Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Fiva: Verkkopankkia ei saa sulkea, vaikka asiakas ei vastaisi outoihin kysymyksiin

Finanssivalvonta pyysi OP-ryhmää jo aiemmin tällä viikolla poistamaan pakollisen kyselyn verkkopankistaan

Talous
 
Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva
Vilkas keskustelut syntyi kun HS kirjoitti, että OP-ryhmä oli asettanut verkkopankkiin pääsyn edellytykseksi niin sanottuun rahanpesukyselyyn vastaamisen.
Vilkas keskustelut syntyi kun HS kirjoitti, että OP-ryhmä oli asettanut verkkopankkiin pääsyn edellytykseksi niin sanottuun rahanpesukyselyyn vastaamisen. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Finanssivalvonta linjaa, että pankki ei voi lain mukaan sulkea verkkopankkia, vaikka asiakas kieltäytyy vastaamasta niin sanottuihin rahanpesukysymyksiin.

”Osa pankeista on tuntemistietojen hankkimista tehostaakseen sulkenut maksuvälineitä. Finanssivalvonnan näkemys on, että maksuvälineen sulkeminen ei kuitenkaan ole oikea keino täyttää asiakkaan tuntemissääntelyn vaatimuksia. Finanssivalvonnan tulkinnan mukaan maksupalvelulaki ei mahdollista tätä”, Fiva kirjoittaa tiedotteessaan.

Kannanotto liittyy kohuun, joka syntyi kun HS kirjoitti, että OP-ryhmä oli asettanut verkkopankkiin pääsyn edellytykseksi niin sanottuun rahanpesukyselyyn vastaamisen. OP:n voimatoimet olivat puolestaan seurausta siitä, että Finanssivalvonta oli patistanut pankkeja keräämään asiakkailtaan vastaukset kyselyihin. Myös muun muassa Nordea on suunnitellut vastaavia kyselyitä.

Laki rahanpesun ja terrorismin rahoituksen estämisestä on edellyttänyt jo vuodesta 2009, että pankit kysyvät asiakkailta muun muassa näiden poliittisesti vaikutusvaltaisista sukulaisista ja ulkomaan rahaliikenteestä. Asiakkaat ovat kuitenkin vastanneet kyselyihin laiskasti.

Moni asiakas on kokenut kyselyt oudoiksi ja tungetteleviksi.

OP-ryhmä ilmoitti jo aiemmin tällä viikolla, että se poistaa pakolliset kyselyt verkkopankistaan. Pankkiryhmän mukaan se toimi Finanssivalvonnan pyynnöstä.

Tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio on myös selvittämässä, ovatko kaikki pankkien esittämät kysymykset lakiin perustuvia ja tarpeellisia. On esitetty epäilyjä, että jotkut pankit ovat lakisääteisten kysymysten varjolla kyselleen myös itselleen hyödyllistä tietoa esimerkiksi asiakkaidensa asiakkuuksista muissa pankeissa.

Pankit saavat itse määritellä tarkemmat kysymykset, laki asettaa vain kysyttäville asioille suuntaviivat. Fiva toivoo, että asiakkaat kaikesta huolimatta vastaisivat kysymyksiin jatkossa vapaaehtoisesti.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat