Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Rolls-Royce hankitaan entistä nuorempana – luksusautosta tuli alle 50-vuotiaiden lelu

Brittiläisten luksusbrändien näyteikkunoiden pitää näyttää hyvältä Instagramissa

Talous
 
Dinuka Liyanawatte / Reuters
Autovalmistaja Rolls-Royce on yksi Britannian tunnetuimpia luksusbrändejä. Viime vuonna käsintehtyjä autoja tilattiin noin 3800 kappaletta.
Autovalmistaja Rolls-Royce on yksi Britannian tunnetuimpia luksusbrändejä. Viime vuonna käsintehtyjä autoja tilattiin noin 3800 kappaletta. Kuva: Dinuka Liyanawatte / Reuters
Fakta

Trenditutkimus: Näin houkuttelet asiakkaita

 Yhteistyö toisen eri alalla toimivan brändin kanssa

 VIP-palvelut ja -tunnelma fyysisessä kaupassa

 Räätälöidyt digi-palvelut – ei enää samaa kaikille

 Brändin liittäminen hauskoihin uusiin kokemuksiin

 Taiteen ja kulttuurin tukeminen ja edistäminen

 Kestävään kehitykseen panostaminen

 Kulissien raottaminen esimerkiksi Snapchatissa tai Periscopessa

 Kaupan kodinomaisuus

 Ruokatarjoilu kaupassa

Lähde: WGSN

Lontoo

Hänellä, kenellä on varaa Rolls-Royceen, ei voi koskaan olla huono maku.

”Asiakkaalle täytyy aina sanoa ’kyllä’, vaikka hän tilaisi kuinka hirveän värisen auton. Emme me voi olla hyvän maun vartijoita”, Rolls-Roycen kansainvälisestä viestinnästä vastaava Richard Carter sanoo.

Carterin mielestä kukaan ei oikeasti edes tarvitse tarvitse Rolls-Roycea: ”Ei se ole kulkuneuvo, vaan luksushyödyke, pala taidetta.”

Viime vuonna brittiläiseltä Rolls-Roycelta tilattiin 3 785 käsintehtyä autoa. Parhaiten luksusauto meni kaupaksi Yhdysvalloissa.

Rolls-Royce on yhä nuorempien kuskien leikkikalu.

”Ennen asiakkaiden keski-ikä oli 70 vuotta, nyt 43–45 vuotta. Tunnemme 85–90 prosenttia asiakkaistamme”, Carter arvioi brittiläisen luksusalan etujärjestön Walpolen tilaisuudessa.

Luksusteollisuus on tärkeä osa Britannian yrityskenttää. Vuosimyynti on yli 30 miljardia puntaa eli yli 36 miljardia euroa. Myynnistä yli 70 prosenttia menee vientiin.

Aasialaisten innosta ostaa eurooppalaista luksusta on puhuttu paljon, mutta brittiyritysten mielestä tuottavimmat markkinat löytyvät Euroopasta, Yhdysvalloista ja Lähi-idästä.

Kiinaan meneminen on jo paljon vaikeampaa etenkin pienille brändeille. Kiinalaiset pitävät kyllä brittibrändeistä, mutta he haluavat ostaa ne Britannian-matkallaan.

Tulevaisuuden markkina-alueena brittibrändejä kiinnostaa etenkin Yhdysvallat.

Britannian EU-ero eli brexit luo synkkiä pilviä taivaanrantaan. Kaupankäynnin ja yhteistyön vaikeutuminen ei tiedä hyvää luksusbisnekselle.

Yhteistyö onkin avainasemassa, kun brittiläiset luksusbrändit miettivät uusia kikkoja houkutella asiakkaita. Ideana on liittoutua toisella alalla toimivan brändin kanssa.

Muotibrändi Alexander McQueen esimerkiksi on liittoutunut laukkuyhtiö Globe-Trotterin kanssa. Hieno putiikkihotelli taas voi ryhtyä yhteistyöhön ruokabrändin kanssa.

”Tavallisille kuluttajille tarkoitetussa markkinoinnissa tätä on tehty jo aiemmin. Nyt sama tulee luksukseenkin”, trendejä tutkivan WGSN-yhtiön globaalista sisällöstä vastaava päällikkö Carla Buzasi kertoi.

Digimaailma ja sosiaalinen media tulevat valmiiksi annettuina vaatimuksina myös luksusbrändeille. Niitä ei pääse pakoon, vaikka verkon kautta ostetaan vasta 11 prosenttia brittiluksustuotteista.

Haaste piilee nyt siinä, miten digiulottuvuuden ja sosiaalisen median voi saada viestimään brändin ainutlaatuisuutta. Massaviestintä tekee brändille vain hallaa. Kaikille ei saa lähettää samaa sähköpostia.

”Data on tärkeää. Meidän on tiedettävä, keitä asiakkaamme ovat ja mitä he ovat ostaneet”, sanoo maineikkaan Gieves & Hawkes -räätäliliikkeen hallituksen puheenjohtaja Mark Henderson.

Puvuistaan tunnetun Gieves & Hawkesin juuret juontavat 1770-luvun Lontooseen. Kymmenisen vuotta sitten se siirtyi kiinalaisomistukseen.

Monille luksustuotteille fyysiset kaupat ovat erityisen tärkeitä siksi, koska asiakkaat haluavat päästä näkemään tuotteet luonnossa ja tunnelmoimaan.

Sanomatta selvääkin on se, että näyteikkunan pitää olla some-kunnossa. Kun ihmiset lataavat Instagramiin kuvia tyylikkäistä ikkuna- ja myymäläsomistuksista, pönkittää se brändiä entisestään.

Trendi on, että asiakkaat tulevat kauppaan katselemaan ja tilaavat myöhemmin verkosta. Buzasin mukaan yhtiöt eivät voi enää olettaa, että edes lippulaivamyymälästä tulisi kunnon myyntituotot neliömetriä kohti.

Buzasi kutsuu tätä nimellä phygital tsunami. Tarvitaan sekä fyysisen tuotteen ja tilan tuomaa elämystä että digitaalista myyntikanavaa.

Kun massapalvelut digitalisoituvat tulevat konkreettiset pienet asiat asiakkaille tärkeiksi. Kaikki yhtiöt lähettävät meilejä, mutta luksusbrändit lähettävät hyvälaatuiselle paperille painettuja kirjeitä ja kortteja.

Luksus- niin kuin muidenkin brändien tavoite on valjastaa asiakkaat markkinoimaan tuotetta.

”Silloin on onnistuttu, kun asiakas kerskailee tuotekokemuksellaan tutuilleen illallispöydässä”, sanoo Thomas Pink -paitayhtiön markkinointijohtaja Alex Field.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat