Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Luksusauto Karma Reveron mittaristo pyörii suomalaisyhtiön ohjelmistolla

Talous
 
Karma Automotive
Karma Revero perustuu Suomessa valmistettuun Karma Fiskeriin.
Karma Revero perustuu Suomessa valmistettuun Karma Fiskeriin. Kuva: Karma Automotive

Luksushybridiauto Karma Reveron mittaristo tehdään suomalaisen Rightwaren ohjelmistoilla. Karma Automotive tiedotti yhteistyöstä torstaina.

Rightware on seitsemän vuotta sitten syntynyt helsinkiläisyritys, joka tekee ohjelmistotyökaluja autojen graafisten mittaristojen suunnitteluun ja pyörittämiseen. Muun muassa kaikkien uusien Audi-mallien mittaristot on tehty Rigthwaren työkaluilla.

”Rahallisesti sopimus ei ole kovin merkittävä, mutta tämä on erinomainen näyteikkuna Rightwaren osaamiselle. Olemme erittäin lyhyessä ajassa pystyneet luomaan hyvin näyttävän käyttöliittymän Karma-luksusautoon. Karmassa nimenomaan käyttöliittymä on haluttu tuoda koko ajokokemuksen keskiöön”, Rightwaren toimitusjohtaja Jonas Geust sanoo.

Karma Revero on paranneltu versio Fisker Karmasta, jota valmistettiin Uudenkaupungin autotehtaalla viisi vuotta sitten noin 2 000 kappaletta. Fisker meni sittemmin konkurssiin, mutta kiinalainen varaosajätti Wanxiang on herättänyt Karma Automotiven henkiin Yhdysvaltain Kaliforniassa.

Karma Automotiven käyttäjäkokemuksesta vastaava suunnittelupäällikkö David Witt ylistää yhtiön tiedotteessa Rightwaren Kanzi-työkalujen joustavuutta ja nopeutta. Sekä auton mittaristo että niin sanottu infotainment-näyttö on luotu Rigthwaren ohjelmistoilla.

”Kanzi-alustalla pystyimme luomaan vain muutamassa kuukaudessa kaksi käyttöliittymää”, Witt sanoo.

Myöhemmin torstaina yhtiö kertoo yksityiskohtia auton tuotannon aikatauluista ja myyntihinnoista.

Helsingin Sanomat kertoi elokuussa, että Karma Automotive osti Uudenkaupungin autotehtaalta Karmaa varten rakennetun hitsaamon. Sitä voidaan lähes sellaisenaan käyttää autojen korien hitsaamiseen, koska ulkoisesti Karma Revero on lähes identtinen aikaisemman Fisker Karman kanssa.

Edeltäjänsä tavoin Karma Revero on hybridi, joka kulkee sekä sähköllä että bensalla. Teknisesti se on kuitenkin monin tavoin päivitetty versio.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat