Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Autoalan häiriköllä on nälkä – käytettyjä autoja myyvä Kamux yrittää Euroopan suurimmaksi

Netti myllää käytettyjen autojen markkinoita.

Talous
 
Harri Nurminen
Toimitusjohtaja Juha Kalliokoski haluaa kasvattaa käytettyjä autoja myyvästä Kamuxista Euroopan ykkösen. Esimerkkiä hän ottaa H&M:n ja Gigantin kaltaisista yrityksistä.
Toimitusjohtaja Juha Kalliokoski haluaa kasvattaa käytettyjä autoja myyvästä Kamuxista Euroopan ykkösen. Esimerkkiä hän ottaa H&M:n ja Gigantin kaltaisista yrityksistä. Kuva: Harri Nurminen
Fakta

Kamux suunnittelee Euroopan valtausta

 Kamux on Suomen suurin käytettyjen autojen myyjä 34 autoliikkeellä. Ruotsissa liikkeitä on yhdeksän ja Saksassa yksi.

 Tänä vuonna liikevaihto ylittää yhtiön ennusteen mukaan 400 miljoonaa euroa. Liikevoittoprosentti on ollut viime vuosina viisi.

 Kamuxin perustaja ja toimitusjohtaja on Juha Kalliokoski, entinen poliisi.

 Pääomistaja on sijoitusyhtiö Intera Partners 57 prosentilla. Kalliokoski omistaa 18 prosenttia.

Hämeenlinna

Internet mahdollisti Suomen suurimman käytettyjen autojen ketjun Kamuxin.

”Jos nettiä ei olisi, meillä olisi ehkä yksi autokauppa Hämeenlinnassa, joka pyörittäisi viiden miljoonan euron liikevaihtoa”, pohtii Kamuxin perustaja ja toimitusjohtaja Juha Kalliokoski ja hörppää Kamux-mukista kahvia.

Kalliokosken takana näkyy Pohjois-Euroopan kartta, johon on magneetein merkitty Kamuxin nykyiset ja pian avautuvat autoliikkeet. 46 magneettia.

Kivijalkaketjua tukevat suomen-, ruotsin- ja saksankieliset verkkosivut, joiden kautta voi tilata auton kuljetuksen kotiin tai työpaikalle kahden viikon palautusoikeudella. Sovittaessa autolähetti nappaa vanhan auton mukaan.

”Kaikki perustuu erittäin nopeaan varaston kiertoon. Saamme tehtyä tuplamäärän liikevaihtoa samalla euromäärällä, jonka toimiala keskimäärin käyttää auto-ostoihin. Katteen ei tarvitse olla iso, kunhan autot kiertävät riittävän nopeasti”, Kalliokoski selittää.

Kamuxin liikevaihto oli viime vuonna 310 miljoonaa euroa. Viimeisen kymmenen vuoden aikana yhtiö on tehnyt keskimäärin 40 prosentin kasvuloikan joka ikinen vuosi.

Käytettyjen autojen myynti Suomessa on ollut kappalemäärissä jumissa jo pitkään: kauppoja tehdään 550 000–600 000 vuodessa. Suomalaiset tyytyvät mielellään vanhaan, sillä uusia autoja rekisteröitiin viime vuonna vain 110 000.

Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan käytettyjen autojen hintataso on hapertunut noin viidenneksellä vuosikymmenessä. Vaikka Kamux kasvaa, alan yritykset keskimäärin kutistuvat.

Nuhjuinen ja alavireinen autoala on kaukana startup-tapahtuma Slushin sisäsiisteistä koodareista ja konemusiikin jumputuksesta. Silti Kalliokoski kertoo johtavansa Kamuxia startup-yrityksen periaattein – tavoitteet taivaissa ja ilman tiukkapipoista konttorihierarkiaa.

”Vaikka olemme jo kohtuullisen kokoinen yhtiö, olemme kokoajan startup-vaiheessa. Ei tämä olisi mielekästä, jos kasvu olisi nollassa, eikä yritys kehittyisi. Pitää uskaltaa ottaa riskiä.”

Yrityksen viime vuoden liikevaihdosta 44 miljoonaa euroa tuli Ruotsin yhdeksästä autoliikkeestä. Ruotsin toiminnat ovat tappiolla, mutta Kalliokosken mukaan Kamux keskittyy aluksi markkinaosuuden kasvattamiseen.

Saksaan Kamux perusti ensimmäisen liikkeensä vasta joulukuussa. Toinen liike avataan loppuvuodesta Hampuriin. Kalliokoski uskoo yhtiönsä kansainvälisiin mahdollisuuksiin.

”Käytettyjen autojen markkinat ovat Suomessa neljä miljardia, Ruotsissa kymmenen miljardia ja Saksassa 65 miljardia euroa. Liikevaihtomme on tänä vuonna vain noin 400 miljoonaa euroa. Miksi emme voisi jatkaa 40 prosentin kasvuvauhdissa?”

Kotimaan toimintojen tuloskunto kannattelee Kamuxin kansainvälisiä kunnianhimoja. Koko konsernin liikevoiton suhde liikevaihtoon on pysytellyt noin viidessä prosentissa jo useamman vuoden, mikä on käytettyjä autoja myyvälle yritykselle kelpo lukema.

Netti kuumentaa kilpailua. Maailman automarkkinoilla pörrää Kamuxiakin tiukemmin ajanhenkeä noudattavia häiriköitä.

Yhdysvaltalainen Shift ei omista autoja lainkaan. Yritys yhdistää ostajat ja myyjät netissä, varmistaa autojen laadun ja kuljettaa ne testiajoon asiakkaille. Shift on tietenkin kotoisin Kaliforniasta Piilaakson kyljestä.

Vastaavaa nettialustoihin pohjautuvaa autojen välitystä harjoittavat esimerkiksi toinen kalifornialaisyritys Beepi ja kiinalainen Renrenche.

Brittiläinen Carspring on puolestaan verkkoalustan ja Kamuxin välimuoto. Se sitoutuu ostamaan asiakkaan auton omaan välityskeskukseensa, jos yritys ei löydä autolle ostajaa kuukauden sisällä. Carspring on saanut rahoitusta saksalaisesta yrityshautomosta Rocket Internetistä, joka perusti myös verkkovaatekauppa Zalandon.

Kalliokosken mukaan kilpailu on pantu Kamuxissa merkille.

”Seuraamme tarkasti, mitä Beepin ja Shiftin kaltaiset yritykset tekevät. Markkinoilla on tosin tilaa eri konsepteille.”

Hän korostaa, että kustannukset täytyy pitää kurissa.

”Vuokrasopimuksemme ovat vain 3–5 vuoden pituisia. Voimme tarvittaessa keventää kivijalkamyymälöiden painoa.”

Jos seinistä tulee Kamuxille liian kallis taakka, se voi Kalliokosken mukaan luopua niistä vaikka kokonaan ja keskittyä digitaaliseen alustaan. Hän luottaa silti fyysisten kauppapisteiden ja netin yhdistelmään.

Nettiajan kivijalkakaupat yrittävät läpimurtoa muuallakin. Esimerkiksi verkkokauppajätti Amazon rakentaa parhaillaan fyysisten kirjakauppojen ketjua Yhdysvaltoihin.

Kalliokoskelle vertailukohteet autoalan ulkopuolelta tuntuvat luontevilta.

”Emme pääse siitä mihinkään, että myymme käytettyjä autoja. Olemme tästä ylpeitä. Haluamme kuitenkin olla kuin mikä tahansa menestynyt vähittäiskauppaketju, kuten Gigantti, XXL tai H&M.”

Usein suuret ulkomaiset kilpailijat ostavat suomalaiset kasvuyritykset. Kamuxia suojaa autokaupan sirpaleisuus. Ylivoimaista markkinajohtajaa ei ole kehittynyt, vaikka toimiala on vanha. Ehkä suomalainen yhtiö voisi kerrankin olla saaliin sijaan saalistaja.

Huima kasvu sai Kamuxin lipsumaan veroasioissa

Moni sijoittaja pettyi, kun autokauppaketju Kamux ilmoitti kesän alussa peruuttavansa listautumisensa Helsingin pörssiin. Syy oli erikoinen ja epäluottamusta herättävä: yhtiö oli maksanut joillekin autoläheteilleen korvauksia bensana. Bensapalkoista oli jäänyt verot ja työnantajamaksut maksamatta.

Kamuxin entinen työntekijä informoi käytännöstä yhtiön hallitusta. Kohu koski pienehköä summaa, vain 60  000 euroa viiden vuoden ajalta, mutta hallitus päätti silti keskeyttää listautumisen. Kamux oli itse asiasta yhteydessä verottajaan.

Yhtiön perustajalle ja toimitusjohtajalle Juha Kalliokoskelle nöyryytys oli suuri. Kamuxin ajatuksena on tehdä hämäräperäisestä käytettyjen autojen kaupustelusta ammattimaista ja luotettavaa liiketoimintaa.

”Minulle henkilökohtaisesti tämä on ollut erittäin raskasta ja haastavaa aikaa. Oli harmittavaa ja valitettavaa, että näin kävi”, Kalliokoski sanoo.

Hän uskoo, että Kamux yrittää listautumista uudestaan jossain vaiheessa, mutta tarkkaa aikataulua ei vielä ole.

Johtajuus lipsui nopeasti kasvaneessa yhtiössä.

”Kasvu on ollut niin voimakasta, että meillä ei ollut riittävää kykyä kontrolloida tilannetta”, Kalliokoski myöntää.

Yhtiössä on nyt meneillään sisäinen selvitys. Kalliokosken mukaan bensapalkkoja maksettiin joissakin toimipaikoissa.

”Selvitys ei jää kertaluontoiseksi, vaan toiminnan tarkkailu on jatkuvaa. On äärimmäisen tärkeää, että asiat hoituvat jatkossa niin, ettei tällaisia tapauksia pääse syntymään.”

Jotkut analyytikot arvelivat, että Kamuxin listautumisen perimmäinen syy oli sijoittajien kiinnostuksen puute ylihinnoittelun vuoksi. Annin alustava hintahaarukka olisi asettanut Kamuxin markkina-arvon enimmillään noin 330 miljoonaan euroon.

Kalliokoski kuitenkin kiistää väitteen ja huomauttaa, että tasaisesti 40 prosentin vuosivauhtia kasvavat yritykset ovat Euroopan laajuisestikin harvassa.

”Käsi sydämellä voin sanoa, että anti olisi mennyt hyvällä hinnalla läpi. Hintaa ei pitäisi peilata viime vuoden tulokseen, vaan vaikkapa vuosien 2016 ja 2017 ennusteisiin. Tästä näkökulmasta katsottuna anti ei olisi ollut kallis.”

Tähän asti Kamux on kyennyt kasvamaan ilman pörssiäkin. Yritykselle on kertynyt reippaasti velkaa, joskin velkaantumisaste on kutistumaan päin. Listautumisannissa yhtiö olisi hakenut 20 miljoonaa euroa lisää pääomaa.

”Hyvä yhtiö, joka kasvaa vahvasti ja pystyy tekemään hyvää tulosta, voi järjestää rahoitusta myös muuta kautta. Olemme onnistuneet tässä tähänkin asti.”

57 prosenttia Kamuxista omistava pääomasijoitusyhtiö Intera Partners aikoi listautumisannissa kotiuttaa voittojaan. Intera olisi myynyt vajaat puolet osakkeistaan, mutta joutuu nyt todennäköisesti odottelemaan myyntituloja seuraavaan listautumissaumaan asti.

Kalliokoski itse olisi kuitenkin pitänyt kiinni lähes koko 18 prosentin potistaan. Hän kertoo luottavansa Kamuxiin vahvasti.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat