Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Auto Bild Suomen pääomistaja: Saksassa Nokian Renkaiden renkaat karsiutuivat testeissä usein

Saksalainen Auto Bild osti testirenkaat rengasliikkeistä. Silloin Nokian Renkaiden kesärenkaat eivät yleensä pärjänneet testeissä.

Talous
 
Rengaskohun uskotaan heikentävän Nokian renkaiden myyntiä
Rengaskohun uskotaan heikentävän Nokian renkaiden myyntiä
Rengasliikkeissä pohdittiin kohun vaikutuksia kevään myyntisesonkiin. Toimittaja: Juha-Pekka Raeste, kuvaus ja leikkaus: Esa Syväkuru
Tästä on kyse

Testeihin lähetetty paranneltuja testirenkaita

 Kauppalehti kertoi perjantaina Nokian Renkaiden peukaloineen talvi- ja kesärenkaiden testituloksia jopa 14 vuoden ajan.

 Testeihin lähetetty modifioituja ja paranneltuja testirenkaita, joita ei ole viety myytiin.

  Testitulosten ansiosta Nokian Renkaiden osakekurssi on pysynyt hyvänä. Yhtiön optiot taas ovat riippuvaisia osakekurssin kehityksestä.

  Yhtiön toimitusjohtaja Ari Lehtoranta on pyytänyt toimimallia anteeksi, mutta kiistää, että Nokian Renkaiden optiojärjestelmät olisivat kannustaneet huijaamaan.

  Nokian Renkaiden hallituksen puheenjohtajan Petteri Walldénin mukaan erityisten testirenkaiden lähettäminen on yleinen tapa alalla.

”Tosiasia on, että Nokian Renkaiden renkaan oli raakattu jo esitestivaiheessa. Se oli meille ongelma, koska suomalaiset lukijat ihmettelivät, miksi Nokian testivoittajarenkaat eivät ole mukana Auto Bildin rengastesteissä.”

Näin kertoo suomalaisen Auto Bild Suomi -lehden pääomistaja Tapani Pitzen.

”Enempää en voi sanoa. Tämän tarkempaa tietoa minulla ei asiasta ole.”

Laura Nissinen / Lehtikuva
Tapani Pitzen
Tapani Pitzen

Nokian Renkaat myönsi perjantaina toimittaneensa autolehtien rengastesteihin paranneltuja renkaita, joita ei ollut tuotannossa. Käytäntöä oli yhtiön mukaan jatkettu vuoteen 2014 saakka.

Kauppalehden tietojen mukaan rengastestejä olisi manipuloitu vuodesta 2005. Kauppalehti perustaa näkemyksensä yhtiön sisäisiin sähköposteihin, joita se on saanut haltuunsa.

Pitzenin mukaan Auto Bildin Saksassa tehdyissä rengastesteissä renkaat ostettiin kuitenkin säännönmukaisesti rengasliikkeistä.

Nokian Renkaiden renkaat eivät päässeet juuri koskaan kärkikymmenikköön lopputesteihin, koska ne karsiutuivat jo esimerkiksi jarrutusmatkatesteissä kärkikymmeniköstä, Pitzen kertoo.

”Tämä koskee vain kesärenkaita”, Pitzen sanoo.

Hän lisää, että talvirenkaissa Keski-Euroopassa tehdyt rengastestit puolestaan eroavat niin selvästi Suomen olosuhteista, että ne ovat asia erikseen.

Nokian Renkaat ilmoitti myöhemmin HS:lle, että sen kesärenkaat ovat olleet Auto Bildin testeissä kärkikymmenikössä kolmena vuotena eli vuosina 2013, 2012 ja 2009.

Renkaiden puuttuminen testien kärkisijoilta ei Pitzenin mukaan vaikuttanut Nokian Renkaiden mainontaan Auto Bild Suomi -lehdessä.

”Nokian Renkaat mainosti ihan normaalisti, mutta lukijapalaute oli huono”, Sanomissa pitkän työuran ennen yrittäjäksi siirtymistä tehnyt Pitzen muistelee.

Kustantaja Fokus Media Finland teki viime vuonna 6,49 miljoonan euron liikevaihdon.

Saksalainen Auto Bild -lehti rantautui Suomeen Sanoma Magazinesin lehdeksi 2000-luvun alussa. Syksyllä 2014 se ja seitsemän muuta lehteä (muun muassa V8 ja GTi-Magazine) myytiin Fokus Media Finlandille, jonka pääosakas ja toimitusjohtaja Pitzen on.

Korjaus 4.3.2016 kello 12:22: Lisätty Nokian Renkaiden ilmoittama testimenestystarkennus ja muutettu otsikkoa tarkennusta vastaavaksi.

Pekka Sakki / Lehtikuva
Nokian Renkaiden tehdas, Nokia.
Nokian Renkaiden tehdas, Nokia.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat