Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Kymmenvuotias Twitter petti odotukset – hyvät käyttäjäluvut eivät muutu rahaksi

Käyttäjiä on satoja miljoonia, mutta tappiot nousevat pian pariin miljardiin.

Talous
 
Lucas Jackson / Reuters
Twitterin toimitusjohtaja Jack Dorsey (vas.) juhli Square-yhtiön listautumista syksyllä. Twitterin menestys ei ole tuonut aihetta juhlaan.
Twitterin toimitusjohtaja Jack Dorsey (vas.) juhli Square-yhtiön listautumista syksyllä. Twitterin menestys ei ole tuonut aihetta juhlaan. Kuva: Lucas Jackson / Reuters
Fakta

Ensimmäisestä twiitistä kulunut kymmenen vuotta

 Twitter on verkossa toimiva alusta, jonka kautta käyttäjät voivat lähettää, kommentoida ja seurata lyhyitä viestejä.

 Viestit ovat enintään 140 merkin mittaisia, joskin yhtiö on harkinnut pidentävänsä mittaa.

 Ensimmäisestä twiitistä tulee kuluneeksi huomenna maanantaina kymmenen vuotta.

Ensin haalitaan käyttäjät, sitten mietitään liiketoimintaa.

Tämä on ollut – hieman kärjistäen – malli, jolla sosiaalisen median yritykset ovat perinteisesti ryhtyneet valloittamaan maailmaa. Tärkeämpää on siis ollut käyttäjämäärien kasvu kuin käyttäjien muuttaminen bisnekseksi.

Huomenna maanantaina kymmenen vuotta täyttävä Twitter on huomannut, että kaava ei välttämättä toimi.

Twitterin ääreen kokoontuu kuukausittain 320 miljoonaa ihmistä. Yhtiö on silti polttanut rahaa jo pian kaksi miljardia euroa, ja voitollisen tuloksen tekeminen näyttää edelleen vaikealta.

Twitter kuuluu Facebookin ja Linkedinin kanssa sosiaalisen median edelläkävijöihin. Kolmikko on listautunut pörssiin, toisin kuin muut suositut sosiaalisen median palvelut Snapchat, Pinterest ja Instagram.

Sijoittajat suhtautuvat tappioiden tekemiseen suopeammin, jos yritys on nuori ja käyttäjämäärä kasvaa. Vanhempien ja listautuneiden yritysten sen sijaan odotetaan muuttavan satojen miljoonien ihmisten yleisöt kannattavaksi liiketoiminnaksi.

Tällä mittarilla Twitter on epäonnistunut.

Twitter ynnäsi hiljan, että sen yhteenlasketut nettotappiot ovat jo 2,09 miljardia dollaria eli vajaat 1,9 miljardia euroa.

Matka kohti positiivista tulosta on kestänyt huomattavasti toivottua pidempään. Nettotappiot viime loka–joulukuussa olivat edelleen 90 miljoonaa dollaria eli 80 miljoonaa euroa.

Yhtiö saattaa muuttua lähiaikoina voitolliseksi, mutta sijoittajien haaveilemiin voittoihin se ei välttämättä koskaan yllä.

Yhtiön osakekurssi on laskenut yli kahden vuoden ajan. Kurssi kävi korkeimmillaan noin 70 dollarissa vähän listautumisen jälkeen, mutta tätä nykyä osake maksaa enää 17 dollaria.

Liiketoiminnan näkökulmasta Twitterin ongelma on sopivan mainosmallin löytäminen. Mitä enemmän uutisvirran seassa on maksettuja mainoksia, sitä enemmän käyttäjät ärsyyntyvät.

Sosiaalisen median mainontaa hallitsee Facebook, jonka osuus mainosrahoista oli markkinatutkimusyhtiö eMarketerin mukaan viime vuonna 65 prosenttia. Twitterin osuus oli vain kahdeksan prosenttia.

Facebook on Twitteriä parempi kohdistamaan mainontaa ja kutomaan mainokset luontevaksi osaksi muuta sisältöä. Tällöin käyttäjät reagoivat herkemmin mainoksiin.

Vaikeuksien takia Twitterin perustajiin kuuluva Jack Dorsey palasi yhtiön toimitusjohtajaksi viime vuonna. Hän on myllännyt yrityksen johtoa ja toimintaa uusiksi.

Dorseyn paluu yritykseen herätti sekä sijoittajien että median kiinnostuksen, mutta yksi olennainen ryhmä ei ole jaksanut kiinnostua Twitteristä: uudet käyttäjät. Viime vuonna käyttäjien kasvu hidastui ja lopulta pysähtyi kokonaan.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat