Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

VR:n Mikael Aro alkaa houkutella uusia investointeja Suomeen - ”Suomi on hyvä maa”

Raideliikenneyhtiötä liki seitsemän vuotta johtanut Mikael Aro lupaa uudessa työssään pääomasijoittaja Tritonilla markkinoida Suomea hyvänä sijoituskohteena.

Talous
 
Markus Jokela / HS
VR:n väistyvän toimitusjohtajan Mikael Aron mukaan kiinnostavin osa rautateiden henkilöliikenteessä on pääkaupunkiseudun ja Uudenmaan lähiliikenne. ”On aivan selvää, että se houkuttelee ulkomaisia yhtiöitä niin Euroopassa kuin kauempanakin.”
VR:n väistyvän toimitusjohtajan Mikael Aron mukaan kiinnostavin osa rautateiden henkilöliikenteessä on pääkaupunkiseudun ja Uudenmaan lähiliikenne. ”On aivan selvää, että se houkuttelee ulkomaisia yhtiöitä niin Euroopassa kuin kauempanakin.” Kuva: Markus Jokela / HS
Kuka?

Mikael Aro

 Syntynyt vuonna 1965. Suorittanut eMBA-tutkinnon.

 Työskenteli ennen VR:ää panimoyhtiö Carlsbergin Pohjois-Euroopan liiketoiminnan johtajana.

 Asuu puolisonsa ja kolmen tyttärensä kanssa Tuusulassa.

 Harrastaa pyöräilyä, sulkapalloa ja laskettelua.

Valtion raideliikenneyhtiön VR:n jättävän toimitusjohtajan Mikael Aron mielestä Suomen talouden ongelmat johtuvat osittain väärästä asenteesta.

”Suomessa ongelmana on pessimismi. Suomi on hyvä maa, mutta emme näe niitä vahvuuksia, joita meillä on.”

Aron mielestä suomalaisten pitäisi ensiksi päästä toistensa kanssa yhteisymmärrykseen, jotta Suomeen saadaan lisää uusia investointeja ja ripeämpää talouskasvua. Hän pitää kansainvälistymistä tulevaisuudessa menestymisen elinehtona.

Pääomasijoitusyhtiö Triton kertoi perjantaina palkanneensa Aron neuvonantajakseen. Hän aloittaa uudessa tehtävässään joulukuussa. Tehtävä on päätoiminen.

Suomessa Tritonin suurin sijoitus on nykyisin terveyspalveluja myyvässä Mehiläisessä, jonka hallituksen puheenjohtaja Aro on ollut kesäkuusta lähtien.

Huhtikuussa Triton myi Suomen Lähikaupan Keskolle.

”Aivan varmasti tulen puhumaan Tritonin sijoittajille Suomesta hyvänä investointikohteena. Meillä on erittäin hyvä koulutusjärjestelmä ja osaavaa työvoimaa, yhteiskunta toimii hyvin ja oikeuslaitos on luotettava. Pääomasijoittajan näkökulmasta nämä ovat erittäin tärkeitä asioita.”

Uudet investoinnit ovat Suomen taloudelle ajan mittaan erittäin tärkeitä. Talouskasvu tuskin voi perustua pitkään vain yksityisen kulutuksen lisääntymisen varaan. Aron tehtävänä Tritonissa on toki paljon muutakin kuin vain investointien houkuttelu Suomeen.

”Toisen maailmansodan jälkeen raunioituneesta ja köyhästä maasta rakennettiin kahdessa sukupolvessa menestystarina. Vaikka kuluva vuosikymmenen on ollut vaikea, Suomen uusi menestyksen aika tulee vielä.”

VR:stä Aro kertoo lähtevänsä tyytyväisenä.

”Pidän kunnia-asiana, että pääsin johtamaan kansallista ikonia. Rautatieliikenteen merkitys ihmisten arkielämässä ja Suomen taloudelle on todella suuri.”

Aron tehtävänä oli tehostaa VR:n toimintaa, jotta se pärjää kilpailun avauduttua. Työpaikkoja karsittiin, aikatauluja kiristettiin, lipunmyyntiä digitalisoitiin, kalustoa uusittiin ja lippujen hinnoittelu uudistettiin.

”Olin 43-vuotias aloittaessani VR:ssä, enkä koskaan kuvitellut olevani yhtiössä työurani loppuun. Lupasin valtiolle olevani yhtiössä vähintään viisi vuotta. Yli seitsemäksi vuodeksi tehtävä venyi. Se, mitä tulin VR:ään tekemään, on nyt tehty.”

Rahtiliikenne on jo avattu kilpailulle ja seuraavaksi on henkilöliikenteen vuoro. Aron mielestä kilpailu on vain hyväksi.

Rahdin määrä kasvoi kuluvan vuoden kuuden ensimmäisen kuukauden aikana kahdeksan prosenttia 20,4 miljoonaan tonniin. Rahdissa VR:n suurin asiakas on metsäteollisuus.

”Hinnoittelu-uudistuksen vaikutus matkustajamäärän lisääntymiseen on sujunut yli odotusten. Linja-autojen aiheuttaman kilpailun kiristyminen on tehnyt VR:lle itse asiassa ihan hyvää.”

Tammi–kesäkuussa matkojen määrä kaukoliikenteessä kasvoi 0,7 prosenttia ja lähiliikenteessä 5 prosenttia. Matkustajaliikenteen liiketappio oli kuitenkin 1,2 miljoonaa euroa.

Henkilöliikenteen avaaminen kilpailulle on poliittisesti kuuma asia. Osa politiikoista pelkää, että kilpailun avaaminen vie junayhteydet hiljaisilta rataosuuksilta, palveluiden taso heikkenee ja liput kallistuvat.

Aron mukaan kokemukset ulkomailta osoittavat, että kilpailun tuomat edut ovat sitä suuremmat, mitä tehottomampi raideliikenteestä vastannut valtionyhtiö on ollut.

Jos kerran VR on Aron aikana ”trimmattu” tehokkaaksi, ovatko hänen mielestään kilpailun tuomat edut henkilöliikenteessä pienet?

Aro ei halua vastata kysymykseen, vaan jättää sen poliitikoiden arvioitavaksi. Tai oikeastaan vastaa kysymyksellä.

”Mikä on se ongelma, joka kilpailun vapauttamisella halutaan ratkaista?”

Hänen mielestään on selvää, että ulkomaiset yhtiöt ovat kiinnostuneita henkilöliikenteestä.

”Kiinnostavin osa rautateiden henkilöliikenteessä on pääkaupunkiseudun ja Uudenmaan lähiliikenne. On aivan selvää, että se houkuttelee ulkomaisia yhtiöitä niin Euroopassa kuin kauempanakin.”

Kuinka suurta kiinnostus lopulta on, riippuu siitä, miten henkilöliikenteen vapauttaminen toteutetaan. VR:llä on nykyisin yksinoikeus kaukoliikenteessä vuoteen 2024 saakka ja lähiliikenteessä vuoden 2017 loppuun.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat