Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Alkon monet vaiheet

Alkoholiliike Ab sai yksinoikeuden alkoholijuomien valmistukseen vuonna 1932.

Talous
 
Lähde: Alko
Juha-Pekka Laitinen
”Viinakortin” avulla tarkkailtiin kansalaisten alkoholiostoksia.
”Viinakortin” avulla tarkkailtiin kansalaisten alkoholiostoksia. Kuva: Juha-Pekka Laitinen
1900-luvun alku

Alkoholin kotipoltto kiellettiin 1800-luvun jälkipuoliskolla ja tehtaat saivat alkaa valmistaa alkoholia. Vähitellen alkoholin myyntiä alettiin kuitenkin rajoittaa. Ensimmäisen maailmansodan aikaan 1914 senaatti kielsi alkoholin jakelun.

1919 tuli voimaan kieltolaki, joka kielsi alkoholin valmistuksen, kuljettamisen, myynnin ja varastoimisen. Lääkinnällisiin, teknisiin ja tieteellisiin tarpeisiin perustettiin valtio-omisteinen Valtion Alkoholiliike.

1930-luku

Eduskunta kumosi kieltolain lähes 13 vuoden jälkeen. Tilalle tuli väkijuomalaki, ja valtion omistama Oy Alkoholiliike Ab sai yksinoikeuden alkoholijuomien vientiin, tuontiin, myyntiin ja valmistukseen. Alko avasi 48 myymälää 5. huhtikuuta 1932 kello 10.

Talvisodan sytyttyä vuonna 1939 myyntiä rajoitettiin taas.

1940-luku

Vuosikymmenen alkupuolella myös alkoholin ostomäärää alettiin rajoittaa ja ihmisille jaettiin myymälätodistuksia, joilla sai ostaa alkoholia vain tietystä myymälästä. Kaikki ostot kirjattiin ”viinakorttiin”, ja 1946 yhtiöön perustettiin jopa ostajaintarkkailuorganisaatio.

1950-luku

Alkoholinkäyttöä alettiin opastaa miedommaksi, ja väkevät juomat vapautettiin tarkkailusta. Näihin aikoihin suomalaiset kuluttivat alkoholia sadan prosentin alkoholiksi muunnettuna 1,4 litraa henkeä kohden.

Ostajaintarkkailuorganisaatio purettiin 1950-luvun lopulla. Alkoi myös viinikampanja, jolla pyrittiin kääntämään kulutus mietoihin juomiin ja vähentämään humalahakuista juomista. Mietojen viinien hintoja laskettiin ja väkevien nostettiin.

1960–1970-luvut

Alkoholinkulutus oli noussut 1968 mennessä lähes 2,9 litraan henkeä kohden.

Alko perusti ensimmäisen valintamyymälän Helsinkiin 1962, kun aiemmin alkoholia myytiin tiskimyymälöissä.

1969 alkaen alkoholimyymälöitä sai perustaa myös maaseudulle ja keskiolutta sai myydä elintarvikeliikkeissä. 18-vuotiaat saivat ostaa mietoja ja 20-vuotiaat kaikkia alkoholijuomia, kun aiemmin ostoikäraja oli 21.

Alkoholiliike muutti nimensä Alkoksi vuonna 1969.

”Viinakortti” poistui lopullisesti käytöstä 1971. Alkoi kuluttajien valistus, ja alkoholijuomien mainonta kiellettiin.

1990–2000-luvut

1990-luvun alkupuolella EU:ta mukaillen päätettiin purkaa Alkon monopolit vähittäismyyntimonopolia lukuun ottamatta. Alkoholia alettiin verottaa alkoholipitoisuuden ja -määrän perusteella arvon sijaan.

Viranomaistehtävät siirtyivät pois Alkolta 1995, jolloin syntyi Alko-Yhtiöt Oyj -konserni. Siihen kuului muun muassa yksinoikeudella vähittäismyyntiä hoitava Alko Oy, joka irrotettiin konsernista kolme vuotta myöhemmin.

Alkoholin verotusta alennettiin vuonna 2004, mikä lisäsi alkoholin kulutusta. Veroja nostettiin taas vuosina 2008–2009.

Alkoholin tilastoitu kulutus vuonna 2015 oli 8,5 litraa henkeä kohden.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat