Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Myynnin kasvu nosti Mari­mekon tulosta selvästi alkuvuonna

Yhtiön toimitusjohtajan mukaan kannattavuutta vahvistavat muutokset ovat vihdoin alkaneet kantaa hedelmää.

Talous
 
Antti Hämäläinen
Marimekon toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kasko sanoo, että yhtiön liikevaihdon kasvu tuli Suomen ja Aasian markkinoilta.
Marimekon toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kasko sanoo, että yhtiön liikevaihdon kasvu tuli Suomen ja Aasian markkinoilta. Kuva: Antti Hämäläinen

Muotitalo Marimekon huhti–kesäkuun tulos koheni selvästi.

Yhtiön vertailukelpoinen liiketulos nousi 900 000 euroon vuoden takaisesta 300 000 eurosta.

Marimekon mukaan tulosta paransivat yhtiön toiminnan tehostamiseen tarkoitetut toimenpiteet.

Marimekko ilmoitti maaliskuussa lopettavansa 35 työtehtävää, ulkoistavansa ja uudelleenjärjestelevänsä toimintaansa. Lisäksi yhtiö karsinut kiinteitä kustannuksiaan.

Tulosta paransivat myös vähittäismyynnin kasvu Suomessa ja Australiassa sekä lisenssituottojen kasvu Pohjois-Amerikassa.

Huhti–kesäkuun liikevaihto pysyi samanlaisena kuin viime vuonna vastaavana ajankohtana, vaikka suuret tukkutoimitukset tehtiin jo alkuvuodesta. Viime vuonna ne ajoittuivat huhti–kesäkuulle.

Liikevaihto oli 23,5 miljoonaa euroa.

Sijoittajat ottivat Marimekon tuloksen vastaan hyvin. Yhtiönkurssi päätyi lopulta yli neljä prosenttia keskiviikkoa korkeammalle.

Marimekon vertailukelpoinen liiketulos kasvoi myös vuoden 2016 ensimmäisen vuosipuoliskon aikana edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna.

Liikevaihto kasvoi kaksi prosenttia 44,5 miljoonaan euroon.

Toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kasko kertoo tiedotteessa, että vuoden 2016 alkupuolisko oli odotusten mukainen.

”Olen iloinen, että toimenpiteemme kannattavuutemme vahvistamiseksi ovat alkaneet vähitellen kantaa hedelmää”, Alahuhta-Kasko kertoo.

Alahuhta-Kaskon mukaan liikevaihdon kasvu tuli Suomesta ja Aasian ja Tyynenmeren alueilta. Kotimaassa liikevaihtoa kohensi outlet-myynnin kasvu. Aasiassa vähittäis- ja tukkumyynti kasvoi vuoden alkupuoliskon aikana.

Aasia on tärkeässä asemassa Marimekon kansainvälistymisessä. Viime vuosina yhtiö on laajentanut toimintaansa Kiinaan, Hongkongiin, Taiwaniin, Singaporeen ja Thaimaahan.

Marimekko-konsernin vuoden 2016 liikevaihdon odotetaan pysyvän samanlaisena kuin vuonna 2015.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat