Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Hissimusiikin uusi tuleminen: Vaatekaupoissa musiikki lisää myyntiä, ja kapakoissa istutaan pidempään, jos taustamusiikki miellyttää

Musiikkipalvelu Spotify pyrkii start up -yhtiön avulla myymään yrityksille räätälöityä musiikkia.

Talous
 
Leif Rosas
Tukholmalainen Soundtrack Your Brand -yhtiön toimitusjohtaja Ola Sars tuli torstaina Messukeskukseen vauhdittamaan Spotify-musiikkipalvelun myyntiä yrityksille.
Tukholmalainen Soundtrack Your Brand -yhtiön toimitusjohtaja Ola Sars tuli torstaina Messukeskukseen vauhdittamaan Spotify-musiikkipalvelun myyntiä yrityksille. Kuva: Leif Rosas
Fakta

Spotify ja Apple Music hallitsevat

 Musiikkikauppa on viime vuosina siirtynyt äänitteiden myynnistä musiikkipalveluihin, joissa asiakkaat saavat kuunnella äänitteitä kuukausimaksua vastaan.

 Näitä tavataan kutsua streaming- tai suoratoistopalveluiksi, vaikka tarkemmin sanoen maksullisissa palveluissa äänitteiden kuuntelu perustuu asteittaiseen musiikin lataamiseen päätelaitteelle.

 Suurimpia toimijoita ovat ruotsalainen Spotify ja yhdysvaltalainen Apple Music.

Ruotsalaisen Sountrack Your Brand -yhtiön toimitusjohtaja Ola Sars saapui loppuviikosta Helsinkiin kertomaan ravintolayrittäjille uudesta palvelustaan.

Siinä yritykset, ravintolat ja kauppaketjut voivat tilata yhtiöltä tarkasti brändinsä ja asiakkaidensa ikäjakauman ja mieltymysten mukaista taustamusiikkia ruotsalaisen Spotify-latauspalvelun noin 30 miljoonan äänitteen valikoimasta.

Päämyyntivalttina on se, että musiikilla on väliä – vaatekaupoissa sopiva musiikki lisää myyntiä, ja kapakoissa istutaan pidempään, jos taustamusiikki miellyttää.

Toinen myyntivaltti on karumpi.

Vaikka ravintola tai kauppa maksaisi Teostolle musiikin soitosta taustamusiikkimaksun, asiakastilan taustamusiikkia ei voi soittaa Spotifyn yksityishenkilöille tarkoittamasta palvelusta, koska palvelun omat käyttöehdot kieltävät sen.

Niistä on maksettava erikseen, tai rikkoo Spotify-sopimusta.

Helsinki–Vantaan lentoaseman aulassa Ola Sars on helppo bongata Tukholman-lennon saapujien joukosta – yritysjohtajaksi hän on siinä määrin musiikkituottajan näköinen.

Kuluttajapuolella äänitemarkkina on muuttunut pitkälti latauspalvelupohjaiseksi, ja sama kehitys on seuraavaksi odotettavissa yritysmyynnissäkin, Sars selittää taksissa matkalla kohti Pasilan Messukeskusta, jonne hän on menossa puhumaan Gastro Helsinki -tapahtumaan.

”Kaksi kolmasosaa liikkeiden taustamusiikista tulee yhä cd-levyiltä”, Sars kertoo. ”Se on totta, vaikka ei ehkä uskoisi.”

Sars kertoo aloittaneensa uransa musiikkibisneksessä 12 vuotta sitten, samana vuonna, jolloin äänitemyynti laski 45 miljardista dollarista 12 miljardiin dollariin.

Ura on ollut vaihteleva, mutta uudessa työssä on ainakin yksi hyvä puoli.

”Äitinikin ymmärtää kun kerron, että myyn taustamusiikkia, tai hissimusiikkia.”

Sarsin urapolusta on vaikea olla pitämättä, vaikka kaikki ei mennytkään aivan putkeen.

Vuonna 2006 Ola Sars oli perustamassa Pacemaker-dj-sovellusta.

Vuonna 2010 vuorossa oli dj-miksausten Let’s Mix -jakelualusta, josta rakennettiin eräänlaista Spotifyn kilpailijaa.

Vuotta myöhemmin kaksi amerikkalaista huippumuusikkoa ja tuottajaa, Dr. Dre ja Jimmy Iovine värväsivät Sarsin joukkoihinsa Beats-kuulokeyhtiöönsä. Samalla Let’s Mixin nimi muuttui Beats Musiciksi.

Seuraavat vuodet Sars rehki töissä kahdella mantereella ja lensi tiivisti Tukholman ja Los Angelesin väliä.

Vuoden 2012 lopussa voimat ehtyivät. Sars otti lopputilin.

Kului vajaa vuosi, ja Apple osti Beats Electronicin kolmella miljardilla dollarilla.

Kuulokefirman lisäksi Apple sai Beats Musicista apua Apple Music -suoratoistopalvelunsa rakentamiseen.

Sars ei saanut kauppasummasta senttiäkään.

”En ole katkera. Sain hyvät erorahat, ja lähtiessäni Beats Music vielä kamppaili joka päivä olemassaolostaan”, Sars sanoo.

Jotain kuitenkin kokemuksesta jäi. Ola Sars kertoo saaneensa Yhdysvalloissa herätyksen musiikin myynnistä yrityksille, kun Jimmy Iovine julisti päivästä toiseen musiikin kuuluvan keskeisenä osana ihmisten arkeen.

Musiikki on vähintään yhtä olennainen osa brändiä kuin vaikkapa yhtiön graafinen ilme, koska musiikki vaikuttaa suoraan tunteisiin ja ihmiset reagoivat musiikkiin niin vahvasti, Iovine opetti.

”Tutkimusten mukaan 76 prosenttia ihmisistä pitää itseään musiikkifaneina. Se on hullua”, Sars ihmettelee.

Tukholmassa Sars puhui ideasta Spotifyssa neljä vuotta työskentelleen Andreas Liffgardenin kanssa.

Lopputuloksena oli yhtiö, johon Spotify antaa äänitteensä, tekniikkansa ja brändinsä saaden noin kolmanneksen yhtiöstä, ja yhtiön perustajat Liffgarden ja Sars vastasivat rahoituksesta lähtien kaikesta muusta.

Nyt väkeä on töissä noin 50, Sars kertoo. Ensimmäisen toiminnallisen vuoden liikevaihto oli alle miljoona euroa, mutta näkymät houkuttavat.

Markkinaselvitysten mukaan yksin Pohjoismaissa on 200 000 ”musiikkialuetta”, eli kauppaa, hissiä tai kahvilaa, joihin kuukausihintaisen palvelun voisi myydä.

”On myös eettisesti oikein, että muusikot ja oikeuksienhaltijat saavat musiikista maksun”, Sars muistuttaa.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat