Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Peliyhtiö Supercellin nousukiito jatkuu: Voitto jo lähes 850 miljoonaa euroa

Supercell palkkasi viime vuonna vain 24 uutta työntekijää.

Talous
 
Supercellin Paananen: Uutuuspelin menestys on ällistyttävää
Supercellin Paananen: Uutuuspelin menestys on ällistyttävää
Supercellin neljäs peli Clash Royale on osoittautunut isoksi hitiksi. Toimitusjohtaja Ilkka Paananen kertoo, mitkä ovat hittipelin ainekset. Toimittaja Juhani Saarinen. Kuvaus ja leikkaus Terhi Liimu.

Suomalaisen peliyhtiön Supercellin nousukiito jatkuu edelleen. Kasvuvauhti ei ollut yhtä ripeää kuin edeltävänä vuonna, mutta yhtiön liikevaihto kasvoi silti viime vuonna 2,1 miljardiin euroon edellisen vuoden runsaasta 1,5 miljardista eurosta.

Mobiilipelejä kehittävä yhtiö on pysynyt hyvin kannattavana. Liikevoitto kasvoi viime vuonna 845 miljoonaan euroon edellisen vuoden 514 miljoonasta.

Supercellissä kaikki on suurta paitsi henkilöstön ja pelijulkaisujen määrä. Supercell palkkasi viime vuonna vain 24 uutta työntekijää ympäri maailmaa, ja yrityksellä oli vuodenvaihteessa 176 työntekijää.

Älypuhelinten ja taulutietokoneiden pelejä yhtiö on julkaissut maailmanlaajuisesti nyt neljä. Supercell kertoo hylänneensä vuosien varrella 14 eri peliprojektia.

”Jos jokin peli on sellainen, josta me emme ole ylpeitä, maailma ei sitä peliä näe”, toimitusjohtaja Ilkka Paananen kertoi tiedotustilaisuudessa keskiviikkona.

Paananen kuvaa, että Supercellin pelit ovat globaaleja Suomessa luotuja kuluttajabrändejä.

Menestys ei ole tullut ilmaiseksi. Yhtiö käytti markkinointiin viime vuonna 450 miljoonaa euroa.

Yhtiön pelien ympärille on rakentunut maailmanlaajuisia yhteisöjä. Viime vuonna Supercell järjesti Messukeskuksessa Clash of Clans -pelin ympärillä Clashcon-nimisen tapahtuman, jossa vieraili pelaajia 39 maasta.

Myös pelejä seuraavien videoiden tekeminen ja katselu on suosittua. Supercellin laskujen mukaan Clash of Clans -aiheisia pelivideoita on katsottu Youtubessa 5,7 miljardia kertaa.

Supercell jakaa tänä vuonna osinkoa 603 miljoonaa euroa.

Suurin osa osingoista menee japanilaiselle monialayhtiölle Softbankille, joka omistaa yhtiöstä 77 prosenttia, mutta perustajista Paananen saa 37 miljoonan ja Mikko Kodisoja 32 miljoonan euron osingot.

Supercell antoi viime vuonna työntekijöille mahdollisuuden myydä yhtiön osakkeita ja optioita. Yritys maksoi takaisinosto-ohjelmassa työntekijöilleen yhteensä 114 miljoonaa euroa. Supercellin perustajat tai suurin omistaja Softbank eivät myyneet osakkeita tai optioita.

Yhteisöveroa yhtiö kertoo maksavansa viime vuodelta 176 miljoonaa euroa.

Myös kuluva vuosi on Supercelliltä lähtenyt sujumaan hyvin.

Viime ja toissa vuonna näytti hetken siltä, että Supercell on hukannut hittipelien kaavan. Yhtiö toi muutamissa maissa kokeiltavaksi Spooky Pop ja Smash Land -nimiset pelit, mutta ne päätettiin hylätä.

Sen sijaan tuorein julkaisu Clash Royale on ollut aivan poikkeuksellinen menestys. Peli nousi viime viikolla Yhdysvalloissa ja monissa muissa maissa myyntilistan kärkeen vain pari päivää julkaisun jälkeen.

Monet Clash Royalen hahmot ovat tuttuja aiemmasta menestyspelistä Clash of Clansista, mutta pelinä se on sekoitus keräilykorttipelejä, tornipuolustusta ja reaaliaikaista strategiaa.

Paananen myöntää, että Clash Royalen menestys on ollut ällistyttävää. Supercellin perusajatuksen mukaisesti pelin elinkaari on kuitenkin vasta alussa.

”Meidän visiomme on tehdä pelejä, joita ihmiset pelaisivat vuosia tai jopa vuosikymmeniä”, Paananen kertoi.

Supercellin mukaan yhtiön pelit ovat ylittäneet muutama viikko sitten sadan miljoonan päivittäisen pelaajan rajan. Yhtiö kertoo, että sillä on pelaajia jokaisesta maailman maasta – myös Tuvalusta.

Kun yhtiö muutama viikko sitten selvitti, missä maissa pelejä pelataan, Paanasen mukaan vain Tyynenmeren saarivaltio Tuvalu puuttui listalta. Asia nousi puheeksi Twitterissä, ja Paanasen mukaan yhtiöllä on saarivaltiossa nyt kymmenen pelaajaa.

Supercellin menestys on ollut erinomaista siitä lähtien, kun yhtiö päätti hylätä Facebook-pelit ja keskittyä kehittämään pelejä älypuhelimille ja taulutietokoneille.

Yhtiön myynti on noussut ripeästi. Supercellin liikevaihto oli toissa vuonna 1 545 miljoonaa euroa, sitä edeltävänä vuonna 519 miljoonaa ja sitä edeltävänä 78 miljoonaa.

Kaisa Rautaheimo / HS
Supercellin toimitusjohtaja Ilkka Paananen kertoi viime vuoden tuloksen tiedotustilaisuudessa keskiviikkona.
Supercellin toimitusjohtaja Ilkka Paananen kertoi viime vuoden tuloksen tiedotustilaisuudessa keskiviikkona.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat