja -myynneillä. Puolassa hallituksen tiukentunut ote oppikirjamarkkinoista ja oppikirjojen sisällöistä vaikuttaa negatiivisesti maan oppikirjamarkkinaan tulevina vuosina.

Susan Duinhoven uskoo, että uudet tuotteet ja palvelut sekä kustannussäästöt tulevat osittain kumoamaan lainsäädännön vaikutuksen.

Helsingin Sanomat on osa Sanomaa.

Oikaisu: Sanoman oppimateriaalitoiminnoilla liiketappio ilman kertaluonteisia eriä pieneni, ei kasvanut, kuten uutisessa ensin kerrottiin. Lisäksi vertailuajankohta on loka–joulukuu eikä loka–tammikuu.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat