Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Soitto numeropalveluun maksaa useita euroja – HS vertaili, kuinka yhteystiedot saa halvimmin

Soitto numeropalveluun maksaa usein yli viisi euroa, vaikka samojen yhtiöiden nettipalveluista yhteystiedot löytää ilmaiseksi.

Talous
 
Helsingin Sanomat
Pete Aarre-Ahtio
Eniron puhelinpalveluhenkilö Virpi Belmouloud työskentelee Pitäjänmäellä Helsingissä.
Eniron puhelinpalveluhenkilö Virpi Belmouloud työskentelee Pitäjänmäellä Helsingissä. Kuva: Pete Aarre-Ahtio
Fakta

Näin vertailu tehtiin

 HS vertaili yrityksiä, jotka Viestintäviraston mukaan tarjoavat puhelimitse numeropalvelua kaikkien operaattorien asiakkaille.

 Vertailuun ei otettu Soneraa, jolla on puhelin- ja tekstiviestipalvelu vain omille asiakkaille. Sen sijaan mukaan otettiin 118-numeropalvelu, joka on käytössä kaikkien operaattorien asiakkaille, vaikka palvelun tuottaja ja hinta riippuvat omasta operaattorista.

 Esimerkkipuhelun kestoksi valittiin 45 sekuntia, joka on melko lähellä eri palvelujen keskimääräistä pituutta.

Kun numero on hukassa, kannattaako se hankkia soitolla, tekstiviestillä vai verkkopalvelusta? Mikä keino on halvin?

HS vertaili hintaeroja. Ne voivat olla eri hakutavoissa suuria.

Yhteystiedot kannattaa etsiä netin numeropalveluista, jos se vain on mahdollista.

Eniron ja Fonectan nettihakemistojen käyttö on ilmaista. Pakollisen rekisteröitymisen yhteydessä palvelut tosin veloittavat alle euron kertamaksun.

Jos nettiin ei pääse, yhteystietoja kannattaa selvittää tekstiviestillä. HS:n vertailemien numeropalvelujen tekstiviestihaku maksaa 1,90–2,95 euroa.

Kalleinta on soittaa numeropalveluun. Puhelinpalveluita myy kolme yritystä: Eniro, Fonecta ja Suomen 16100 Oy.

Halvin näistä on Suomen 16100: 45 sekunnin puhelu sen numeroon 0300 3000 maksaa 3,94 euroa. Vastaava puhelu Fonectan 020202 -numeroon maksaa arkisin päivällä 5,34 euroa ja Eniron 0 100 100 -numeroon 5,44 euroa.

Artikkeliin liittyvät

HS:n vertailun mukaan kalleinta on soittaa 118-numeroon. Sen taustalla ovat puhelinyhtiöt, jotka ovat ulkoistaneet palvelun Enirolle ja Fonectalle.

Palvelun hinta riippuu omasta operaattorista. Esimerkiksi Soneran ja Saunalahden asiakkaille hinta on kuitenkin sama: peräti 6,65 euroa 45 sekunnista arkisin päivällä. Iltaisin ja viikonloppuisin hinta nousee liki 8 euroon.

Hieman halvemmaksi soitto 118-numeroon tulee DNA:n ja Elisan asiakkaille. Se on yllättävää, koska Saunalahti ja Elisa ovat käytännössä sama yritys. Elisan liittymäasiakkaille palvelun tuottaa kuitenkin Eniro.

Aikaisemmin useimmat numeropalvelut perivät puhelujen yhdistämisestä erillisen maksun. Nyt varsinaisia yhdistämismaksuja ei ole, mutta 0300 3000 perii yhdistetyn puhelun keston perusteella lisämaksun.

Käytännössä lisämaksu on niin pieni, ettei sillä ole merkitystä, jos yhdistetty puhelu kestää vain muutaman minuutin. Puhelun venyessä pitkäksi 0300 3000 ei enää aina ole halvin vaihtoehto.

Kaikki numeropalvelut käyttävät samaa teleoperaattorien yhteistä tietokantaa. Tietokannassa ovat kaikki Suomen julkiset yhteystiedot sekä yksityishenkilöistä että yrityksistä.

Tämä perustietokanta on käytössä myös nettipalveluissa. Yhteystietojen määrässä on kuitenkin pieniä eroja sekä palveluntarjoajien että netti- ja puhelinpalvelujen välillä.

Fonectan palvelukehitysjohtaja Miko Stratos kertoo, että esimerkiksi kunnallisten päiväkotien numerot sekä monet yritysten asiakaspalvelu- ja huoltonumerot saa vain sen puhelinpalvelusta, ei nettipalvelusta. Toisaalta tällaiset tiedot löytyvät yleensä helposti yhteisöjen omilta nettisivuilta.

Valtaosalla suomalaisista on käytössään älypuhelin, jolla voi etsiä yhteystietoja ilmaiseksi. Tästä huolimatta alle minuutin puhelu numeropalveluun maksaa 4–8 euroa.

Eniron 0 100 100:n liiketoiminnasta Suomessa vastaavan johtajan Pirjo Haagan mielestä netti- ja puhelinpalvelut eivät kilpaile keskenään.

”Osa kuluttajista haluaa käyttää palveluamme netissä, osa puhelimessa, ja osa valitsee palvelun tilanteen mukaan. Esimerkiksi auton ratissa puhelinpalvelu on helpompi.”

Viestintävirasto valvoo, että yhteystietopalvelut ovat kohtuuhintaisesti kaikkien suomalaisten saatavilla.

Viime vuonna virasto selvitti numeropalvelujen tarjontaa ja hinnoittelua. Se päätti, ettei alan yrityksille tarvitse asettaa velvoitteita, koska yhteystietoja voi hakea edullisesti internetistä ja koska yritykset tarjoavat näkövammaisille halvempaa puhelinpalvelua kuin muille.

Viime toukokuusta lähtien 118-puhelut ovat maksaneet näkövammaisille 0,67 euroa operaattorista ja puhelun kestosta riippumatta.

Erityishinnan ehtoja ovat lääkärin toteama näkövamman 50 prosentin haitta-aste ja ilmoittautuminen Näkövammaisten keskusliiton ylläpitämään rekisteriin.

Viestintäviraston kuluttajansuojaryhmän päällikkö Merja Saari sanoo, ettei virasto ota kantaa siihen, ovatko puhelinpalveluiden hinnat kohtuullisia muille kuin näkövammaisille.

”Muiden kannalta arvioimme tarjontaa kokonaisuutena. Internetpalvelut ovat pääsääntöisesti erittäin helppokäyttöisiä ja hyvin muiden suomalaisten saatavilla.”

Saari lisää, että puhelinpalvelun hinnoittelulla on näkövammaisille paljon suurempi merkitys kuin muille.

”Osa näkövammaisista joutuu käyttämään numeropalvelua lähes jokaisen puhelun soittamiseen ja puhelun yhdistämiseen.”

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat