Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Aurinkolasikauppa auttoi optisen alan varovaiseen nousuun – Silmäasema valtasi markkinoita

Optisen alan vähittäismyynti kasvoi huhti–kesäkuussa 3,5 prosentilla. Koko ensimmäisellä vuosipuoliskolla kasvu on kuitenkin pakkasella.

Talous
 
Martti Kainulainen Lehtikuva
Aurinkolasit vauhdittivat optikkoalaa.
Aurinkolasit vauhdittivat optikkoalaa. Kuva: Martti Kainulainen Lehtikuva

Optisen alan vähittäismyynti kasvoi huhti–kesäkuussa 3,5 prosentilla, kertoo alan etujärjestö Näe tiedotteessaan. Vuoden alussa myynti kuitenkin kangerteli pahasti, ja alan loppuvuoden odotukset ovat sumuiset.

Ensimmäisellä vuosipuoliskolla toimialan vähittäismyynti kutistui 2,6 prosenttia.

Markkinajohtaja Instru ei ole onnistunut kasvattamaan markkinaosuuttaan tänä vuonna.

Markkinakakkonen Silmäasema on sen sijaan onnistunut laajentumisessa. Yhtiön markkinaosuus kasvoi 1,2 prosenttiyksiköllä 25,7 prosenttiin, kun Instru hallitsee markkinoista 34,2 prosenttia.

Myös Specsavers ja Synsam onnistuivat laajentumaan Instrun tontille. Specsaversin markkinaosuus kasvoi 0,8 prosenttiyksikköä 13,3 prosenttiin ja Synsamin 0,6 prosenttiyksikköä 6,4 prosenttiin.

Nelikko pitää otteessaan noin 80 prosentin osuutta alan markkinoista.

Silmälasit, piilolinssit, aurinkolasit ja oheistuotteet ovat käyneet tiukassa taloustilanteessakin kaupaksi varsin hyvin.

Viime vuonna optisen alan vähittäiskauppa teki oman ennätyksensä, kun se ylsi 323 miljoonan euron liikevaihtoon.

Kuluvan vuoden toisella neljänneksellä kasvua pönkittivät etenkin optikkojen myymät laatuaurinkolasit, joiden liikevaihto kasvoi 26 prosentilla vuoden takaisesta yli kuuteen miljoonaan euroon. Piilolinssien myynti kasvoi viidellä prosentilla, ja niitä myytiin myös kuuden miljoonan euron edestä.

Valtaosa optisen alan vähittäiskaupasta on kuitenkin silmälasien myyntiä. Alan myynnistä lähes 80 prosenttia tulee silmälaseista ja niiden kehyksistä. Silmälasikauppa kasvoi huhti–kesäkuussa hieman alle kahdella prosentilla 60 miljoonaan euroon. Etenkin yksiteholinssit ja brändikehykset kävivät kaupaksi.

Suomessa on 700 optikkoliikettä. Niissä noin 600:ssa toimii silmälääkärin vastaanotto.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat