Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Työnhaun saa nyt lyödä leikiksi – suomalaissovelluksessa työnantajia selataan kuin Tinderissä

Kilpailu parhaista osaajista on työmarkkinoilla kovaa, joten työntekijöitä etsitään pelien ja sovellusten voimin.

Talous
 
Kimmo Penttinen
Suomalaisen Pockethunt-startupin perustajaosakas Joakim Honkasalo (vas.), kehityspäällikkö Jani Taiminen ja sovelluskehittäjä Marko Matikainen. Yrityksen kesäkuussa lanseerattua rekrytointisovellusta käyttää vajaat sata työnantajaa ja muutama tuhat työnhakijaa.
Suomalaisen Pockethunt-startupin perustajaosakas Joakim Honkasalo (vas.), kehityspäällikkö Jani Taiminen ja sovelluskehittäjä Marko Matikainen. Yrityksen kesäkuussa lanseerattua rekrytointisovellusta käyttää vajaat sata työnantajaa ja muutama tuhat työnhakijaa. Kuva: Kimmo Penttinen
Fakta

Avoimia työpaikkoja on enemmän kuin viime kesänä

 Työ- ja elinkeinoministeriön tuoreimman työllisyyskatsauksen mukaan uusia avoimia työpaikkoja ilmoitettiin työ- ja elinkeinotoimistoihin kesäkuussa 39 200. Ilmoituksia tuli noin 15 prosenttia enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan.

 Kaikkiaan työ- ja elinkeinotoimistoissa oli kesäkuussa avoinna 75 000 työpaikkaa, mikä on vajaat kymmenen prosenttia enemmän kuin vuosi sitten.

 Työnhakupalvelu Oikotien mukaan sivustolla oli elokuun alussa jopa 80 prosenttia enemmän avoimia työpaikkoja verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan.

  Työ- ja elinkeinoministeriön mukaan uusia avoimia paikkoja on nyt eniten rakennus-, korjaus- ja valmistustyöntekijöille.

 Toiseksi eniten tekijöitä kaivataan prosessi- ja kuljetustöihin. Lisäksi kysyntää on muun muassa asiantuntijoille sekä toimisto- ja asiakaspalvelutyöntekijöille.

  Avoimet työpaikat vähentyivät kesäkuussa eniten palvelu- ja myyntityöntekijöiden ryhmässä.

Oikotie on osa Sanoma-konsernia, johon Helsingin Sanomatkin kuuluu.

Työnhakija, miltä kuulostaisi työntekoa simuloiva videopeli, deittipalvelu Tinderin kaltainen työnantajien selaaminen tai tosi-tv-ohjelma Diiliä muistuttava bisneskilpailu?

Tällaisiin voi jo törmätä työpaikkaa etsiessä, sillä rekrytoinnin pelillistäminen on trendi, joka nostaa päätään Suomessa. Yritykset etsivät nyt kandidaatteja yhä luovemmin keinoin.

”Hakijajoukosta halutaan löytää parhaat tekijät. Suomessa pelillistäminen nähdään myös enemmän työpaikkailmoittelun näkyvyyden kasvattamisena”, kertoo rekrytointikonsultti Tom Laine.

Laineen mukaan muutamat firmat Suomessa ovat innostuneet ilmiöstä, joka on ulkomailla jo kovin suosittu. Moderni työnhakuopas -kirjan kirjoittanut Laine luennoi peliominaisuuksia hyödyntävästä rekrytoinnista erityisesti Saudi-Arabiassa ja Dubaissa, mutta myös Suomeen on tulossa syksyllä koulutuksia.

Rekrytoinnin pelillistämisellä tarkoitetaan esimerkiksi keinoja, joilla pyritään ruokkimaan ihmisten luonnollista taipumusta kilpailuun, itseilmaisuun ja ongelmanratkaisuun.

Laineen mukaan se jakaantuu kahdeksi kokonaisuudeksi. Ensinnäkin ihmisiä kannustetaan pelin keinoin jakamaan ja kommentoimaan yritysten rekrytointiviestintää. Toiseksi pelillistämistä voi käyttää osana itse rekrytointiprosessia.

Esimerkiksi eräs oululainen ohjelmistotalo piti työnhakijoilleen Diili-televisio-ohjelmaa mukailevan kilpailun. Erilaisia koodinratkaisutehtäviä puolestaan käyttävät rekrytoinnissa lukuisat organisaatiot Britannian tiedustelupalvelusta Googleen.

Juhani Niiranen / HS
Rekrytointikonsultti Tom Laine.
Rekrytointikonsultti Tom Laine.

Tom Laineen mukaan Suomessa kehitetään jo aktiivisesti henkilöstöjohtamiseen erikoistuneita palveluita, joissa hyödynnetään pelillistämistä.

Yksi kehittäjistä on Pockethunt, jonka rekrytointisovellus lanseerattiin kesäkuussa. Yritys sai hiljattain puolen miljoonan euron pääomasijoituksen ja tähtää nyt kansainvälisille markkinoille.

Pockethuntissa työpaikoista kiinnostuneet voivat esimerkiksi selata potentiaalisia työnantajia anonyymisti deittisovellus Tinderin tapaan. Parin viikon päästä sovelluksessa otetaan työnantajien käyttöön myös pelihahmojen kaltaiset virtuaaliheadhunterit.

”Olen aina tykännyt peleistä, ja nyt heräsi ajatus, että miksei niillä voisi tehdä konservatiivisesta rekrytointiprosessistakin hauskan”, kertoo Joakim Honkasalo, joka on yksi yrityksen perustajista.

Hän näkee sekä pelien hyödyntämisen että vuorovaikutteisuuden korostuvan tulevaisuuden rekrytoinnissa.

”Nykyinen, perinteinen rekrytointitapa on ongelmallinen, koska kaikkien kandidaattien ajankäyttö prosessissa on hurja, mutta lopulta siitä hyötyy vain yksi hakija. Pelillistäminen on hyvä ajatus varsinkin, jos sovelluksiin voi tuoda elementtejä, jotka palkitsevat käyttäjää.”

Rekrytoinnin pelin kaltaisiin ominaisuuksiin liittyy kiinteästi myös prosessin joukkoistaminen. Sopivan kandidaatin suosittelemisesta voidaan luvata esimerkiksi ”löytöpalkkio”.

Työnkuvaan sopivan henkilön suosittelemisesta tarjoaa rahallista porkkanaa esimerkiksi suomalainen finanssialan kasvuyritys Holvi.

Se hakee parhaillaan ohjelmistokehittäjää Landing.jobs-nimisen teknologia-alaan erikoistuneen rekrytointisivuston kautta. Palvelun kautta oikeaa kandidaattia suositelleelle on luvassa 500 euron palkkio.

Holvissa rekrytoinnista yhdessä johtoryhmän kanssa vastaava markkinointijohtaja Elina Räsänen kertoo, että vinkkauksia on tullut jo useita.

”Moni teknologiaosaaja ei aina suhtaudu kovin positiivisesti headhuntereihin, joten heille on luontevampi tapa hakea työpaikkaa, kun oma verkosto suosittelee”, Räsänen pohtii.

Kilpailu erityisesti teknologiapuolen tekijöistä on Räsäsen mukaan kovaa, joten Holvi etsii jatkuvasti uudenlaisia tapoja rekrytoida. Espanjalainen BBVA-pankki osti Holvin maaliskuussa, minkä jälkeen startupin henkilöstömäärä on kasvanut 15:sta 30:een. Jouluun mennessä työntekijöiden määrä olisi tarkoitus vielä tuplata.

”Olemme huomanneet, että perinteiset kanavat eivät tavoita oikeanlaista hakijaprofiilia. Tehokkaampia ovat uudet sovellukset, jotka tuovat meidät lähemmäs työnhakijaa ja tekevät yritystä tutuksi.”

Pelkkä porkkanoiden ja hauskojen pelien tarjoaminen ei kuitenkaan riitä, Räsänen muistuttaa. Hänen mukaansa parhaiden osaajien houkuttelussa on kyse koko työnantajamielikuvasta, jota toki myös huomiota herättävät rekrytointitavat tukevat.

”Rekrytointi vaatii pitkäaikaista työnantajamielikuvan rakentamista. Sitä tukevat parhaiten tyytyväiset työntekijät, jotka toimivat ikään kuin lähettiläinä”, Räsänen kertoo.

Myös työntekijöiden roolia lähettiläinä voi pelillistää. Näin tekee esimerkiksi suomalainen, muun muassa New Yorkiin ja Lontooseen levittäytynyt Smarp. Yrityksen tarjoamassa palvelussa työntekijä kerää pisteitä ja palkintoja olemalla aktiivinen yritystä koskevissa asioissa sosiaalisessa mediassa.

Räsänen painottaa, että lähettilyyden pitää olla aitoa.

”Tyytyväisen työntekijän täytyy itse haluta jakaa. Pelillistäminen voi sitten kannustaa siihen.”

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat