Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Ruoan verkkokauppa kasvaa, mutta on yhä tappiollista – ja häviävän pientä

K- ja S-ryhmissä uskotaan ruoan nouto- ja kotiin­kuljetuspalveluihin. Toistaiseksi toiminta on vaatimatonta.

Talous
 
Outi Pyhäranta / HS
Noutoa odottavia kasseja Kannelmäen Prisman kauppakassien keräily- ja noutopalvelun varastossa talvella 2015.
Noutoa odottavia kasseja Kannelmäen Prisman kauppakassien keräily- ja noutopalvelun varastossa talvella 2015. Kuva: Outi Pyhäranta / HS

Ruoan ostaminen verkosta kasvaa, mutta merkittävistä määristä ei voida vielä puhua. Ruoan verkkokaupan suosion tiellä ovat yhtä lailla toiminnan tekeminen kannattavaksi sekä kuluttajien varovainen suhtautuminen netistä tilattuun ruokaan.

Suomessa suuret kauppaketjut eli K- ja S-ryhmä ovat pyörittäneet omia palveluitaan jo viiden vuoden ajan. K-ryhmän verkkokauppa kattaa 70 eri kauppiasta K-market, K-supermarket- ja K-citymarketeissa. S-ryhmän verkkokauppaa tekevät toimipisteet ovat valikoidut Salet, Alepat ja Prismat foodie.fi-palvelussa.

Keskon myyntijohtaja Mika Kakko kertoo K-ryhmän ruoan verkkomyynnin nelinkertaistuneen viime vuonna.

”Tänä vuonna myynti on kaksinkertaistunut edellisvuodesta, ja kasvu on ollut tammi–heinäkuussa kaksisataa prosenttia.”

Kakko kuitenkin muistuttaa, että verkkokaupan osuus Suomen 16,5 miljardin euron päivittäistavarakaupasta on arvion mukaan vain vaatimattomat 25 miljoonaa euroa eli 0,15 prosentin luokkaa.

S-ryhmän verkkokaupan päällikkö Matti Torniainen kertoo, että myös heillä on ollut kasvua.

”Vuoden seitsemänä ensimmäisenä kuukautena olemme kasvattaneet verkkokaupan myyntiä noin neljäkymmentä prosenttia. Verkkokaupan osuus päivittäistavarakaupan kokonaismyynnistä on meillä noin 0,3 prosenttia.”

Molemmissa ryhmissä verkkokaupan kerrotaan olevan tappiollista. Kyse on kuitenkin pitkäjänteisestä toiminnasta, jonka uskotaan tulevan kannattavaksi ennemmin tai myöhemmin.

”Tämä on maraton eikä lyhyt juoksukisa. Uudet teknologiat myymäläkeräilyssä ja logistiikassa parantavat kannattavuusedellytyksiä. Strategiamme mukaan tavoittelemme 40 prosentin markkinaosuutta verkkokaupassa”, toteaa Kakko.

Verkkokauppojen nouto- ja kotiinkuljetuspalveluita käyttävät selkeästi eniten kiireiset lapsiperheet. Myös eläkeläiset erottuvat käyttäjien joukosta aktiivisena ryhmänä. Valikoimaltaan netin ostoskassit eivät poikkea kaupasta ostetuista – samat tuotteet myyvät niin netissä kuin kivijalkakaupoissakin.

Kasvutoiveet kohdistuvat kuitenkin nuoriin diginatiiveihin, joille verkossa ostaminen eri muodoissaan on jo arkea.

Verkkokauppaa hidastavat tällä hetkellä korkeat keräily- ja logistiikkakustannukset ja toisaalta myös ihmisten tottumukset. Monille kaupassa vaeltelu ja tuotteiden vertailu on osa kokemusta.

”Asiakas saattaa muistaa vaikkapa tietyn mehun paikan kaupassa, mutta ei löydä sitä netistä. Myös ruoan tuoreus ja se, laitetaanko lähetykseen mukaan huonoja tuotteita mietityttävät asiakkaita”, kertoo Kakko.

Toisaalla kiristynyt kilpailu on tuottanut häviäjiä.

Pitkään Suomen ainoaa maanlaajuista ruoan verkkokauppaa tehnyt ruoka.net on siirtynyt yritysasiakkaisiin. Syy tälle löytyy postin maaliskuussa päättyneistä kylmäkuljetuksista ja isojen pelaajien tulosta markkinoille.

”Nykyään teemme kuljetuksia yrityksille pk-seudulla. Kesko ja S-ryhmä voivat myydä paljon pieniä yrityksiä edullisemmin, ja kuluttajahan katsoo hintoja”, toteaa ruoka.netin toimitusjohtaja Eva Tenhunen.

Neljä vuotta Uudellamaalla toimineen kauppahalli24.fi:n markkinointi- ja myyntijohtaja Hanna-Kaisa Risku uskoo ruoan verkkomyyntiin, vaikka se onkin vielä lapsenkengissään.

”Tämä on volyymibisnestä. Toimintamme on vielä tappiollista, mutta tavoitteemme on kääntää liiketoiminta parin vuoden päästä voitolliseksi.”

Suuri osa yrityksen tuotteista tulee pientuottajilta ja loput suoraan tavarantoimittajilta. Yritys myös myy yhden aterian tai kolmen päivän etukäteen valittuja ostospusseja ja -kasseja.

”Panostamme raaka-aineiden tuoreuteen ja luomuun. Valttimme ovat tuoreet vihannekset, jotka eivät ole seisoneet kaupan hyllyllä”, kertoo Risku.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat