Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

PTT: Varustamojen kritisoidut julkiset tuet tarpeellisia

Pellervon taloustutkimuksen mukaan myös matkustaja-autolautoilla kulkee merkittävä määrä tavaralastia.

Talous
 
Mika Ranta / HS
Kontteja Vuosaaren satamassa.
Kontteja Vuosaaren satamassa. Kuva: Mika Ranta / HS

Julkiset tuet ovat vastakin välttämättömiä varustamojen kilpailukyvyn ja kannattavuuden kannalta, päättelee Pellervon taloustutkimus (PTT) selvityksessään suomalaisesta kauppamerenkulusta. Merikuljetusten osuus Suomen viennistä on 90 prosenttia ja tuonnista 80 prosenttia.

Erityisesti matkustaja-autolauttojen julkista tukea on kritisoitu. PTT muistuttaa, että matkustaja-autolautoilla kulkee merkittävä määrä tavaralastia erityisesti Suomen ja Ruotsin sekä Suomen ja Viron välillä.

Varustamojen saama kauppa-alustuki on Euroopan komission hyväksymä työvoimakustannustuki, jonka kautta EU:n jäsenmaat voivat tukea merenkulkua. Toinen suomalaisten varustamoiden kilpailukykyä ylläpitävä tuki on tonnistovero.

”Kyseiset tukimuodot ovat käytössä kaikilla merkittävillä EU:n merenkulkumailla ja Suomen kilpailijamailla Viroa lukuun ottamatta. Työvoimakustannustuella EU:n jäsenvaltiot tukevat kotimaan lipun alla purjehtivia ulkomaan liikenteen laivoja palauttamalla työnantajan maksamia sosiaalivakuutus- ja eläkemaksuja työnantajalle”, PTT:n tiedote kertoo.

Työvoimakustannustuki on viime vuosina ollut 80–90 miljoonaa euroa, ja nousee tänä vuonna sataan miljoonaan euroon, mikä johtuu lähinnä merimieseläkejärjestelyistä, kertoo ekonomisti Henna Busk PTT:stä.

Busk huomauttaa, että ilman tukia olisi todennäköistä, että aluksia ulosliputettaisiin.

Suomen kauppa-alusluetteloon, johon tukea saavat alukset rekisteröidään, kuului viime vuoden lopussa 105 alusta.

Suomen lipun alla liikennöivien ja Suomen kauppa-alusluetteloon merkittyjen alusten määrä on pysynyt melko vakaana viime vuosina, kun esimerkiksi Ruotsissa määrä on vähentynyt huomattavasti enemmän. Suomen kauppa-alusten bruttovetoisuus on kasvanut yli 15 prosenttia vuodesta 2010 lähtien.

PTT:n mukaan merikuljetusten takaaminen on myös tärkeä osa Suomen huoltovarmuutta. Erityisesti energia-, kemikaali- ja elintarvikekuljetukset ovat huoltovarmuuden kannalta tärkeitä.

Matkustaja-autolauttojen rooli elintarviketuonnissa ja -viennissä sekä kappaletavaran kuljetuksissa on merkittävä, PTT sanoo. Esimerkiksi vuonna 2014 kaikesta Suomen satamista ulkomaille suuntautuvasta kappaletavarasta kuljetettiin ro-ro-matkustaja-aluksilla yli 60 prosenttia.

Suomen kauppa-alusrekisteriin merkityn tonniston keski-ikä on laskenut hieman, mutta tarpeita hankkia uusia laivoja on yhä. Erityisesti tiukentuvat ympäristö- ja päästösäännökset vaativat varustamoilta investointeja tonnistoon. Erityisesti pienille varustamoille rahoituksen saaminen uusiin alusinvestointeihin on ollut ongelmallista, PTT:n tiedotteessa todetaan.

Pellervon taloustutkimus PTT on lähellä maa- ja elintarviketalouteen ja metsätalouteen ja -teollisuuteen sekä osuustoimintaan liittyviä yhteisöjä, kuten Maa- ja metsataloustuottajain keskusliittoa MTK:ta.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat