Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Median murros ravistelee tv-tuotantoyhtiöitä – uusia asiakkaita hankittu muun muassa teleoperaattoreista

Perinteisen televisionkatselun kanssa ihmisten ajasta kilpailevat monet mediat, ja mainosrahat seuraavat yleisön perässä.

Talous
 
MTV
Possen kolmas tuotantokausi alkaa syyskuun puolivälissä.
Possen kolmas tuotantokausi alkaa syyskuun puolivälissä. Kuva: MTV

Median murros vaikuttaa televisiotuotantoyhtiöiden toimintaan niin hyvässä kuin pahassa.

Tuotantoyhtiö Fremantle Media Finlandin toimitusjohtaja Antero Hartonen sanoo toimi­alan olevan haasteellisessa tilanteessa ja tuotantoyhtiöiden välisen kilpailun olevan kovaa.

”Yle ei ole ostanut uusia viihdeohjelmia kuluvalle vuodelle, Suomen taloudellinen tilanne heijastuu kaupallisiin kanaviin ja median murros vie mainosrahoja televisiolta online-puolelle.”

Yhtiön liikevaihto oli viime vuonna 9,5 miljoonaa euroa, mikä on kaksi miljoonaa euroa vähemmän kuin edeltävänä vuonna. Yhtiön liikevaihto on supistunut viime vuosina, ja vielä vuonna 2012 liikevaihto oli lähes kaksinkertainen viimevuotiseen verrattuna.

Myös liikevoitto on laskenut. Viime vuonna liikevoitto oli noin 319 000 euroa, kun se vuotta aiemmin oli vajaat 805 000 euroa. Vielä vuonna 2012 luku oli 1,7 miljoonaa euroa.

”Välillä mennään kovassa nosteessa ylöspäin, ja joskus kanava päättää jostain syystä lopettaa pitkään ruudussa olleen ohjelman. Se heijastuu tuotantoyh­tiöön, joka ohjelman on tehnyt”, Hartonen sanoo.

Muista tuotantoyhtiöistä esimerkiksi vuonna 1999 perustettu Nouhau Productions piti liikevaihtonsa vuonna 2015 samassa 3,6–3,7 miljoonan euron mittaluokassa kuin vuotta aiemmin.

Sen sijaan vuonna 2008 perustetun Yellow Filmin liikevaihto kasvoi vuodesta 2014 vuoteen 2015 vajaalla neljällä miljoonalla eurolla lähes 14,6 miljoonaan euroon.

Mainosrahojen vähetessä tai siirtyessä televisiosta muihin medioihin tv-kanavilla on vähemmän rahaa tuotantojen ostamiseen tuotantoyhtiöiltä.

”Kotimaan televisiota on tänä vuonna värittänyt entistä tasaisempi kilpailu kaupallisten kanavien välillä. Harmi kyllä tämä ei kuitenkaan automaattisesti ole näkynyt tuotantoyhtiöiden tilauksissa korkeampina hintoina”, sanoo Rabbit Filmsin toimitusjohtaja Olli Suominen.

Toisaalta Ylen roolista käyty keskustelu on hänen mukaansa herättänyt tuotantoyhtiöissä varovaista toiveikkuutta.

Viime vuosina Rabbit Films on onnistunut kasvattamaan liikevaihtoaan, joka oli viime vuonna noin 5,8 miljoonaa euroa. Vuotta aiemmin se oli vajaat 3,2 miljoonaa euroa.

Vuonna 2015 yhtiön liikevoitto oli reilut puoli miljoonaa euroa ja vuotta aiemmin 260 000 euroa.

”Näyttää siltä, että pysymme tänä vuonna samassa kokoluokassa kuin viime vuonna. Se on ihan hyvä suoritus vaikeassa markkinatilanteessa”, Suominen sanoo.

Hän iloitsee siitä, että MTV3 ja Nelonen ovat ilmoittaneet keskittyvänsä tänä syksynä kotimaiseen ohjelmaan.

Rabbit Films pyrkii olemaan mukana formaattibisneksessä myös maailmalla, ja onnistumiset kotimaassa helpottavat formaattimyyntiä ulkomaille.

”Kotimaisten tuottajien kannalta on positiivista, että tv-yh­tiöiden entistä kovemmassa kilpailussa laadukas kotimainen sisältö on se, jolla pystytään tekemään eroja”, Suominen sanoo.

Uusia asiakkaita tuotantoyh­tiöt ovat saaneet muun muassa teleoperaattoreista. Toisaalta Rabbit Films on tehnyt tuotantoa myös esimerkiksi Duudsonien Youtube-kanavalle.

”Sisällöntuottajan näkökulmasta ei ole niin suurta merkitystä sillä, kenelle sisältöä teemme, jos tilaus on kiinnostava”, Suominen sanoo.

Televisionkatselun kanssa ihmisten ajankäytöstä ja mainostajien rahoista kilpailevat muun muassa videopalvelu Youtube ja suoratoistopalvelut, kuten Netflix. Suomisen mukaan tv-yhtiöt ovat hankalassa tilanteessa, sillä laatua ei olisi varaa laskea.

”Tv:stä pitäisi tulla entistä parempia ohjelmia, jotta saadaan pidettyä asemat. Tuotantoyhtiöiden kannalta tämä on toki hyvä asia”, Suominen sanoo.

Hartonen kertoo mainosrahojen määrän vaikuttavan suoraan siihen, millaisia ohjelmia tv-kanavat ostavat.

”Ohjelmia pystytään tekemään edullisemmin, mutta se heijastuu ohjelmien laatuun. Studiotuotannot ovat teknisesti helpompia ja halvempia toteuttaa”, Hartonen sanoo.

Vaikka taloustilanne ja median murros koettelevat tuotantoalaa, Hartonen iloitsee siitä, että Suomessa on edelleen ohjelmia ostavia kanavia.

”Tuotantomme on mennyt kaupaksi kanaville. Viime vuoteen verrattuna meille tulee hieman kasvua tänä vuonna”, Hartonen sanoo.

Oikaisu: Faktaboxissa luki aiemmin virheellisesti, että Rabbit Films olisi tehnyt ohjelmia Kill Arman ja Madventures. Todellisuudessa yhtiö on vain myynyt kansainvälisesti näitä ohjelmia. Kill Armanin on tuottanut Armanin Maailma ja Madventuresin Gimmeyawallet Productions.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat