Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Hallitus haluaisi rakentaa kaasuputken Suomesta Viroon – voisi nostaa kaasun hintaa

Maakaasuyhtiö Gasum pelkää, että edullisen kaasun hinta on mennyttä Suomessa, jos reitti Baltiaan avautuu.

Talous
 
Pekka Elomaa
Gasumin aseman putkistoa Mäntsälässä.
Gasumin aseman putkistoa Mäntsälässä. Kuva: Pekka Elomaa

Suomen hallitus ajaa maakaasuputken rakentamista Suomesta Viroon, mutta valtion omistama maakaasuyhtiö Gasum ei ole innostunut hankkeesta.

Gasum varoittaa riskistä, että uuden putken myötä maakaasun hinta Suomessa nousee tuntuvasti, jopa noin kolmanneksen.

Laskun maksaisivat pääasiassa suuret metsäteollisuuden ja kemian teollisuuden yritykset ja voimalaitokset, jotka nyt eniten käyttävät maakaasua.

Gasumin väite voi vaikuttaa äkkiseltään oudolta, sillä jos putki rakennetaan, se avaa Suomen markkinat kilpailulle ja kaasun myyjiä tulisi muitakin kuin Gasum, joka on nyt monopoliasemassa venäläiskaasun myyjänä.

Gasumin toimitusjohtaja Johanna Lamminen sanoo, että yhtiö haluaa tuoda esiin faktoja. Hän perustelee väitettä sillä, että Gazpromin toimittaman maakaasun hinta asiakkaille Suomessa on nyt selvästi halvempi kuin saman Gazpromin sekä muiden yhtiöiden toimittama kaasu Baltian maissa. Samoin hinta on korkeampi Keski-Euroopassa.

Lammisen mukaan on odotettavaa, että jos putkiyhteys Baltiaan avautuu, Suomen hintataso nousee lähemmäksi Baltian hintatasoa. Gasum on pysynyt neuvottelemaan edulliset hinnat Lammisen mukaan osin sen takia, että Suomi on markkinana erityinen. Täällä esimerkiksi asiakkaina on vain yrityksiä, ei kotitalouksia.

Muun muassa Norjasta kaasua vastaanottavan Liettuan Klaipėdan LNG-aseman valmistumisen jälkeen kaiken maakaasun hinta Baltiassa on määräytynyt enenevästi kalliin LNG:n eli nesteytetyn maakaasun pohjalta. Tulevaisuudessa toinen uusi yhteys on Puolan ja Liettuan välille suunniteltu putki, joka avaa verkkoyhteyden Saksaan ja muuhun Keski-Eurooppaan.

Gasum on tilannut konsulttiyhtiö Pöyryltä selvityksen putken vaikutuksista. Pöyry arvioi, että muita edullisemmat hinnat päättyisivät Suomessakin, kun ne nousisivat uusien hankintakanavien tasolle.

Myös kaasun siirtohinnat nousisivat Pöyryn mukaan, kun Suomen valtio joutuisi osallistumaan Baltian maakaasuverkon kehittämisen maksamiseen. Jotta oikea yhteys Keski-Eurooppaan syntyy, tarvitaan Liettuan-Puolan putkiyhteyden lisäksi verkon vahvistamista monin paikoin.

Kaikkiaan Pöyry arvioi, että suomalaisille kaasuasiakkaille tulisi vuositasolla jopa 230 miljoonan euron lisälasku nykyiseen verraten. Gasumin kaasunmyynti oli viime vuonna arvoltaan noin 500 miljoonaa euroa. Hintakorotusta voisi tulla kuluttajalle siis kolmanneksen verran.

Baltic Connectorin nimellä kulkeva putkihanke nytkähti vahvasti eteenpäin heinäkuussa, kun komissio ilmoitti myöntäneensä sille rahoitustukea 187,5 miljoonaa euroa, mikä on 75 prosenttia arvioidusta 250 miljoonan euron kokonaishinnasta.

Elinkeinoministeri Olli Rehn (kesk) piti komission tukipäätöstä historiallisena.

Nyt Gasum saa EU:n poikkeusluvalla toimia kaasun yksinmyyjänä Suomessa, koska toimituslähteitä on vain yksi. Jos toimitussuunnat lisääntyvät, kaasun myynti pitää erottaa kaasun siirrosta eli verkon omistuksesta. Suomen kaasuverkkoon tulisi muitakin myyjiä.

Lamminen sanoo, että hintaselvityksillään Gasum ei halua puolustaa monopoliasemaansa, vaan selvittää seurauksia.

”Asiakkaathan ovat ne, jotka joka tapauksessa maksavat loppulaskun.”

Vaihtoehtoisen kaasusuunnan avaamista on yleensä perusteltu myös huoltovarmuustekijöillä. Lamminen ei lämpeä tällekään.

”Kaasutoimitukset ovat olleet meillä häiriöttömiä ja olemme pitäneet huolta, että kaasulle on olemassa vaihtoehtoiset polttoaineet. Me teemme asiakkaillemme yrityskohtaiset suunnitelmat vaihtoehdoista. Huoltovarmuusriski eli tosiasiallinen riippuvuus yhdestä lähteestä on siis pieni.”

Gasum oli alussa tiiviisti mukana putkihankkeessa ja halusi rakentaa EU-tuella putken lisäksi ison nesteytetyn maakaasun terminaalin Inkooseen. Vuosi sitten Gasum päätti vetäytyä. Suomen hallitus perusti Baltic Connector Oy:n jatkamaan putkiprojektia.

”Jos hanke olisi asiakkaillemme hyödyksi, olisimme totta kai yhä mukana, mutta laskelmat näyttävät toista.”

”Hinnat eivät välttämättä yhtenäisty”

Gasumin kriittiset hinta-arviot olivat hyvin tiedossa, kun Suomi ja Viro päättivät hakea EU:n komissiolta avustusta kaasuputkeen, sanoo työ- ja elinkeinoministeriön teollisuusneuvos Herkko Plit, joka on hallituksen puheenjohtajana Baltic Connector Oy:ssä. Suomen hallitus perusti yhtiön hoitamaan putkihanketta Suomen puolelta.

Hakemus menestyi hyvin, sillä komissio myönsi 187,5 miljoonaa euroa avustusta. Komissio antoi hakemukselle huippupisteet perinpohjaisuudesta. Ehkä siksi rahaakin tuli maksimaalisesti.

Plit sanoo, että jos jokin energiamarkkina yhdistetään toiseen markkinaan, jossa on korkeammat hinnat, se ei välttämättä merkitse hintatason yhtenäistymistä. Hän viittaa pohjoismaisiin sähkömarkkinoihin, joita on yhdistetty Keski-Eurooppaan, mutta hintataso on täällä pysynyt alempana.

Väliin voi tulla uusia tekijöitä. Sähkömarkkinoilla sellaisia olivat Pohjoismaissa vähentynyt sähkön kulutus, halvan vesivoiman suuri osuus ja uusiutuva energia.

Maakaasun käyttö on viime vuosina alentunut voimakkaasti Baltiassa ja Suomessa, jossa sen osuus energian kokonaiskulutuksesta on enää noin seitsemän prosenttia. Tästä huolimatta maakaasu on päätetty pitää osana energiavalikoimaa.

”On haluttu avata tätäkin markkinaa, ja nyt kun on luvassa tuntuvaa avustusta, niin haluttiin tarttua siihen”, Plit sanoo.

Tarkennus 13.8. kello 9.31: Artikkeli julkaistu uudelleen täydennettynä, aiemmin julkaistusta versiosta puuttui kokonaisuuteen kuulunut osuus, joka on väliotsikoitu ”Hinnat eivät välttämättä yhtenäisty”.

Mika Ranta / HS
Gasumin toimitusjohtaja Johanna Lamminen.
Gasumin toimitusjohtaja Johanna Lamminen.
Pekka Elomaa
Pertti Rantala huoltaa Gasumin asemaa Mäntsälässä.
Pertti Rantala huoltaa Gasumin asemaa Mäntsälässä.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat