Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Nokian Renkaiden johtaja kohtasi uransa vaikeimman kriisin: ”Työelämäni pahin päivä”

Ari Lehtorannan mukaan rengasvilpit eivät koske pelkästään valmistajia. Tiedotusvälineet ja testaajat ovat olleet mukana vilpissä.

Talous
 
Rio Gandara / HS
Syyskuusta 2014 Nokian Renkaita johtanut Ari Lehtoranta joutuu vastaamaan ilmeisesti vuosia sitten tapahtuneesta rengasvilpistä.
Syyskuusta 2014 Nokian Renkaita johtanut Ari Lehtoranta joutuu vastaamaan ilmeisesti vuosia sitten tapahtuneesta rengasvilpistä. Kuva: Rio Gandara / HS
Kuka?

Ari Lehtoranta

 Syntynyt vuonna 1963 Kuopiossa. Valmistui diplomi-insinööriksi vuonna 1989.

 Työskenteli Nokia Networksissa 1985–2008. Loppuvaiheessa keskeisissä johtotehtävissä.

 Koneen suurasiakkaista vastaava johtaja vuosina 2008–2010. Keski- ja Pohjois-Euroopan liiketoiminnan johtaja vuosina 2010–2014.

 Aloitti Nokian Renkaiden toimitusjohtajana syyskuussa 2014.

 Harrastaa ruoanlaittoa, liikuntaa, perhematkailua ja metsästystä.

Satoja puheluita ja viestejä aamusta alkaen.

Viime viikon perjantaina Nokian Renkaiden toimitusjohtajan Ari Lehtorannan loma keskeytyi järkytykseen. Kauppalehti kertoi sähköpostiviesteistä, joiden mukaan yhtiö on toiminut vilpillisesti rengastesteissä.

”Koskaan aikaisemmin en ole työurallani vastaavaa kriisiä kokenut. Se oli työelämäni pahin päivä”, sanoo Lehtoranta.

Perhe jatkoi lomailua, mutta Lehtoranta linnoittautui hotellihuoneeseen.

”Tulihan siitä hirveän huono fiilis. Aluksi en oikein tiennyt, mistä on kysymys. Meiltä ei ollut kysytty mitään kommenttia, eikä meillä ollut mitään aavistusta artikkelista.”

Kaksi päivää aikaisemmin keskiviikkona Lehtoranta kertoi Kauppalehdessä alan kyseenalaisista menettelytavoista rengastesteissä. Tai ”viilauksista” ja ”tuunauksista”, kuten Lehtoranta asian muotoilee.

”Torstaina oli rauhallinen päivä, vaikka olimme keskiviikkona oma-aloitteisesti kertoneet vilpistä. Olihan se šokki, että perjantaina syntyi sitten valtava myrsky.”

Yhtiö kertoi Lehtorannan mukaan vilpistään oma-aloitteisesti, koska hän määräsi syksyllä sisäisen tarkastuksen menneisyyden toimintatavoista rengastesteissä. Yhtiö ei kuitenkaan kertonut vilpistä heti marraskuussa, vaan vasta muutama päivä ennen Kauppalehden paljastusta.

”Sisäisestä tarkastuksesta tiesivät vain muutamat johtoryhmässä olevat, koska ei olisi mitään järkeä tehdä sellaista kertomalla siitä ensiksi suurelle joukolle.”

Nokian Renkaat on hyvin menestynyt yhtiö, jonka toimitusjohtajana Lehtoranta aloitti syyskuussa 2014. Rengasvilpin paljastaneet sähköpostiviestit ovat ilmeisesti useita vuosia vanhoja.

”Päämarkkinoillamme tehtyihin testeihin ja testaajiin on voinut osaltamme luottaa täysin jo 3–5 vuotta. Sekä meidän että testaajien toimintatavat ovat muuttuneet jo aikaa sitten.”

Lehtoranta määrittelee tärkeimmäksi tehtäväkseen luottamuksen palautuksen.

”Tämä on meille vakava isku. Ihmisten, jotka ostavat Nokialla suunniteltuja maailman parhaita renkaita, pitää voida luottaa toimintaamme ja tuotteisiimme. Tämä on raskas isku myös työntekijöillemme.”

Toinen tärkeä tehtävä on jälleenmyyjien pitäminen ajan tasalla. Lehtoranta tapasi keskiviikkona Saariselällä yhtiön suuria italialaisia jälleenmyyjiä.

”Keskustelut sujuivat hyvin, koska he ovat kokeneita ja tietävät myös kilpailijoiden ongelmista rengastesteissä. Oikeastaan minun on vähän hölmöä vedota siihen, että kaikki muutkin ovat toimineet moitittavasti, koska ei se tee meidän toimiamme menneisyydessä hyväksyttäviksi.”

Valmistajien toiminta rengastesteissä on ollut kyseenalaista jo vuosikausia. Lehtorannan mukaan ongelmat eivät koske pelkästään valmistajia. Tiedotusvälineet ja testaajat ovat olleet mukana vilpissä.

”Meille on tullut Keski-Euroopasta tarjouksia, joissa maksua vastaan vastaan pääsemme mukaan testauksiin. Ja jos maksaisi vähän enemmän, saisimme lähettää testeihin omat renkaat.”

Lehtoranta vakuuttaa, että Nokian Renkaat ei ole tarjouksiin tarttunut.

”Tiedämme myös, että eräät kilpailijamme ovat vuosien ajan maksaneet omien ja muiden renkaiden testaamisen.”

Yksinkertaisin keino vaikuttaa testien lopputulokseen on parantaa kumiseosta. Valmistajat tietävät yleensä ennalta, mitä ominaisuutta kulloinkin painotetaan. Tiedotusvälineet tekevät testinsä usein paljon ennen kuin ne julkaistaan, minkä takia ne turvautuvat kehitysvaiheen renkaisiin. Tulokset julkaistaan talvi- ja kesärengaskauden alussa.

”Yhdessä tapauksessa emme saaneet tuotekehitysvaiheessa käytettyä kumiseosta myöhemmin toimimaan massatuotannossa, mutta eräs lehti halusi tuotekehitysvaiheen renkaat testiinsä. Miten tällaisessa tapauksessa täytyisi toimia? Pitää joko vetäytyä sellaisista testeistä tai tarjota vanhempaa rengasmallia.”

Opiksi on myös otettu. Nokian Renkaat valmistelee eettisiä ohjeita testauksia varten. Lehtoranta toivoo, että ohjeisto otettaisiin käyttöön koko alalla.

”Luottamuksen palauttaminen ei ole sitä, että alkaisimme automaattisesti maksaa korvauksia. Luottamus palautetaan varmistamalla kaikin mahdollisin keinoin, että toimintatapamme on kunnossa ja valmistamme edelleen maailman parhaita renkaita.”

Tehtyä ei saa tekemättömäksi. Nokian Renkaat on toiminut vilpillisesti, ja kuluttajat ovat vihaisia. Vaarana on, että yhtiö joutuu rikosvastuuseen.

”Mahdolliset viranomaisseuraamukset ovat kuitenkin toisarvoisia. Luotan suomalaisiin viranomaisiin ja vastaamme tietenkin mahdollisista seuraamuksista. Tärkeintä on, että toimintamme on kunnossa tulevaisuudessa.”

Nokian Renkaiden ja Lehtorannan piina voi kestää vielä pitkään.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat