Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Finnvera saa miljardien lisävaltuudet vientikauppojen voiteluun

Valtio nostaa omistamansa rahoitusyhtiö Finnveran vientikauppojen avitusrahaa 19 miljardista 27 miljardiin euroon.

Talous
 
Turun telakka lisää investointejaan uusien loistoristeilijöiden myötä
Turun telakka lisää investointejaan uusien loistoristeilijöiden myötä
Turun telakka aikoo lisätä investointejaan loistoristeilijätilausten myötä. Telakka on ilmoittanut tänä vuonna jo 75 miljoonan euron investoinnista. Toimitusjohtaja Jan Meyer iloitsee telakan poikkeuksellisen pitkästä eli kuuden vuoden tilauskirjasta.

Valtio on nostamassa omistamansa vientirahoitusyhtiö Finnveran vientitakausvaltuuksia 19 miljardista 27 miljardiin. Työ- ja elinkeinoministeriö tiedotti asiasta tiistaina.

Lisärahalla Finnvera voi avittaa muun muassa kauppaneuvotteluja uusista risteilijäaluksista. Uusia kauppoja on näkyvissä myös biokattiloissa, sellu- ja paperitehtaissa sekä ict-alalla.

Veronmaksajan näkökulmasta vientitakuiden korottaminen merkitsee Suomen valtion vastuiden kasvattamista. Normaalioloissa valtiolle ei synny takuista kustannuksia, mutta odottamattomat vaikeudet voisivat nostaa valtion tappiot erittäin suuriksi.

Valtuuksien nostosta sovittiin tiistaina hallituksen talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa. Finnveralle aiemmin myönnetyt takausvaltuudet ovat käytännössä jo katossaan.

”Aiemmat valtuudet ovat käymässä riittämättömiksi, mikäli keskeisten vientialojen tilauskanta toteutuu arvioidun mukaan. Siksi esitämme eduskunnalle rahoitusvaltuuksien merkittävää nostoa”, sanoi elinkeinoministeri Olli R ehn (kesk) tiedotteessa.

Viime viikolla Turun Meyer telakka kertoi tehneensä aiesopimuksen maailman suurimman risteilyalusoperaattorin Carnivalin kanssa kahden jättiristeilijän rakentamisesta.

Alukset rakennetaan Carnival Cruise Linesille, ja ne valmistuvat vuosina 2020 ja 2022.

Finnveran takausten avulla telakkayhtiö voi varmistua rakennusaikaisen rahoituksen järjestämisestä. Käytännössä yksikään laivakauppa ei synny ilman Finnveran vientitakuita. Vastaava järjestely on käytössä kaikissa laivanrakennusmaissa, esimerkiksi Saksassa, Italiassa ja Ranskassa.

Uusien risteilijöiden kauppahintaa ei ole julkistettu. HS:n tietojen mukaan yhden risteilijän hinta olisi jopa lähes miljardi euroa kappale. Työllisyysvaikutus on 6 000–8 500 henkilötyövuotta.

Finnveran takauksia voidaan antaa alukselle OECD:n sallimina aina 95 prosenttiin asti.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat