Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Nokian Renkaita vastaan vireillä ”joukkokanne” – asiantuntija epäilee rahastusta ja varoittaa tuhansien eurojen oikeudenkäyntikuluista

Lakimies Herkko Hietanen kerää kanteita ja povaa korkeimmillaan kymmenien miljoonien eurojen korvausta. Kuluttajaoikeuden asiantuntija, dosentti Klaus Viitanen kehottaa ihmisiä harkitsemaan kanteen nostamista vakavasti.

Talous
 
http://static-gatling.nelonenmedia.fi/file/sites/default/files/img/18b1e9e5f48ae26426abe8b8d8eaa64ee9fc26cf-nookia.jpg
Rengaskohun uskotaan heikentävän Nokian renkaiden myyntiä
Rengasliikkeissä pohdittiin kohun vaikutuksia kevään myyntisesonkiin. Toimittaja: Juha-Pekka Raeste, kuvaus ja leikkaus: Esa Syväkuru
Tästä on kyse

Testeihin lähetettiin paranneltuja renkaita

 Nokian Renkaat tunnusti perjantaina peukaloineensa talvi- ja kesärenkaiden testituloksia vuosia.

 Yhtiö lähetti testeihin paranneltuja testirenkaita, joita ei tullut kauppoihin.

 Testitulosten ansiosta Nokian Renkaiden osakekurssi on pysynyt hyvänä. Yhtiön optiot taas ovat riippuvaisia osakekurssin kehityksestä.

 Yhtiön toimitusjohtaja Ari Lehtoranta on pyytänyt toimintamallia anteeksi.

Rengasvilpin myöntänyttä Nokian Renkaita vastaan on tänään keskiviikkona aloitettu ”joukkokanne”, jota ajaa Turre Legal -yhtiön osakas Herkko Hietanen.

”Nokian Renkaat ei itse ole valmis kantamaan vastuutaan. Joukkokanne on hyvä keino pitää huolta ostajan oikeuksista”, Hietanen sanoo.

Asiasta uutisoi ensimmäisenä Kauppalehti. Suomen lainsäädäntö ei varsinaisesti tunne ”joukkokannetta”. Kyseessä on joko useita yksittäisiä samaa asiaa koskevia kanteita, joita tuomioistuin päättää usein käsitellä yhdessä, tai yksi yhteinen kanne.

Jos tuotteessa on virhe, asiakas voi saada joko korvaavan tuotteen, hinnanalennuksen tai kauppa voidaan purkaa.

Kanteita keräävän Hietasen mukaan ainoa järkevä keino on tässä tapauksessa hinnanalennus. Hän laskee, että Nokian Renkaiden tuotteiden hinta on noin 400–1 500 euron haarukassa.

”Me haemme 30 prosentin alennuksia. Ajatus on se, että ilman näitä huijauksia rengas olisi tipahtanut testissä keskikastiin, jossa hinnat ovat tuon verran halvempia”, Hietanen kertoo.

”Arvioimme niin, että jos tähän osallistuvat kaikki, jotka ovat renkaat ostaneet, puhutaan kymmenistä miljoonista euroista. Toki jää nähtäväksi, kuinka monella on kuitteja tallella ja kuinka moni lähtee mukaan. Joka tapauksessa kyse on miljoonista euroista.”

Tarkoitus on kerätä kanteeseen nimiä maaliskuun ajan – eli käytännössä selvittää kuinka moni on valmis nostamaan kanteen – jonka jälkeen Nokian Renkaiden kanssa yritetään hieroa sopimus. Jos näin ei tapahdu, niin käräjäoikeudessa ollaan Hietasen mukaan jo kesään mennessä.

Helsingin yliopiston kauppaoikeuden dosentti, kuluttajaoikeuteen erikoistunut Klaus Viitanen kehottaa ihmisiä harkitsemaan kanteen nostoa vakavasti.

”Tämä haiskahtaa vähän rahastukselta. Haetaan asiakkaita, eikä oikeastaan kerrota heille minkälaisiin taloudellisiin riskeihin he ovat sitoutumassa ja kuinka epävarma tämä juttu on.”

Jos kyseessä on yhteinen kanne, se tarkoittaa kaikkien kantajien olevan yhteisvastuussa Nokian Renkaiden oikeudenkäyntikuluista, mikäli kantajat häviävät oikeudessa. Käytännössä yhteisvastuu tarkoittaa sitä, että kantajista ne, joilla on rahaa, vastaavat myös mahdollisista oikeudenkäyntikuluista.

”Jos tällaisen jutun voittaa, niin voit saada jonkin verran, muutaman sata euroa hinnanalennusta. Mutta on olemassa riski, että joudut maksamaan tuhansien tai kymmenien tuhansien eurojen oikeudenkäyntikuluja. Tässä jutussa Nokian Renkaat pistää niin kovaa hanttiin, että heidän kulunsa liikkuvat kymmenissä tuhansissa euroissa”, Viitanen sanoo.

Mikäli ”joukkokannetta” ajetaan useina yksittäisinä kanteina, vastaa jokainen kantaja vain oman tapauksensa kuluista. Koska kanteet todennäköisesti käsiteltäisiin samassa oikeudenkäynnissä, kulut jäisivät todennäköisesti pieniksi. Ne voisivat silti ylittää mahdollisen hinnanalennuksen, vaikka tapaus voitetaan.

Kanteita keräävä lakimies Herkko Hietanen sanoo, että ei ole vielä päättänyt sitä, viedäänkö käräjäoikeuteen useita yksittäisiä kanteita vai yksi yhteinen kanne.

Kanteen sivuilla lukee, ettei Hietanen ota palkkiota, ellei hinnanalennuksessa onnistuta. Mahdolliseen Nokian Renkaiden oikeudenkäyntikulujen korvausvelvollisuuteen viitataan näin:

”Mikäli juttu etenee oikeuteen, on mahdollista, että hävityn jutun osalta kantajat joutuvat maksamaan vastaajan oikeudenkäyntimaksut. Tällainen lopputulos on hyvin epätodennäköinen, sillä Nokian Renkaat on myöntänyt vilpillisen markkinoinnin.”

Hietanen myös toteaa, että Suomessa oikeudenkäyntikulut ovat kohtuullisia. Hän tosin myöntää, että suuretkin oikeudenkäyntikulut ovat mahdollisia, jos juttu hävitään.

”Se on tietysti mahdollista. Mutta en ole itse kauhean huolestunut tästä, koska koko juttu perustuu siihen, että Nokian Renkaat on jo myöntänyt vilpillisen menettelyn. Korvausvastuutaan yritys ei toki ole myöntänyt.”

Suomessa kuluttaja-asiamies on voinut nostaa ryhmäkanteen vuodesta 2007 lähtien. Hietanen puolustaa omaa ”joukkokannettaan” myös sillä perusteella, etteivät yritykset ole oikeutettuja korvauksiin mahdollisessa ryhmäkanteessa.

”Yritykset ovat joukkokanteessa merkittävässä osassa. Niillä on useita autoja, autolaivastoja, ja kirjanpidosta löytyvät kuitit rengasostoista.”

”Ryhmäkanneoikeutta ei ole käytetty vielä kertaakaan. Kuluttajaviranomaiset eivät ole lähteneet ajamaan kuluttajan etua.”

Viitanen on sitä mieltä, että kuluttaja-asiamiehen ryhmävalitus on paras keino hakea oikeutta kuluttajille.

”Se on täysin riskitön, ei sisällä kuluja, ei tarvitse alkaa keräämään nimiä. Kuluttajariitalautakunta ottaa vain kantaa ja suosittaa, että kaikille tietyn merkkisiä renkaita ostaville pitäisi antaa hinnanalennusta”, Viitanen sanoo.

”Mutta oikeuteen lähteminen parin–kolmensadan euron takia tuntuu riskeihin nähden aika hurjalta. Tuomioistuimiin menee tällä hetkellä juttuja, joissa asianajajat eivät viitsi kertoa asiakkailleen todellisten riskien suuruudesta. Sitten, kun juttu hävitään ja tulee laskuja, niin ollaan ihmeissään.”

Toisaalta kuluttajien oikeudellinen suoja on Suomessa aika heikko, Viitanen kommentoi HS:lle perjantaina.

”Jos nyt oltaisiin kilpailupuolella, niin yhtiölle voitaisiin mätkäistä parinkymmenen miljoonan euron seuraamusmaksu. Mutta kuluttajapuolella kyseeseen tulee lähinnä se, että kuluttaja-asiamies voi hakea markkinaoikeudesta kieltoa tälle menettelylle.”

Oikaisu 22.43: Jutussa todettiin virheellisesti, että Klaus Viitasen mukaan ryhmäkanne olisi paras ratkaisu. Oikea termi on ryhmävalitus.

Mika Ranta / HS
Nokian Renkaat on jäänyt kiinni testihuijauksesta.
Nokian Renkaat on jäänyt kiinni testihuijauksesta.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat