Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Kehykset pidentävät valokuvan ikää – kuva voi helposti tuhoutua, jos se on kehystetty väärin

Digivalokuvaus ei ole romahduttanut kuvien kehystämistä. Nykyään ihmiset kehystävät isompia kuvia kuin aikaisemmin.

Talous
 

Digikehitys näytti hävittävän näkyvistä perinteiset valokuvat: digikameroiden otokset siirtyvät kiintolevyille, ja parhaimmat niistä on aseteltu esille Facebook-tilille tai muihin verkkopalveluihin. Ainakin osittain pelko näyttää osoittautuneen turhaksi, kehyksiä myyvistä yrityksistä kerrotaan.

Viime vuosien aikana on kehystetty valokuvia entistä enemmän, kertoo myyjä Taija Ståhlberg kehystysliike Seven Art Forumista.

Kehystetty kuva on paitsi sisustuselementti myös tapa pidentää kuvan ikää. Oikein säilytettynä kuva pitää värinsä ja muotonsa vuosikymmeniä. Joskus tosin asiakkaille on tullut yllätyksenä, kun virheet kehystyksessä saattavat kostautua kuvan tuhoutumisena.

”Monesti olen kuullut asiakkaiden yllättyvän, kun tärkeä kuva onkin jäänyt kiinni lasiin. Siinä ei ole oikein enää mitään tehtävissä, ellei kuvaa saa tulostettua uudelleen”, Ståhlberg sanoo.

Into kehystää valokuvia oli Ståhlbergin mukaan pohjimmillaan viitisen vuotta sitten.

Sittemmin vanhanmallisten valokuvien sijasta on vedostettu muun muassa valokuvatulosteita, jotka poikkeavat aiempien valokuvien kokoluokista. Digikuvien koot ovat usein tulostuspapereista tuttuja A-kokoja, kuten A2 tai A3.

Se on aiheuttanut pieniä ongelmia valmiskehysten hankinnassa, sillä niiden valmistajat eivät aina ole mittoinensa pysyneet muutoksen mukana.

”Kehystysala on niin vanha, että se muuttuu hyvin hitaasti. Siksi yritämme etsiä suosiotaan kasvattavia A-kokoisia valmiskehyksiä ja kannustaa valmistajia tekemään niitä.”

Koot ovat myös kasvaneet vuosien mittaan. Tätä nykyä on tavallisempaa pyytää kehyksiä isommille tauluille. Sitä Ståhlberg pitää tervetulleena muutoksena.

”Monet ovat pelänneet, onko teos liian iso seinälle. Jos taulun molemmin puolin jää tilaa, se ei mielestäni ole liian iso.”

Myös maku muuttuu hitaasti. Usein Suomessa myyty kehys on ollut koruton, ohut ja väriltään maalaamaton puu tai mattahopea, musta tai valkoinen. Nyt on havaittavissa kasvavaa kiinnostusta hieman värikkäämpiin kehyksiin.

Usein kehyksiä valmistavat yritykset löytyvät Keski- ja Etelä-Euroopasta tai Aasiasta, mikä tarkoittaa sitä, että pohjoismaiset toiveet saattavat tuntua vaatimattomilta.

Erot Ståhlberg kiteyttää näin: Italialaisella kehysmessuilla hän jutteli paikallisen kehystehtaan edustajan kanssa. Tehtaassa tehtiin 7–8 senttimetriä leveitä kehyksiä. Ståhlberg pyysi kuitenkin 4–5 senttimetriä leveän version, jotta hän saisi kehyksiä myydyksi Suomessa.

”Niistä tuli myyntihitti Pohjoismaissa, vaikka monesti eteläeurooppalaisille sen kokoiset eivät ole kehyksiä ollenkaan”, hän sanoo.

Ylipäätään kehysten tyyli kehittyy sisustustrendien mukaan, Ståhlberg sanoo.

”Nyt on ollut voimakas valkoisen kausi, joka on pikkuhiljaa menossa ohi. Se näkyy myös kehystämisessä.”

Nyt trendinä tuntuu olevan vaihtelu, mikä näkyy esimerkiksi siinä, että tauluhyllyjen myynti on kasvanut, kertoo Ikea Suomen sisustussuunnitteluvastaava Riikka Härkönen.

Hänen mukaansa hyllyt ovat tuotealueensa myydyimpien tuotteiden joukossa vuodesta toiseen.

”Kaikki eivät halua pysyviä ratkaisuja, vaan ihmisillä on tarve kuvan vaihtamisen helppouteen.”

Samantyyppisestä vaihtamisen tarpeesta puhuu Ståhlbergkin.

”Toisilla on kesäverhot, toisilla kesälakanat, joillakuilla taas kesätaulut.”

Digivalokuvaus ei ole romahduttanut kuvien kehystämistä. Nykyään ihmiset kehystävät isompia kuvia kuin aikaisemmin.

Neljä vinkkiä kehystämiseen

1 Kehyksen valinnassa on hyvä lähteä kuvasta. Miten iso, minkä muotoinen ja minkä kokoinen kehys korostaa kuvaa eikä esimerkiksi latista sitä. Myös monet muut yksityiskohdat vaikuttavat. Jos tarvitsee vaikkapa valkoista aukkopahvia, sitä on olemassa monia eri sävyjä. Myös lasissa on erilaisia vaihtoehtoja. Työn ripustuspaikasta riippuen huonekalujen sijainti, muoto ja väri on hyvä ottaa huomioon.

 

2 Kehykseen kannattaa investoida, sillä halvimmissa vaihtoehdoissa saattaa olla materiaaleja, kuten muoveja ja happoja, jotka ajan myötä vahingoittavat kuvaa. Lisäksi kannattaa ottaa reilun kokoinen aukkopahvi. Jos kuva pitää saada pysymään paikoillaan, se kannattaa kiinnittää kehystysteipillä tai siihen tarkoitetulla liimapaperilla, hätätapauksessa maalarinteipillä. Kirkkaat teipit sisältävät usein haitallisia aineita tai tarttuvat liian kovaa kiinni.

 

3 Valokuvaa tai aitoa työtä ei kannata laittaa suoraan lasia vasten. Esimerkiksi valokuvat tai osat grafiikkatyöstä tarttuvat usein lasiin kiinni ajan myötä muun muassa ilmankosteuden takia. Kuva muuttuu tuolloin helposti läikikkääksi. Se myös saattaa hajota, mikäli lasi hajoaa. Yleensä kuvaa erottaa lasista aukkopahvi eli passepartout. Kuva on syytä erottaa lasista aukkopahvilla tai korostuslistalla, jotka ovat sekä suojaavia että visuaalisia elementtejä. Mikäli taulu tulee paikalle, johon paistaa aurinko, lasin pitäisi olla suojattu ultraviolettisäteilyltä, jotta työn värit eivät haalistuisi.

 

4 Kehystämistä odottavat kuvat pitäisi säilyttää suojassa auringonvalolta ja suojaisassa paikassa. Tärkeää on, että kuva on esimerkiksi pahvikuoressa käärittynä silkkipaperiin tai hätätapauksessa happovapaaseen kopiopaperiin. Isommat kuvat ja julisteet kannattaa säilyttää rullattuna esimerkiksi pahviputkeen. Kuvat olisi hyvä rullata niin, että kuvapuoli on ulospäin ja kuvan ja pahvin välissä olisi silkkipaperia. Kun kuvan rullaa kuvapuoli ulospäin, mahdolliset murtumat eivät näy, kun työtä oikaistaan.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat