Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Auton yksityisleasingin kannattavuudessa voi olla yllättäviä eroja – vertaa HS:n laskurilla, onko auto edullisempi vuokrata vai omistaa

Kuluttajille tarjotaan nyt muutaman vuoden mittaisia autojen leasing-sopimuksia, jotka kattavat kaiken huolloista renkaiden vaihtoon. Autoliiton mukaan käynnissä on autoilun murros, jossa etsitään vaihtoehtoisia tapoja liikkumiseen.

Talous
 
Heidi Piiroinen
Adili Pairouke tutkaili autoja Laakkosella Helsingissä. ”Voisin kuvitella vaihtavani omistusautoni leasingiin. Toisaalta huoltokustannukset ovat kyllä ihan luonnollinen osa auton omistamista”, hän pohtii.
Adili Pairouke tutkaili autoja Laakkosella Helsingissä. ”Voisin kuvitella vaihtavani omistusautoni leasingiin. Toisaalta huoltokustannukset ovat kyllä ihan luonnollinen osa auton omistamista”, hän pohtii. Kuva: Heidi Piiroinen
Fakta

Näin esimerkki laskettiin

 Autojen mahdollinen jälleenmyyntihinta on arvio, joka perustuu Nettiauto-palvelun pyyntihintoihin ja Tullin MAHTI-hintatietojärjestelmään. Peugeotin jälleenmyyntihinnaksi arvioitiin 10 000 euroa, Volkswagenin 20 000 euroa.

 Rengas- ja huoltokulut perustuvat autokauppiaiden arvioihin määräaikaishuolloista ja rengaskuluista.

 Ajoneuvoveron ja vakuutusmaksujen suuruus perustuu omistusautoissa Autoliiton arvioihin ja leasing-autoissa autoliikkeiden tarjoamiin vakuutuspaketteihin.

 Laskelma on tehty uusien autojen osalta ilmoitetuilla myyntihinnoilla. On kuitenkin hyvä muistaa, että ne saattavat sisältää tinkimisvaraa.

 Mahdollisia rahoituskuluja ei otettu huomioon esimerkkilaskelmassa.

Suomalaiset autokaupat ovat alkaneet tarjota kuluttajille muutaman vuoden mittaisia leasing-sopimuksia, joissa auton kuukausivuokra sisältää lähes kaiken huolloista renkaiden vaihtoon.

Yksityisleasingiksi kutsuttu menetelmä tulee yleensä kalliimmaksi kuin auton ostaminen ja itse eteenpäin myyminen, mutta Helsingin Sanomien esimerkkilaskelma paljastaa, että joissain tapauksissa auton pitkäaikaisvuokraaminen voi jopa olla edullisempaa kuin omistusautoilu.

Muun muassa autoliikkeet Länsiauto ja Laakkonen tarjoavat autoja vuokralle muutamaksi vuodeksi kerrallaan. Kuukausivuokra sisältää tietyn määrän ajokilometrejä, määräaikaishuollot, korjaukset sekä kesä- ja talvirenkaat ja niiden vaihdot. Vakuutukset, polttoaine ja ajoneuvovero maksetaan erikseen.

”Ihmiset arvostavat nykyään kulujen ennakoitavuutta ja helppoutta. Yksityisleasing sopii esimerkiksi kakkosautoksi, kun omaa pääomaa ei tarvitse laittaa auton ostoon”, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen sanoo.

Jos kuluttaja saa ostamalleen autolle esimerkiksi hyvän alennuksen tai halvan rahoituksen ja onnistuu myymään auton hyvään hintaan käytön päätteeksi itse, oma auto on lähes aina kannattavampi kuin yksityisleasing.

Yksityisleasingissa autokauppa ottaa kantaakseen riskin auton arvon alenemisesta sekä yllättävistä huolloista, mikä kasvattaa vuokraa. Arvon aleneminen on Autoliiton Tolvasen mukaan auton suurin kustannus.

HS:n esimerkkilaskelma kuitenkin osoittaa, että Länsiautosta pienen Peugeotin vuokraaminen kolmeksi vuodeksi 40 000 kilometrille voi olla joissain tapauksissa kannattavampaa kuin omaksi ostaminen.

Sen sijaan perhekokoisen Volkswagen Passat Sedanin omistaminen oli esimerkkitapauksessa edullisempaa kuin esimerkiksi autotalo Laakkoselta Hyvinkäältä kolmeksi vuodeksi vuokraaminen.

Juttu jatkuu grafiikan alla.

Leasing-sopimusten ja omistusautojen vertailu on hankalaa, koska paljon riippuu autoon otetun rahoituksen ehdoista sekä auton jälleenmyyntiarvosta, jota ei voi etukäteen varmuudella tietää.

Varsinkin edullisen Peugeotin kohdalla jo tuhannen euron heitto jälleenmyyntihinnassa voi vaikuttaa laskelmaan merkittävästi. Lisäksi on hyvä muistaa, että omistusauto on toimiva kulkupeli vielä kolmen vuoden jälkeenkin, ja jatkossa sen jälleenmyyntihinta putoaa hitaammin.

Myös vakuutusmaksut vaihtelevat, minkä lisäksi voi olla vaikeaa ennustaa renkaiden tai jarrujen kulumista ja niistä aiheutuvien huoltojen kustannuksia. Yksityisleasingia onkin helppo markkinoida, kun kuluttajan on lähes mahdoton verrata vaihtoehtojaan tarkasti.

Autoliiton Tolvasen mukaan yksityisleasingia tarjoavat yritykset eivät aina edes yritä tarjota halvinta vaihtoehtoa, vaan myyvät nimenomaan kulujen ennakoitavuutta. Siitä ja helppoudesta kuluttajat saattavat olla valmiita maksamaan ekstraa.

”Ei tarvitse miettiä auton jäännösarvoa, eikä auto ole ikään kuin rasittamassa omaa tasetta”, Tolvanen pohtii.

Tolvasen mielestä autoilussa on käynnissä murros, kun markkinoille tulee koko ajan erilaisia tapoja hoitaa liikkumista paikasta toiseen.

”Tarpeita on niin erilaisia. Jos liikkuu esimerkiksi pääasiassa Helsingin keskustassa, ei kannata välttämättä omistaa autoa, vaan voi käyttää vaikka kyydinjakopalveluita tai vuokraamista.”

Yksityisleasingin elokuussa aloittaneen Länsiauton toimitusjohtaja Tommi Köninki kertoo, että sopimuksia on tehty kuukauden aikana joitakin kymmeniä, mutta vielä puhutaan melko pienestä osuudesta autokauppaa.

Köninki kuitenkin kertoo Länsiauton teettäneen Taloustutkimuksella kyselyn, jonka vastaajista jo puolet olisi kiinnostuneita harkitsemaan yksityisleasingia.

”Uskon, että osa yksityisautoilijoistakin siirtyy työsuhdeautoilijoiden tapaan leasing-autoihin. Esimerkiksi Ruotsissa jo viidennes yksityisautoista liisataan – eli siellä se on jo lähes yhtä suosittua kuin osamaksu.”

HS:n laskurilla voit vertailla yksityisleasingia omistusautoiluun kahden eri kokoisen auton kohdalla. Laskurin kustannukset ovat arvioita – todellisuudessa esimerkiksi vakuutusmaksut, huoltokulut ja auton jälleenmyyntiarvo vaihtelevat tapauskohtaisesti.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat