Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Harvinaisuus suomalaisyrityksissä: Nokia palkkaa puheenkirjoittajan

Suomalaisissa pörssiyhtiöissä toimitusjohtaja yleensä kirjoittaa puheensa itse

Talous
 
Roni Rekomaa / Lehtikuva
Rajeev Suri
Rajeev Suri Kuva: Roni Rekomaa / Lehtikuva

Taitavista puheenkirjoittajista on tullut elintärkeitä työtovereita eturivin poliitikoille. Elinkeinoelämässä puheenkirjoittamisen ammattilaiset ovat olleet epätavallisia – etenkin jäyhässä Suomessa.

Verkkoyhtiö Nokia on ollut poikkeus. Yhtiö hakee parhaillaan työpaikkailmoituksellaan uutta puheenkirjoittajaa. Nokialla on ollut puheenkirjoittajia töissä aikaisemminkin.

Kirjoittajan on tarkoitus tukea toimitusjohtaja Rajeev Suria yhtiön ulkoisissa ja sisäisissä esiintymisissä.

Nokian ilmoituksen mukaan puheenkirjoittaja pääsee vaikuttamaan siihen, ”millaisina maailma ja kohdeyleisöt näkevät Nokian ja yhtiön toimitusjohtajan”. Hänen pitää myös neuvoa toimitusjohtajaa esiintymistaidoissa ja tyylissä.

Muissa suurissa suomalaisissa pörssiyhtiöissä puheenkirjoittajat ovat harvinaisia. Ainakaan Nesteessä, Koneessa ja Elisassa varsinaisia puheenkirjoittajia ei käytetä.

”Esitysten valmistelussa auttaminen on normaali osa viestinnän palettia. Meillä johto valmistelee myös ihan itsekin esityksiään. Aiheet tulevat pitkälti heiltä itseltään”, sanoo hissiyhtiö Koneen viestintäjohtaja Liisa Kivelä.

Öljy-yhtiö Nesteen viestintä- ja brändimarkkinointijohtaja Osmo Kammonen kertoo sähköpostitse, että kokonaan kirjoitettuja puheita tehdään yhä harvemmin.

”Usein pelkkä yhdessä ideointi ja runko voivat riittää. Pääosa johtajien puheista esitetään vapaasti puhuen. He tuntevat sen verran hyvin asiansa.”

Teleoperaattori Elisan ulkoisesta ja sisäisestä viestinnästä vastaava Taru Jussila vahvistaa, ettei heilläkään työskentele puheenkirjoittajaa.

Jussila kertoo, ettei hän ole koskaan kirjoittanut puhetta Elisan johdolle.

”Toki viestintäpäällikkömme auttavat tarvittaessa, jos joku tarvitsee apua esityksensä viimeistelemisessä – vaikkapa kielenhuollossa tai visualisoinnissa.”

Maailmalla suuryrityksissä puheenkirjoittajien käyttö on tavallista varsinkin, jos yhtiön johto esiintyy paljon julkisuudessa.

Muun muassa autoyhtiö Renaultilla ja teknologiayhtiö IBM:llä on palkkalistoillaan puheenkirjoittajia.

Internetin jättiläiset Google ja Facebook etsivät parhaillaan riveihinsä puheenkirjoittajia. Molemmat pestit on tosin yhdistetty tavanomaisiin viestintätöihin.

Esimerkiksi Facebook haluaisi riveihinsä kirjoittajan, jolla on uran varrella kertynyt ”monipuolinen portfolio materiaalia, joka todistaa, että hakija kykenee ilmaisemaan hienovaraisia ajatuksia kirkkaalla ja elegantilla proosalla.”

Tilintarkastus- ja konsulttiyhtiö Deloitella on niin ikään haku päällä. Yhtiö etsii Nokian tavoin puheenkirjoittajaa toimitusjohtajan avuksi.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat