Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Kumpi voitti vaaliväittelyn? Trumpista kirjan kirjoittanut Saska Saarikoski vastaa suorassa lähetyksessä klo 10
  • Kumpi voitti vaaliväittelyn? Trumpista kirjan kirjoittanut Saska Saarikoski vastaa suorassa lähetyksessä klo 10

Valtion Posti etsii uusia tapoja jakaa postia – jakelun määrät vähenevät kovaa vauhtia

Kustannusongelmat pitää ratkaista jakelua uudistamalla, sanoo johtaja Kaj Kulp.

Talous
 
Jukka Gröndahl / HS
Posti pelkää postinjakelun tuloksen kääntyvän tappiolliseksi hyvin nopeasti, jos postin jakelu jatkuu vanhalla mallilla. Kuvassa Janne Juntunen tyhjentämässä postilaatikoita Elielin-aukiolla ja rautatieasemalla.
Posti pelkää postinjakelun tuloksen kääntyvän tappiolliseksi hyvin nopeasti, jos postin jakelu jatkuu vanhalla mallilla. Kuvassa Janne Juntunen tyhjentämässä postilaatikoita Elielin-aukiolla ja rautatieasemalla. Kuva: Jukka Gröndahl / HS
Fakta

Kolmipäiväinen jako selvitettävänä

 Liikenne- ja viestintäministeriö selvittää mahdollisuutta karsia postinjakelua kolmeen päivään viikossa.

 Helsingin Sanomien toukokuun kyselyn mukaan lähes puolet suomalaisista haluaa säilyttää postinjakelun viisipäiväisenä.

 Kolmannes oli ehdottomasti viisipäiväisyyden kannalla ja 17 prosenttia ilmoitti olevansa jokseenkin samaa mieltä.

 Selvityksen taustalla on kirjelähetysten määrän väheneminen kymmenen prosentin vuosivauhtia.

Postin kustannusongelmia ei ratkaista myymällä viime vuosina eniten tappioita tehnyttä logistiikan liiketoimintaa, sanoo Postin kirjetoiminnan johtaja Kaj Kulp. Valtiollinen Posti tarvitsee uusia tapoja jakaa postia.

Kulp vastaa kauppatieteiden maisteri Timo Valtoselle, joka kirjoitti Helsingin Sanomien mielipideosastolla tiistaina, että Postin viime vuosien tappiot eivät johdu perinteisen postitoiminnan huonosta kannattavuudesta, vaan tappioiden selittäjä on logistiikka. Se on vuosina 2010-2015 tehnyt tappioita 135 miljoonaa euroa.

Samaan aikaan perinteinen postinjakelu on tuonut voittoa 324 miljoonaa euroa.

Valtonen suosittaa Postille logistiikan myymistä, jolloin tappiolähteestä päästään ja voidaan turvata postinjakelu edelleen viisipäiväisenä koko maassa.

Johtaja Kaj Kulp, olisiko logistiikasta luopuminen ratkaisu Postin kannattavuusongelmiin?

”Se ei ole ratkaisu lähivuosien ongelmiin emmekä me voi tehdä tulevaisuuden ratkaisuja sen perusteella, mitkä olivat liiketoimintayksiköiden tulokset vuonna 2010.”

”Keskeinen ongelmamme on, että perinteisen postinjakelun volyymi eli määrät ovat vähentyneet ja vähentyvät edelleen kovaa vauhtia. Mikäli jatketaan vanhalla mallilla, myös postinjakelun tulos kääntyy tappiolliseksi hyvin nopeasti. Pitää löytää uusia tapoja jakaa postia ja siksi olemme muun muassa esittäneet siirtymistä kolmipäiväiseen jakeluun.”

”Postinjakelussa vaikeus on siinä, että kiinteiden kulujen osuus on suuri. Jakaja joutuu tekemään saman kierroksen, vaikka jaettavan postin määrä vähenee.”

”Tulevaa liiketoimintaa pitää suunnitella kehittyvien asiakastarpeiden pohjalta. Vaikka perinteinen postitoiminta on ollut edelleen plussalla tuloksellisesti, emme voi ripustautua supistuvan liiketoiminnan varaan.”

Logistiikka, johon kuuluvat pakettivarastot ja niiden väliset kuljetukset, on tehnyt isoja tappioita viime vuodet. Mistä se johtuu?

”Iso osaselittäjä on ollut Skandinavian logistiikkapalvelujen huono kannattavuus. Nyt tämä yksikkö on myyty, minkä pitäisi parantaa ryhmän tuloslukuja.”

Postin vuosikertomuksen mukaan Skandinavian logistiikka, mihin kuului maanteitse kulkevaa rahtitoimintaa, myytiin tanskalaiselle Nordic Transport Groupille. Hintaa ei kerrota. Kansainvälisen rahdin palvelut Posti aikoo jatkossa tarjota DHL:n kumppaniverkoston kautta.

Raskasta rahtiliikennettä Postilla on tämän jälkeen enää Suomessa. Tammi–kesäkuun osavuosikatsaus kertoo, että raskaan liikenteen kuljetusmäärät kääntyivät huhtikuussa kasvuun oltuaan laskussa 47 peräkkäistä kuukautta.

Vaikka Posti vetäytyi Skandinavian logistiikasta, se aikoo perustaa Baltian maihin noutoverkoston, joka palvelee kuluttajia ja yrityksiä kaupoissa ja kioskeissa. Verkosto on 1 200 noutopisteellään laajin Baltiassa.

Viime vuonna perinteiset postipalvelut saavuttivat 56 miljoonan euron oikaistun liikevoiton. Logistiikkapalvelujen liikevoitto oli 0,6 miljoonaa euroa. Yritysten taloushallintapalveluja tarjoava OpusCapita saavutti voittoa 14 miljoonaa. Venäjän toiminta tuotti tappiota viisi miljoonaa euroa.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat