Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Ulkopuolisilta suljettu ”Valkoinen helvetti” – HS vieraili Nokian Renkaiden testiradalla Ivalossa

Talous
 
Nokian Renkaiden testikuljettaja näyttää miten testiradalla hurjastellaan
Nokian Renkaiden testikuljettaja näyttää miten testiradalla hurjastellaan
Helsingin Sanomat vieraili tammikuun puolivälissä Nokian Renkaiden testiradalla Ivalossa. Toimittaja: Petri Sajari, kuvaus ja leikkaus: Jukka Gröndahl

Yksi maailman suurimmista testiradoista on Ivalossa, jossa Nokian Renkaat koeajaa tuotekehityksessä olevia renkaita.

Paikan nimi on Valkoinen helvetti, eikä sinne ole julkisilta teiltä opasteita. Kiemurtelevia testiratoja on Ivalossa yli 100 kilometriä.

Yhtiö on nimennyt testiratansa Valkoiseksi helvetiksi, koska Ivalossa renkaita koetellaan äärimmäisissä olosuhteissa. Lunta on valtavasti, ja pakkasta voi olla 40 astetta. Testiradan korkeimmalta kohdalta näkee hyvällä säällä rajan yli Venäjälle, jolla tärkeä merkitys yhtiölle.

Rakennuksia on testausalueella on vain muutama, eikä ulkopuolisilla ole radalle mitään asiaa.

Testiajaja Mika Kuusi saapuu paikalle Porschen katumaasturilla. Kuusi on testiajajien valioluokkaa: hän on ”tuntumatestaaja”. Hänen käsissään isokokoinen katumaasturi liikkuu melkein kuin urheiluauto. Kun Kuusi painaa kaasua, se tuntuu vatsanpohjassa.

Kuusen tehtävänä on koeajaa renkaita niiden ominaisuuksien äärirajoilla ja raportoida havainnot pääkonttoriin tuotekehitysosastolle.

Hän vaikuttaa osaltaan siihen, millaisia ominaisuuksia renkaisiin lisätään: parannetaanko pitoa vai rullaavuutta, miten pintakuviointia pitäisi muuttaa ja onko nastat sijoiteltu oikein.

”Makuasia”, vastaa Kuusi kysymykseen siitä, kummat ovat paremmat talvella: kitkarenkaat vai nastarenkaat.

”Testauksen perimmäinen idea on turvallisuuden parantaminen. Nastat ovat hyvät jäisissä olosuhteissa, mutta lumessa kitkarenkaiden pito on parempi”, Kuusi sanoo.

Uuden rengasmallin kehittäminen kestää kolme neljä vuotta. Se tarkoittaa tuhansia kilometrejä testiajoa tuotekehitysvaiheessa. Nokian Renkaat testaa Ivalossa vuosittain 20 000 rengasta, joista osa on kilpailijoiden tuotteita. Yhtiö on keskittynyt nimenomaan talvirenkaisiin. Tuotannosta 70 prosenttia on talvirenkaita.

Ivalossa tehtävillä testauksilla ei ole tekemistä yhtiön perjantaina kertomasta rengasvilpistä. Rengasvilpissä kyse on siitä, että tiedotusvälineiden testeihin on toimitettu renkaita, joissa ominaisuudet ovat parempia kuin myyntiin tulevissa malleissa.

”Renkaiden kehittäminen on aina kompromissi”, sanoo Kuusi. Toisin sanoen eri ominaisuuksien välillä on tehtävä aina valintoja, koska kaikkia ominaisuuksia ei saa yhteen rengasmalliin.

Audin urheilumallin moottori murahtaa. Konepellin alla on yli 300 hevosvoimaa.

Kuusi kiihdyttää vauhdin liki 100 kilometriin tunnissa ja näyttää, kuinka auto käyttäytyy, kun pito katoaa kaikista renkaista.

”Tällaisessa tilanteessa autoa ohjataan kaasulla. Muuten olisimme penkassa.”

Kokeneen testikuljettajan kyydissä vaikuttaa siltä kuin hän voisi tehdä autolla lähes mitä tahansa.

Yhtiön menestyksen kulmakiviä on Pietarin-tehdas, joka otettiin käyttöön vuonna 2015. Erittäin kannattavalla tehtaalla valmistetaan 80 prosenttia yhtiön henkilöautojen renkaista.

Renkaiden valmistamisessa käytetään paljon öljyä, ja sitä on Venäjällä runsaasti. Öljyn halpenemisen ja ruplan heikkenemisen takia yhtiön kilpailukyky on parantunut, vaikka renkaiden kysyntä Venäjällä on taantuman takia vähentynyt.

Lähes 70 prosenttia tehtaan myynnistä meni viime vuonna vientiin pääasiassa Keski-Eurooppaan ja Pohjois-Amerikkaan.

Ivalossa testattavat koe-erät valmistetaan yhtiön kotipaikkakunnalla Nokialla.

Huoltohalli Ivalossa on täynnä renkaita. Useimmat niistä ovat tuotekehitysvaiheessa, eikä niitä siksi saa valokuvata. Kilpailu on ankaraa, ja ammattilaisille pintakuviointi kertoo jo paljon.

Entä sitten ne kiinalaisten valmistavat renkaat, jotka ovat ainakin selvästi edullisempia?

”Ollaan täällä kiinalaisten tuotteille vähän naureskeltu. Toisaalta kilpailu renkaissa on todella kovaa ja tuotekehitys pitää ottaa tosissaan.”

Helsingin Sanomat vieraili testiradalla tammikuussa.

Jukka Gröndahl / HS
White hell eli suomeksi valkoinen helvetti on Nokian Renkaiden testirata Ivalossa.
White hell eli suomeksi valkoinen helvetti on Nokian Renkaiden testirata Ivalossa.
Jukka Gröndahl / HS
Mika Kuusi on testikuljettajien valiojoukkoa, sillä hän on ”tuntumatestaajaa”.
Mika Kuusi on testikuljettajien valiojoukkoa, sillä hän on ”tuntumatestaajaa”.
Jukka Gröndahl / HS
Audin urheilumallissa on yli 300 hevosvoimaa. Testikuljettaja Mika Kuusi käsissä auto pysyy hyvin hallinnassa.
Audin urheilumallissa on yli 300 hevosvoimaa. Testikuljettaja Mika Kuusi käsissä auto pysyy hyvin hallinnassa.
Jukka Gröndahl / HS
Ivalossa testataan talvirenkaita, jotka ovat Nokian Renkaiden päätuote. Testikuljettaja Mika Kuusi vaihtamassa renkaita.
Ivalossa testataan talvirenkaita, jotka ovat Nokian Renkaiden päätuote. Testikuljettaja Mika Kuusi vaihtamassa renkaita.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat