Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Caruna sopuun kuluttaja-asiamiehen kanssa – alentaa vuoden verran hinnankorotuksia

Toimitusjohtaja Koponen: ”Olemme tyytyväisiä ratkaisuun. Lieventynyt kertakorotuksen määrä on vastauksemme asiakaspalautteeseen.”

Talous
 
Jussi Nukari / Lehtikuva
Sähköverkkoyhtiö Caruna muuttaa aiemmin ilmoittamiaan hinnankorotuksia.
Sähköverkkoyhtiö Caruna muuttaa aiemmin ilmoittamiaan hinnankorotuksia. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Sähkösiirtoyhtiö Caruna muuttaa aiemmin ilmoittamiaan hinnankorotuksia, yritys kertoo tiedotteessaan. Hinnankorotukset säilyvät, mutta Caruna korottaa hintoja vaiheittain.

Jaksottaminen tapahtuu alentamalla jo korotettuja sähkönsiirron kiinteitä perusmaksuja 25 prosentilla helmikuun 2017 loppuun asti.

Yhtiö päätyi ratkaisuun neuvotteluissa kuluttaja-asiamiehen kanssa. Caruna tekee vastaavanlaisen muutoksen myös yritysasiakkaita koskevassa hinnoittelussa.

Caruna laskee, että muutoksen takia sähkönsiirron vuosittaisten kustannusten kasvu jää keskimäärin alle 15 prosenttiin. Yrityksen mukaan esimerkiksi kerrostalossa asuva 2 000 kilowattituntia vuodessa kuluttavalla hinnankorotus on noin 23 euroa vuodessa ja sähkölämmitteisessä omakotitalossa 18 000 kilowattituntia kuluttavalla noin 140 euroa vuodessa.

Neuvotteluratkaisu perustuu ennen kaikkea hinnankorotuksista saatuun asiakaspalautteeseen, kertoo Carunan toimitusjohtaja Ari Koponen.

”Olemme tyytyväisiä ratkaisuun. Lieventynyt kertakorotuksen määrä on vastauksemme asiakaspalautteeseen.”

Koponen kertoo, että jaksotettu hinnankorotus ei sotke yhtiön suunnitelmia sähkövarmuuden parantamisessa.

”Tämä on sellainen projekti, jota teemme kymmenen vuoden tähtäimellä. Katsoimme, että pystymme kantamaan nämä hinnankorotuksen alennukset.”

Caruna perusteli aiemmin hinnankorotuksia muun muassa sillä, että sen täytyy lain mukaan tehdä toimintavarmuutta parantavia investointeja. Yhtiö kertoo investoineensa verkkoonsa kahden vuoden aikana liki 300 miljoonaa euroa.

Kuluttaja-asiamies Päivi Hentunen Kilpailu- ja kuluttajavirastosta kertoo olevansa tyytyväinen ratkaisuun.

”Kun neuvotteluratkaisu löytyy, niin siihen on aina tyytyväinen. Neuvotteluissahan on molemmilla tavoitteensa, joten ratkaisussa molemmat ovat saaneet omia tavoitteitaan sinne.”

Hän kertoo, että kuluttaja-asiamiehen tavoitteena oli saada ratkaisu, jossa kertakorotus ei olisi kuluttajan kannalta kohtuuton. Pidemmän aikavälin kohtuullisuutta valvoo Energiavirasto, hän toteaa.

Sähkönsiirtoyhtiö Caruna vastaa 650 000 yksityis- ja yritysasiakkaan sähkönjakelusta Etelä-, Lounais- ja Länsi-Suomessa, Joensuussa, Koillismaalla, Lapissa ja Satakunnassa.

Oikaisu 18.2. kello 18.30: Otsikossa puhuttiin virheellisesti siirtohinnoista. Caruna alentaa sähkönsiirron kiinteitä perusmaksuja.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat