Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Terveyskauppa myötätuulessa – suomalaisketjujen myynti vetää hyvin

Ruohonjuuren liikevaihto paisuu, ja Punnitse & Säästä on noussut konkurssista.

Talous
 
Heidi Piiroinen / HS
Vera Öller valitsi mieleistään tuotetta maanantaina Kampin Ruohonjuuri-kaupassa.
Vera Öller valitsi mieleistään tuotetta maanantaina Kampin Ruohonjuuri-kaupassa. Kuva: Heidi Piiroinen / HS
Fakta

Ruohonjuuri ja Punnitse & Säästä

 Ruohonjuuri on perustettu vuonna 1983 ja se myy luomuruokaa, luonnonkosmetiikkaa ja terveystuotteita

 Punnitse & Säästä -ketjun ensimmäinen myymälä perustettiin 1995 ja se myy irtotuotteita, kuten pähkinöitä, ja muita elintarvikkeita

 Ruohonjuurella on yhdeksän myymälää ja verkkokauppa, kun taas Punnitse & Säästä -ketjun myymälöitä on 41

 Ruohonjuurella on 120 työntekijää. Vuonna 2015 keskimäärin 70 työntekijää

 Punnitse & Säästä -ketjulla työntekijöitä on 138

Terveyskaupalla menee mukavasti. Terveysbuumi ja verkkokauppa edistävät myyntiä, ja myös ulkomaille tähyillään.

Luomuruokaan ja terveystuotteisiin erikoistunut vähittäiskauppaketju Ruohonjuuri etsii ensimmäiselle ulkomaille avattavalle myymälälleen juuri liiketilaa Tukholmasta, sillä Ruotsissa on toimitusjohtaja Arto Ranta-ahon mukaan kiinnostusta ketjua kohtaan. Kotimaassa uusia myymälöitä pyritään perustamaan 1–2 vuodessa.

Myös pähkinöitä ja muita elintarvikkeita myyvä Punnitse & Säästä -ketju perustaa uusia myymälöitä etenkin pääkaupunkiseudulle ja kasvukeskuksiin.

”Jatkossa toimimme muuallakin kuin Suomessa. Nämä asiat ovat kuitenkin vielä neuvotteluvaiheessa”, ketjun taustalla olevan Parhaat Eväät -yhtiön toimitusjohtaja Juuso Siro paljastaa.

Ruohonjuuren liikevaihto kasvoi 16,3 miljoonaan euroon vuonna 2015. Ranta-ahon mukaan kuluvana vuonna päästäneen yli 20 miljoonan euron liikevaihtoon. Liikevaihto on kasvanut viime vuosina 20–30 prosenttia vuodessa, kun päivittäistavarakaupan liikevaihto kutistui viime vuonna pari prosenttia.

Ruohonjuuren liikevoitto oli viime vuonna 1,1 miljoonaa euroa. Liikevoittoprosentti oli 6,8, kun se vuonna 2014 oli 7,7. Kannattavuuden heikkenemiseen vaikuttivat Ranta-ahon mukaan isot investoinnit ja Ruotsissa tehdyt markkinatutkimukset.

”Olemme tehneet töitä kilpailukyvyn parantamiseksi. Olemme keskeisimmillä liikepaikoilla, henkilökunta on kouluttautunut ja olemme parantaneet myymälöitä asiakkaiden kanssa.”

Punnitse & Säästä -ketjun tilanne on erilainen. Siro kumppaneineen osti viime marraskuussa konkurssiin hakeutuneen ketjun liiketoiminnan takaisin sijoitusyhtiö DKW Partnersilta, jolle hän myi sen vuonna 2012.

”Myydessäni yritys oli kolmen A:n maksukykyluokassa, kasvu tehtiin omavaraisesti eikä meillä ollut ulkopuolista rahoitusta.”

Konkurssiin ajautuneen liiketoiminnan nostamisessa riittää töitä. Kesäkuussa Punnitse & Säästä kertoi kuitenkin toiminnan vakiintumisesta ja huhtikuun voitollisesta tuloksesta.

”Olemme pienentäneet ja karsineet edellisen toimijan vuokraamia liian suuria liiketiloja. Kaikki haasteemme johtuvat edellisen toimijan hölmöilyistä.”

Kiinnostus terveyttä, hyvinvointia ja ekologisuutta kohtaan tukee myyntiä.

”Ihmiset ovat hyvin tarkkoja siitä, mitä syövät. Moni säästää jossain muussa kuin ruuassa”, Ranta-aho sanoo.

Siro ja Ranta-aho uskovat terveysbuumin jatkuvan. Siro muistuttaa, että vuosikymmeniä sitten ruoka viljeltiin itse. Tehotuotanto on hänen mukaansa kasvattanut luomun kysyntää.

Myös verkkokauppa on tärkeä. Ruohonjuuren nettikauppa kasvaa Ranta-ahon mukaan yli 30 prosenttia vuodessa, minkä hän uskoo tukevan myymälöitä.

”Joskus pelättiin, että ihmiset käyvät myymälässä vain vertailemassa tuotteita ja ostavat verkosta mistä halvimmalla saavat. Ruohonjuuressa ihmiset ostavat nykyään tuotteet verkosta, mutta haluavat noutaa ne myymälästä.”

Ruohonjuuri uudistaa syksyllä verkkokauppansa, mikä mahdollistaisi myynnin ulkomaille. Haasteena ovat vielä suuret kuljetuskustannukset.

Punnitse & Säästä -ketjulla on toistaiseksi vain perinteisiä myymälöitä. Siro kertoo, että verkkokauppa on kuitenkin tulossa.

”Jotta saamme toteutettua verkkokaupan ajattelemillamme kriteereillä, menee vielä hetki aikaa.”

Ruohonjuuren omavaraisuusaste oli yli 65 prosenttia. Valtaosa varallisuudesta on siis rahoitettu omalla pääomalla. Ranta-ahon mukaan tahti on yritetty pitää järkevänä.

”Menemme hyvää vauhtia eteenpäin, mutta rakenteiden on pysyttävä mukana. Henkilökunnan perehdyttäminen ja rekrytoiminen vie aikaa, ja hyvä henkilökunta on meille tärkeä.”

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat