Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Oikeistolainen ajatuspaja: Maksuton tienkäyttö ruuhka-aikaan on ”sietämätöntä yhteiskunnallista tuhlausta”

Autoilijoiden pitäisi Liberan mukaan pääkaupunkiseudulla maksaa liikkumisestaan ruuhka-aikoina.

Talous
 
Autoilijat suhtautuvat suopeasti tiemaksuihin
Autoilijat suhtautuvat suopeasti tiemaksuihin
Helsingin Sanomien haastattelemat autoilijat pitävät tiemaksuja yllättävänkin myönteisenä asiana. Haastatellut uskovat ruuhkien ja päästöjen vähenevän. Toimittaja: Tomi Peurakoski HS, kuvaus ja editointi: Terhi Liimu HS.

Maksuton tienkäyttö ruuhka-aikaan on ajatuspaja Liberan analyysin mukaan ”sietämätöntä yhteiskunnallista tuhlausta”. Autoilijoiden pitäisi Liberan mukaan maksaa liikkumisestaan enemmän.

Näkemys on osa torstaina julkaistua kaupunkisuunnittelua käsittelevää analyysia, jonka ovat kirjoittaneet Liberan toiminnanjohtaja Heikki Pursiainen ja Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen Vattin erikoistutkija Tuukka Saarimaa.

”Mikään ei saa BMW-maasturilla ajelevaa omasta mielestään markkinataloushenkistä espoolaista raivostumaan yhtä paljon kuin se, että hänen pitäisi maksaa tien käyttämisestä. Ja kuitenkin on ilmiselvää, että asioiden antaminen ilmaiseksi on aivan yhtä tyhmää autoliikenteessä kuin muillakin markkinoilla”, kaksikko kirjoittaa.

Kaksikko on tullut tunnetuksi kärjekkäästä Asiaton lehdistökatsaus -blogistaan. Libera puolestaan on poliittisesti oikealle kallistuva ajatuspaja.

Autoilun pitäisi analyysin mukaan ruuhka-aikoina olla maksullista, koska jokainen tielle tullut auto hidastaa kaikkien muiden matkantekoa.

Jos tien käytöstä ei peritä maksua, autoilija ei välitä muille koituvasta haitasta vaan miettii vain itse saamaansa hyötyä. Analyysin mukaan tämän takia liian moni autoilija lähtee tielle.

”Autoja tulee tielle niin kauan, kunnes autolla kotiin kulkemisesta saatu hyöty ei enää korvaa ruuhkassa vietettyä aikaa”, analyysissa kirjoitetaan.

Jotta ruuhkamaksujärjestelmä toimisi hyvin, maksujen erotus ruuhka-aikoina ja muulloin pitäisi olla riittävän suuri.

Tienkäyttömaksujen ottamista käyttöön pohditaan paraikaa pääkaupunkiseudulla.

Helsingin seudun liikenne (HSL) julkaisi tuoreimman selvityksen aiheesta viikko sitten. Selvityksessä kaavaillaan, että työmatka-autoilija maksaisi Helsingin seudulla keskimäärin 340 euroa vuodessa.

Ruuhkamaksut ovat käytössä esimerkiksi Tukholmassa. Maksut ovat olleet käytössä kymmenen vuotta, ja ne ovat vähentäneet autoilua noin viidenneksen.

Mielipidetiedustelujen perusteella Tukholmassa 70 prosenttia kansalaisista on järjestelmään tyytyväisiä.

Analyysin mukaan myös pysäköinti on pääkaupunkiseudulla liian halpaa.

”Kaavoituksessa ja rakentamisen sääntelyssä pitäisi kiinnittää erityistä huomiota siihen, että pysäköintipaikoista hyötyvät maksavat niiden täyden kustannuksen. Toisin sanoen on huolehdittava siitä, että pysäköijät maksavat menetetyn rakentamisen kustannukset täysimääräisesti”, kaksikko kirjoittaa.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat