Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Stockmann näkee valoa tunnelin päässä

Talous
 
Outi Pyhäranta
Per Thelin
Per Thelin Kuva: Outi Pyhäranta

Vaikeuksissa tarpovan Stockmannin johto uskoo, että valoa alkaa vihdoin näkyä tunnelin päässä.

Kauppayhtiö ennakoi tuloksensa nousevan tänä vuonna niukasti positiiviseksi.

”Niukasti tarkoittaa todella niukasti”, toimitusjohtaja Per Thelin kertoi torstaina tulosjulkistuksen yhteydessä.

”Vielä on paljon tehtävää.”

Muutosjohtajaksi Ruotsista palkatun Thelinin johdolla Stockmann kävi läpi ison myllerryksen viime vuonna. Se karsi kovalla kädellä heikosti kannattavia osiaan ja keskittyi entistä enemmän muotiin.

Stockmann lopetti Venäjän tavarataloliiketoiminnan ja päätti sulkea Oulun tavaratalon. Se myi Akateemisen kirjakaupan ja vaateketju Seppälän sekä luopui Helsingin keskustan tavaratalossa omista kodinkone- ja leluosastoistaan.

”Olemme tehneet kaiken muun paitsi myyneet Hobby Hallin”, Thelin sanoi.

Yhtiö on etsinyt Hobby Hallille ostajaa jo pitkään.

Viime vuonna Stockmannin liiketulos ilman kertaeriä oli yhä 28,5 miljoonaa euroa tappiollinen. Edellisvuonna se teki tappiota 39,3 miljoonaa euroa.

Hallitus esittää odotetusti yhtiökokoukselle, ettei viime vuodelta makseta osinkoa lainkaan.

Vahvuudet

Vaateketju Lindexillä menee hyvin. Sekä sen liikevoitto että suhteellinen myyntikate kasvoivat.

Myös myynti lisääntyi Venäjää lukuun ottamatta kaikissa maissa, joissa Lindex toimii.

Stockmannista onkin tulossa entistä enemmän nimenomaan vaatekauppias. Sen viime vuoden liikevaihdosta 65 prosenttia tuli viime vuonna muodista. Stockmann onnistui myös kasvattamaan markkinaosuuttaan muodissa.

Heikkoudet

Stockmannin murheenkryyni on tavaratalokauppa. Se tuotti viime vuonna edelleen vajaat 69 miljoonaa euroa tappiota ilman kertaluonteisia eriä.

Vähentämällä alennusmyyntejä ja karsimalla matalakatteisia tuoteryhmiä Stockmann onnistui kuitenkin nostamaan tavaratalokaupassa suhteellisen myyntikatteen viime vuonna 38,1 prosenttiin edellisvuoden 36,4:stä.

Päänalyytikko Sauli Vilén Inderesistä korostaa, että Stockmann ei pääse kunnolla jaloilleen, ennen kuin tavaratalokauppa saadaan vetämään.

Yhtiön vuosi sitten aloittama 50 miljoonan kustannussäästöohjelma on hänestä oikean suuntainen, mutta riittämätön.

”En näe, että se riittäisi tavaratalokaupan kääntämiseen. Ilman tätä käännettä Stockmann ei pysty tekemään järkevää tulosta.”

Tavaratalokauppa kaipaisi kipeästi myynnin kasvua, mutta tilannetta vaikeuttaa Suomen alavireinen taloustilanne ja verkkokaupan nousu. Viime vuonna liikevaihto laski neljä prosenttia, vaikka karsittuja tuotealueita ei oteta huomioon.

Tulevaisuus

Stockmann pyrkii yhä tehostamaan toimintaansa vähentämällä tavarantoimittajien määrää.

Helsingin tavarataloa remontoidaan siten, että kosmetiikka ja naisten asusteet saavat lisää tilaa. Uusi suuri jakelukeskus avautuu huhtikuussa.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat