Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Paulig osti enemmistön nyhtökaurayhtiöstä, tavoitteena vienti – ”Tuote sopii moneen maahan, rajaa ei ole”

Pauligin konsernijohtaja: Vientiin tähdätään jo ensi vuonna – aluksi mennään muihin Pohjoismaihin.

Talous
 
Sara Aaltio / HS
Yhden 250 gramman nyhtökaurapaketin hinta on liikkunut neljässä eurossa kesän aikana pääkaupunkiseudulla.
Yhden 250 gramman nyhtökaurapaketin hinta on liikkunut neljässä eurossa kesän aikana pääkaupunkiseudulla. Kuva: Sara Aaltio / HS

Elintarvikekonserni Paulig on ostanut 51 prosentin osake-enemmistön nyhtökauraa valmistavasta Gold&Green Foodsista. Kauppahintaa ei julkisteta.

Tiedotteen mukaan Gold&Green Foods jatkaa operatiivista liiketoimintaansa itsenäisesti ja yritysvetoisesti myös yrityskaupan jälkeen. Yrityskauppa tuo kuitenkin Gold&Green Foodsille uusia resursseja. Yhteistyön myötä nyhtökaura halutaan myös viedä kansainvälisille markkinoille.

Pauligin konsernijohtaja Jaana Tuominen kertoo HS:lle uskovansa, että nyhtökauran vientiä voidaan aloitella jo ensi vuonna. Viennissä voidaan hyödyntää Pauligin kansainvälisiä verkostoja. Aluksi vienti aloitetaan Ruotsiin, Norjaan ja Tanskaan, jotka Paulig tuntee hyvin ja joissa yhtiö on vahvasti läsnä.

Pohjoismaiden jälkeen nyhtökauran vientiä jatketaan muihin maihin, Tuominen kertoo. ”Tuote sopii moneen maahan. Rajaa ei ole.” Numeerisia tavoitteita Paulig ei ole asettanut.

Pauligissa uskotaan, että nyhtökaurasta voi tulla iso tuote ja iso osa yhtiön liikevaihdosta. Markkinoilla tarjotaan muitakin vastaavaan tyyppisiä tuotteita, mutta Tuominen ei pelkää alan kilpailua vaan pitää kilpailua hyvänä asiana.

Paulig ja Gold&Green Foods haluavat myös vastata nyhtökauran kotimaiseen kysyntään eli kasvattaa tuotantokapasiteettia. Nyhtökauran kysyntä on ollut niin kovaa, että moni tuotteesta kiinnostunut kuluttaja on joutunut pettymään kauppareissulla, kun hyllyt ovat olleet tyhjiä.

”Nyhtökauran tuotanto on kasvanut kolminkertaiseksi siitä, kun aloitimme ja se kasvaa koko ajan. Meille tulee jatkuvasti uusia laitteita, ja nyt saamme vitosvaihteen silmään”, Gold&Green Foodsin toimitusjohtaja Maija Itkonen kertoo Helsingin Sanomille.

”Ensi kesään mennessä pystymme vastaamaan kotimaiseen kysyntään.”

Paulig tunnetaan kahveista ja mausteista. Itkosen mukaan yhtiö lähestyi Gold&Green Foodsia ostoaikeissa alkukesästä.

”Kemiat kohtasivat välittömästi. Meille on tärkeää, että Paulig on kotimainen, luotettava ja vakiintunut kumppani, joka jakaa saman arvomaailman kanssamme.”

Itkosen mukaan yhteisiä arvoja ovat muun muassa innovointi, tutkimus- ja kehityslähtöinen tekeminen ja korkean laadun varmistaminen.

Lisäksi luonnollinen ja terveellinen ruoka ovat Itkosen mukaan olleet kovassa kasvussa olevia tuoteryhmiä Pauligilla.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat