Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Pikakahvi on katoamassa työpaikoilta – automaattikahvi syntyy yhä useammin vastajauhetuista pavuista

Työpaikoille hankitaan usein aiempaa laadukkaampia kahviautomaatteja.

Talous
 
Esa Syväkuru / HS
Merkittävä osa kahvin aromeista katoaa pian jauhatuksen jälkeen. Nykykoneissa onkin usein mylly, joka jauhaa kahvipavut vasta juuri ennen uuttoa.
Merkittävä osa kahvin aromeista katoaa pian jauhatuksen jälkeen. Nykykoneissa onkin usein mylly, joka jauhaa kahvipavut vasta juuri ennen uuttoa. Kuva: Esa Syväkuru / HS

Vastajauhetuista kahvipavuista valmistettu kahvi valtaa Suomea. Ensin se saapui kahviloihin, sitten koteihin ja nyt myös työpaikoille.

Yhä useammin työpaikan kahvikoneesta saa suomalaisten suosikkijuomaa varsin laadukkaana, joskus jopa kahviloiden automaattikoneiden tasoisena. Pitkään kahvikoneet täytettiin pikakahvilla, mistä seuraava askel oli kaupan suodatinkahvia vastaava jauhatus.

Nykykoneissa on kuitenkin usein mylly, joka jauhaa kahvipavut ennen uuttoa. Ominaisuus on oleellinen, sillä merkittävä osa kahvin aromeista katoaa pian jauhatuksen jälkeen.

Paulig Professionalin kenttämyyntipäällikkö Mika Putto ja Kaffa Roasteryn perustaja Svante Hampf kertovat, että pavuista jauhavat koneet ovat selkeä trendi työpaikoilla.

Suomessa valtaosa kahviautomaateista on joko Pauligin, Selectan tai Pelican Rougen eli entisen Autobarin valmistamia. Myös helsinkiläinen Kaffa Roastery on vuoden 2007 perustamisestaan lähtien ollut mukana bisneksessä, joskin yritys on vasta viimeiset pari vuotta laajentanut koneiden yritysmyyntiään.

”Kun jauhatus tapahtuu juuri ennen uuttoa, on tuoreus mahdollisimman hyvä, jolloin tilannetta voi verrata siihen, että kahvin olisi keittänyt itse. On yleistä, että koneisiin valitaan kaksi erityyppistä papua, jolloin saadaan eri makuvivahteita”, Putto sanoo.

Kaikkein parhaimmat kahvit työpaikoilla keitetään tuoremaitolaitteilla. Putto kertoo, että niiden myynti on kaksinkertaistunut heillä viime vuodesta.

”Tämä vaihtoehto valitaan, kun halutaan kahvilatason cappuccino tai latte. Tuoremaitolaitteet ovat toki kalliimpia, mikä hidastaa niiden yleistymistä.”

Kahviyritysten mukaan kahvikoneiden uusimisessa ei ole kyse pelkästään siitä, että työntekijät vaativat kahviltaan parempaa makua.

”Trendi on se, että halutaan tuoda kahvikone tai kahvinurkka työpaikan keskipisteeseen ja luoda positiivinen ilmapiiri, joka kutsuu sosiaaliseen kanssakäymiseen”, sanoo Hampf.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat