Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Altian kannattavuus parani viime vuonna

Valtion alkoholiyhtiön liikevaihto laski, mutta liikevoittoa kertyi jo 25 miljoonaa euroa.

Talous
 
Janne Järvinen / HS
Kuohuviinien suosio kasvoi viime vuonna Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa, käy ilmi Altian tilinpäätöksestä.
Kuohuviinien suosio kasvoi viime vuonna Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa, käy ilmi Altian tilinpäätöksestä. Kuva: Janne Järvinen / HS
Fakta

Liikevoitto nousi

 Altian liikevaihto oli viime vuonna 380,7 miljoonaa euroa, kun se edellisvuonna oli 426,3 miljoonaa euroa.

 Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä oli 23,6 miljoonaa euroa, kun se edellisvuonna oli 17,9 miljoonaa euroa.

 Omavaraisuus aste oli 36,6 prosenttia, kun se edellisvuonna oli 28,7 prosenttia.

Valtion alkoholiyhtiö Altia paransi viime vuonna kannattavuuttaan usean heikon vuoden jälkeen. Liikevoitto nousi 25,3 miljoonaan euroon, kun se toissa vuonna jäi lähelle nollaa ja viime vuonna tuntuvasti miinuksen puolelle. Nyt liikevoittoa kertyi 6,6 prosenttia yhteensä 380 miljoonan euron liikevaihdosta.

Liikevoitto ilman kertaeriä nousi edellisvuodesta kaksi prosenttiyksikköä 6,2 prosenttiin liikevaihdosta ja oli nyt 23,6 miljoonaa euroa, kun viime vuonna se oli 17,9 miljoonaa euroa.

Altian liikevaihto supistui viime vuonna, mikä yhtiön tiedotteen mukaan oli odotusten mukaista, koska tuotevalikoimaa keskitettiin ja virtaviivaistettiin. Liikevaihto laski edellisvuodesta 45,6 miljoonaa euroa. Osin lasku johtui myös markkinatilanteesta.

Toimitusjohtaja Pekka Tennilän mukaan hieman yli vuosi sitten julkaistu yhtiön strategia tälle vuodelle sisälsi tuntuvia muutoksia.

”Lyhyen aikavälin painoalueitamme olivat hinnoittelu, hankinta, toimitusketjun tehokkuus ja yleinen kustannusten hallinta kaikilla liiketoiminnan osa-alueilla”, sanoo Altiassa nyt 1,5 vuotta toimitusjohtajana ollut Tennilä tiedotteessa.

Vaikka tulosta syntyi, markkinatilanne oli Tennilän mukaan yhä vaikea. Myös valuuttakurssien vaikutus myynteihin oli negatiivinen. Suurin osa laskusta johtui Tennilän mukaan kuitenkin tuotemäärän vähentämisestä ja sopimustuotannon lopettamisesta Tanskassa.

Viime vuonna Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa kuluttajat suosivat yhä Altian mukaan kevyitä ja mietoja juomia, mutta myös suunnanmuutosta kohti väkeviä oli nähtävissä. Tosin kuohuviiniä juotiin kaikissa kolmessa monopolimaassa entistä enemmän.

Merkkejä vilkkaan alkoholin rajakaupan hiipumisesta oli niin ikään näkyvissä. Viron merkitys alkoholin ostopaikkana on vähentynyt, ja Altia arvioi sen johtuvan tiukentuneista matkustajatuontiohjeistuksista, jotka tulivat voimaan kesällä 2014.

Lisäksi alkoholiverojen korotukset Virossa ovat tasanneet hieman hintaeroja.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat