Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Maailmanpyörä voi olla omistajalleen vuosien rahasampo – näin isoja pyöriä maailmalla suunnitellaan

Lontoon pörssin Challenger-yhtiö haluaa pyöriä joka mantereelta.

Talous
 
Conor O'Leary
Kanadalainen Mark Gustafson on ajanut London Eye -maailmanpyörällä kolmesti. Tavoitteena on rakentaa saman mittaluokan pyöriä yksi vuodessa eri puolille maailmaa.
Kanadalainen Mark Gustafson on ajanut London Eye -maailmanpyörällä kolmesti. Tavoitteena on rakentaa saman mittaluokan pyöriä yksi vuodessa eri puolille maailmaa. Kuva: Conor O'Leary

Lontoo. Thamesin varrella Lontoossa komeilee kaupungin maamerkki: London Eye -maailmanpyörä.

Vuonna 2000 yleisölle avattu maailmanpyörä on kieputtanut jo yli 60 miljoonaa vierasta.

London Eye on Lontoon suosituin maksullinen turistikohde. Faneihin kuuluu myös huippumalli Kate Moss, joka on kuulemma ajanut sillä jo 25 kertaa.

Challenger Acquisitions -yhtiön toimitusjohtaja Mark Gustafson on ollut London Eyen kyydissä kolmesti. Hänellä oli silloin rahanteko mielessä.

”Isolla maailmanpyörällä voi saada erittäin houkuttelevan tulovirran vuosikymmeniksi, jos pyörän sijainti on hyvä.”

London Eyen nykyiset omistajat eivät paljasta voittojaan, mutta niiden uskotaan olevan kovat. Jo viisi vuotta sitten käyttökateprosentti oli yli 50.

Gustafson kumppaneineen aikoo lähteä nyt monistamaan ideaa. Tavoitteena on rakentaa sijoitussalkku isoista maailmanpyöristä eri mantereilla.

Gustafsonin johtama Challenger-kasvuyhtiö on listattu Lontoon pörssin päälistalle. Pääomat ovat vielä pieniä, ja pörssikurssi on ollut nuupallaan.

Yhtiöllä on kuitenkin yksi iso etu puolellaan: se osti viime vuonna maailman maailmanpyöräbisneksen kärkiosaajat eli hollantilaistaustaisen Starneth-yhtiön. Juuri Starnethin insinöörit olivat suunnittelemassa ja rakentamassa London Eyeta.

”Tavoitteena on aloittaa yksi maailmanpyöräprojekti vuodessa noin 10–15 vuoden ajan”, Gustafson kertoo Lontoossa.

Suunnitelman toteuttamiseksi tarvittaisiin miljardin pääomat noin kuudessa vuodessa. Sijoitussalkkuun mahtuisi korkeintaan 25 isoa maailmanpyörää.

Epätavallinen liikeidea ei kuulosta brittiläiseltä eikä amerikkalaiselta. Siinä on heijastuksia pohjoisesta omituisuudesta.

Kaivos- ja energia-alalla aiemmin toiminut ammattijohtaja ja -sijoittaja Gustafson on kanadalainen. Isän vanhemmat tulevat kuitenkin Skandinaviasta, isoisä Ruotsista ja isoäiti Norjasta.

”En valitettavasti osaa kieliä.”

Pyöräbisneksen haasteisiin kuuluu maariski. Minne tahansa päin maailmaa isoa maailmanpyörää ei kannata rakentaa, vaikka paikalliset yrittäjät olisivat hankkeesta innoissaan.

Epävakailla alueilla ei voi olla koskaan varma siitä, mitä isäntämaa keksii. Tuottovirta voi tyrehtyä sen jälkeen kun alkupanostukset on maksettu. Jättipyörän pystyttäminen maksaa satoja miljoonia euroja.

Turvallisiin maihin taas ei mahdu loputtomasti maailmanpyöriä. Jokaisen suurkaupungin vetonaula ei voi olla sama kuin London Eye.

”Olennaista on myös se, että pyörä rakennetaan sinne, minne käy jo valmiiksi iso turistiliikenne”, Gustafson kertoo.

Challenger omistaa jo nyt osuuden New Yorkin Staten Islandille rakenteilla olevasta 192-metrisestä maailmanpyörästä. Pyörän on määrä avautua yleisölle vuoden 2017 puolivälissä.

Kuluvalla viikolla yhtiö ilmoitti löytäneensä viimein tontin myös pyörälle, joka nousee Jakartaan Indonesiaan. Teknisen puolen hoitaa Starneth-yhtiö. Rahoituksen kerääminen on yhä kesken.

Jakartan-pyörästä on määrä tulla 125 metriä korkea. Tunnin aikana pyörään mahtuisi 1 440 asiakasta maisemia ihailemaan.

Jos Lontoon-hinnoilla laskee, tunnin asiakastuotot olisivat näin noin 40 000 euroa.

”Ideana on juuri se, että kun kiinteät kustannukset on hoidettu, tuottaa maailmanpyörä vakaan tulovirran.”

Pääoman kerääminen on kuitenkin iso haaste kaikilla aloilla.

”Se on hyvin vaikeaa, ja uskon, että epävarmuus jatkuu.”

Sijoittajia houkutellakseen yhtiöllä pitää olla niin sanottu hyvä tarina. Maailmanpyörät ovat tarinana ainakin erottuva.

Pelkät tarinat eivät riitä.

”Sijoittajat ovat kärsimättömiä näkemään toimintaa ja tuloksia”, Gustafson sanoo.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat