Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Vallankumous hiipii ruokapöytään – lihakorvikkeiden myynti kasvaa kiivaasti, ja vaihtoehtoja tulee koko ajan lisää

Lihan korvikkeiden kysyntä kasvaa kiivaasti. Myös tuotteiden määrä lisääntyy. Verso Food loi uutuuden härkäpavusta, Valio maidosta.

Talous
 
Mifu vai Härkis? HS testasi uudet lihakorvikkeet
Mifu vai Härkis? HS testasi uudet lihakorvikkeet
Markkinat lihakorvikkeiden ympärillä kiihtyvät. Valio lanseerasi 25.8. maitopohjaisen Mifun, mutta onko se mistään kotoisin verrattuna kilpailijaan? HS:n raati testasi maut. Toimittaja: Esa Juntunen, kuvaus ja leikkaus: Janne Elkki.
Fakta

Hurjia kasvulukuja

 S-ryhmän kaupoissa kasvipohjaisten lihan vaihtoehtojen myynti yli kolminkertaistui tämän vuoden alkupuoliskolla viime vuoteen verrattuna.

 Tofun myynti S-kaupoissa kasvoi 44 prosenttia ja papusäilykkeiden 18 prosenttia.

 K-kaupoissa kasviproteiinipohjaisten tuotteiden myynti yhteensä on kasvanut noin 25 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

 Ei-maitopohjaisten juomien myynti kasvoi K-kaupoissa 29 prosenttia.

 Sieniproteiinista valmistettujen quorn-tuotteiden myynti kasvoi alkuvuoden aikana K-kaupoissa 30 prosenttia.

Arkiruokapöytiin on hiipimässä vallankumous.

K-kaupoissa punaisen lihan myynti supistuu hitaasti vuosi vuodelta. S-kaupoissa myynti on pysynyt tasaisena, mutta niissäkin sen ennustetaan lähtevän pitkällä aikavälillä laskuun.

Sen sijaan lihaa korvaavien kasvispohjaisten raaka-aineiden myynti moninkertaistuu.

Tällä viikolla julkistettiin kaksi tuoteuutuutta, jotka ovat omiaan horjuttamaan lisää kuningas jauhelihan valtaistuinta.

Keskiviikkona startup-yritys Verso Food esitteli härkäpapupohjaisen jauhelihan korvikkeen. Torstaina oli vuorossa Valio, jonka tuote on valmistettu maitoproteiinista. Sekä Verson Härkistä että Valion Mifua voi käyttää ruuassa jauhelihan tai broilerisuikaleiden tapaan. Ne tulevat kauppoihin viimeistään syyskuun alussa.

”Molemmat ovat ruokakaupan loppuvuoden ylivoimaisesti tärkeimmät lanseeraukset”, arvioi S-ryhmän kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu.

Syynä on, että uudet tuotteet osuvat kasvavaan trendiin, jossa yhä useampi sekasyöjistä kokeilee silloin tällöin lihan tilalle muita proteiinin lähteitä. TNS Monitorin viime vuonna tekemän tutkimuksen mukaan jo neljäsosa suomalaisista välttää punaista lihaa eettisistä ja ekologisista syistä. Osuus nuorista aikuisista on vielä korkeampi.

”Uudet kasvisvaihtoehdot tulevat aiheuttamaan siirtymää pois lihasta ja vaikuttamaan lihankulutukseen keskipitkällä aikavälillä”, Alarotu uskoo.

Elintarvikealan yritysten tuotekehittely käy nyt kuumana: moni halua siivunsa kysynnän kasvusta. Valio on Suomessa ensimmäinen iso elintarvikeyhtiö, joka tuo markkinoille oman lihan korvikkeensa.

Valion tuotekehityksestä ja tuoteryhmistä vastaavan johtajan Tuomas Salusjärven mukaan kyseessä on myös koko maailmassa ainutlaatuinen tuote, koska vaihtoehto lihalle valmistetaan maidosta. Se ei siksi ole vegaaninen. Härkis sen sijaan on.

”Olemme nähneet vasta alun tämän kategorian kasvussa. Uusille toimijoille on tilaa”, Salusjärvi uskoo. Koska tuoteryhmä on uusi, sen sisällä tuotteita todennäköisesti syntyy ja kuolee. ”Kuluttajat viime kädessä päättävät, mitkä tuotteet jäävät kauppoihin.”

Valio etsii Mifulle myös vientimarkkinoita. Lihaa korvaavien tuotteiden kysyntä kasvaa esimerkiksi Ruotsissa, Britanniassa ja Saksassa.

Sekä Verso Food että Valio ovat pyrkineet saamaan tuotteelleen lihaa muistuttavan suutuntuman ja mehevän rakenteen. Niiden käyttö on helppoa ja ruoka syntyy nopeasti.

Kaupan kannalta Valion ja Verso Foodin uutuudet ovat erityisen kiinnostavia, koska niiden valmistajat vakuuttavat tuotannon pysyvän kysynnän perässä. Niitä on määrä tulla myyntiin isoon osaan S- ja K-ryhmän kauppoja.

”Olemme varautuneet suureen kysyntään ja satsanneet tuotteen hyvään saatavuuteen”, sanoo Verso Foodin toimitusjohtaja Tarja Ollila.

”Kysyntä saa olla aika tolkutonta, että tavara loppuu”, vakuuttaa puolestaan Valion Salusjärvi.

Suomessa lihaa korvaavien tuotteiden buumin aloitti aiemmin tänä vuonna myyntiin tullut nyhtökaura. Sen ominaisuudet ovat samantapaiset kuin Härkiksen ja Mifun, mutta proteiinipitoisuus on noin kaksinkertainen.

Nyhtökauraa ei kuitenkaan ole pystytty toimittamaan kauppoihin läheskään kysyntää vastaavia määriä.

Vaikka kasvisvaihtoehtojen kysyntä kasvaa huimaa vauhtia, lihan myynti niihin verrattuna on yhä aivan eri mittaluokassa. Lihan ja kalan tuoteryhmän osuus myynnistä on noin 30-kertainen verrattuna kasvistuotemyyntiin, kertoo päivittäistavaratoimialan tavarakaupan johtaja Ari Akseli Keskosta.

Osaksi juuri mittakaavaeron vuoksi pienikin siirtymä lihasta kasviproteiiniin tarkoittaa kasvistuotteita valmistaville yrityksille isoja mahdollisuuksia.

Akselin mukaan K-kaupoissa punaisen lihan myynti on supistunut muutaman prosenttiyksikön vuosittain. Erityisesti naudanlihan myynti on vähentynyt. Porsaanliha pitää pintansa paremmin, ja lampaan myynti kasvaa.

Akseli arvioi, että kasvisvaihtoehtojen markkina voisi nelinkertaistua, jos keskivertokuluttaja siirtyisi vain kerran viikossa lihasta niihin.

Onko se realistista?

”Jos minulta olisi kysytty tätä kaksi vuotta sitten, olisin sanonut että äärimäisen epärealistista. Mutta nyt kun tarjonta monipuolistuu ja tulee uusia makuja, kyllä se on mahdollista”, Akseli sanoo. ”Ei se varmasti ihan vuodessa tapahdu.”

Toimittajaraati valmisti ja maisteli uutuuksia
Mifu

 Helposti lähestyttävä Valion tutun brändin takia.

 Raejuustomainen mutta sitkeähkö ja kumimainen koostumus.

 Painon tarkkailijalle hyvä ravintosisältö, vain vähän energiaa, rasvaa ja hiilihydraatteja.

 Mieto maku.

Härkis

 Maku ja rakenne lähellä paistettua jauhelihaa.

 Sopii useisiin ruokiin.

 Mifuun verrattuna runsaasti energiaa ja rasvaa.

 Erottuuko riittävästi soijarouheesta?

Sara Aaltio / HS
Nyhtökaura Hinta: 3,89 e / 250g (Prisma). Valmistaja: Gold & green. Kotimainen. Valmistettu kaurasta sekä herne- ja härkäpapuproteiinista. Vegaaninen kylmätuote. Ravintosisältö / 100 g: proteiini 31,2 g, hiilihydraatit 7,5 g rasva 4,9 g.
Nyhtökaura Hinta: 3,89 e / 250g (Prisma). Valmistaja: Gold & green. Kotimainen. Valmistettu kaurasta sekä herne- ja härkäpapuproteiinista. Vegaaninen kylmätuote. Ravintosisältö / 100 g: proteiini 31,2 g, hiilihydraatit 7,5 g rasva 4,9 g.
Oumph! Hinta: 5,59 e / 280 g (K-supermarket). Valmistaja Food for progress. Ruotsalainen. Valmistettu soijasta. Vegaaninen pakaste. Ravintosisältö / 100 g: proteiini 17 g, hiilihydraatit 0 g, rasva 0,5 g.
Oumph! Hinta: 5,59 e / 280 g (K-supermarket). Valmistaja Food for progress. Ruotsalainen. Valmistettu soijasta. Vegaaninen pakaste. Ravintosisältö / 100 g: proteiini 17 g, hiilihydraatit 0 g, rasva 0,5 g.
Laura Riihelä
Härkis Hinta: n. 4 e / 250 g Valmistaja Verso Food. Kotimainen. Valmistettu härkäpavusta ja herneproteiinista. Vegaaninen kylmätuote. Ravintosisältö / 100 g: proteiini 17 g,hiilihydraatit 13 g, rasva 9 g.
Härkis Hinta: n. 4 e / 250 g Valmistaja Verso Food. Kotimainen. Valmistettu härkäpavusta ja herneproteiinista. Vegaaninen kylmätuote. Ravintosisältö / 100 g: proteiini 17 g,hiilihydraatit 13 g, rasva 9 g.
Mifú Hinta 3,39e / 330 g (Prisma). Valmistaja: Valio. Kotimainen. Valmistettu maidosta. Ei vegaaninen kylmätuote. Ravintosisältö / 100 g: proteiini 14 g, hiilihydraatit 1,3 g, rasva 3 g.
Mifú Hinta 3,39e / 330 g (Prisma). Valmistaja: Valio. Kotimainen. Valmistettu maidosta. Ei vegaaninen kylmätuote. Ravintosisältö / 100 g: proteiini 14 g, hiilihydraatit 1,3 g, rasva 3 g.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat