Talous

Valikko
Talous

Kuljetusyrittäjistä yli puolet ehdottaa jalankulkijoiden kännyköiden käytön rajoittamista liikenteessä

SKAL julkisti vuoden ensimmäisen kuljetusbarometrin, jossa suojateiden turvallisuuden lisäksi halutaan lisätä jakeluliikenteen sujuvuutta.

Suojateiden turvallisuuden parantaminen kirvoitti runsaasti ideoita kuljetusalan yrittäjiltä tuoreessa alan edunvalvojan kyselyssä. Suojatieonnettomuuksia voitaisiin vastaajien mukaan ehkäistä esimerkiksi lasten ja nuorten liikenneturvallisuuskasvatuksella ja liikennevalojen suunnittelulla.

Suomen kuljetus ja logistiikka SKAL julkisti tiistaina kuljetusbarometrin, joita tehdään kolme kertaa vuodessa. Kysely lähetetään noin 4 000 jäsenyrittäjälle, joista nyt vastasi 690.

Ajankohtaiskysymykset koskivat suojateiden turvallisuuden ohella muun muassa jakeluliikennettä kaupunkien keskustoissa. Kysymyksiä oli laatimassa myös liikenneministeriö, joka valmistelee parhaillaan tieliikennelain uudistamista. Esimerkiksi pysäköintisäännöksiin on ehkä tulossa muutoksia.

Viime vuoden vakavat suojatieonnettomuudet ovat saaneet kuljetusalan yrittäjät pohtimaan keinoja niiden estämiseksi. He ovat myös käyneet kouluissa kertomassa kuljetusalasta.

Turvallisuuskasvatuksen (80 prosenttia) jälkeen seuraavaksi suosituin keino oli liikennevalojen suunnittelu (70 prosenttia) niin, että oikealle kääntyville ajoneuvoille ja tien ylittäville jalankulkijoille ei palaisi yhtä aikaa vihreä valo koulujen läheisyydessä.

Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden älylaitteiden ja vastaavien käyttöä liikenteessä rajoittaisi liki 60 prosenttia vastaajista. Kuljettajien liikenneturvallisuuskoulutusta lisäisi liki neljännes.

Monet ammattikuljettajat ovat esittäneet peruutussignaalia muistuttavaa äänimerkkiä oikealle kääntyville, suojatien ylittäville raskaan liikenteen ajoneuvoille. Tämä ehdotus sai kannatusta vain alle kymmeneltä prosentilta kyselyyn vastanneista. Sitä kokeillaan parhaillaan Oulussa.

Avovastauksissa nousivat esiin myös suojatien siirto kauemmaksi risteyksestä etenkin kaupunkialueella, kevyen liikenteen valistaminen liikenteen näkyvyysesteistä ja erilaisten laitteiden käytön rajoittaminen liikenteessä. ”Kännykän ruudun tuijotus on yhtä vaarallista ratin edessä kuin ratin takanakin”, eräs vastaaja totesi.

Myös ajoneuvokameroita, perävaunujen vilkkuja ja suojateiden parempaa valaistusta ehdotettiin. SKAL:n mukaan moni yhdistyksen jäsen on myös jalkautunut päiväkotiin tai kouluun esittelemään kuljetuskalustoaan, jotta lapset ymmärtäisivät esimerkiksi sen, että suurista ajoneuvoista on huono näkyvyys tielle.

Tieliikennelain uudistamiselta kuljetusyrittäjät odottavat parannusta jakelun sujuvuuteen, mutta huononnuksiakin on väläytelty. Eniten huolta kyselyssä aiheutti mahdollinen kielto pysäyttää jakelulauto jalkakäytäville ja pyöräteille kuorman purkamisen ja lastaamisen ajaksi. Erityisesti suurimpien kaupunkikeskustojen jakelu on yrittäjien mukaan riippuvainen auton pysäyttämisestä kivijalkakauppojen viereen.

Jakelua koskeviin kysymyksiin vastanneista 70 prosenttia olisi valmiita poistamaan pakettiautojen nopeusrajoitukset, jolloin ne noudattaisivat henkilöautojen ensimmäisnopeuksia. Esimerkiksi kesällä moottoriteillä ensimmäisnopeus olisi 120 kilometriä tunnissa. Vastustajat (17 prosenttia) perustelivat kantaansa lähinnä liikenneturvallisuudella.

Enemmistö vastaajista kannatti myös turvavyön käyttöpakon höllentämistä esimerkiksi jäte- ja postiautoissa, jotka liikkuvat melko hitaasti ja joilla on paljon jakelu- tai keräilypaikkoja. Lievennyksen arvioitiin nopeuttavan toimintaa, mutta joissakin heräsi epäily turvallisuuden vaarantumisesta.

Kyselyn talousosion mukaan kuljetusyritysten talous on irronnut vuoden takaisesta pohjakosketuksesta, mutta kuljetusmäärät ovat kasvaneet harvemmalla kuin joka viidennellä.

Joka kolmannen yrityksen kuljettamat tavaramäärät olivat laskeneet syys–joulukuussa, mutta tilanne oli hieman valoisampi kuin vuosi sitten.

Kuljetuskilometrejä kasvattaneita yrityksiä löytyi eniten Etelä-Suomesta ja Pohjanmaalta sekä säiliöautoilijoista.

Kaakkois-Suomessa ja puupuolella kuljetusmäärät nousivat vähiten. Suoranaista laskua oli eniten ulkomaanliikenteessä ja maa-aineskuljetuksissa.

Useamman kuin joka kolmannen yrityksen liikevaihto oli laskenut, joka neljännen kasvanut. Pohjanmaalaisyrityksistä yli kolmannes paransi liikevaihtoaan. Myös Etelä-, Länsi-, ja Sisä-Suomessa lähes kolmannes nosti liikevaihtoa, mutta poikkeus oli Helsinki, joka piti perää Kaakkois-Suomen ja Keski-Suomen kanssa.

Kannattavuus oli laskenut etenkin Kaakkois-Suomessa ja metsäalan kuljetuksissa.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • SKAL
  • Liikenneministeriö
  • suojatieturmat

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää

    Luetuimmat

    1. 1

      Äärioikeisto järjestää salaisia konsertteja jatkuvasti Suomessa, ja yksi sellainen piti olla Helsingissä itsenäisyyspäivänä – tästä on kyse

    2. 2

      Suomi-viinasta tulossa hitti maailmalla – kuopiolainen juomasuku vie likööriään Aasian trendibaareihin

    3. 3

      Suuressa rakennus­kohteessa jälleen betoni­ongelmia, tuulivoimalan perustuksia piti purkaa – ministeriö kriisikokouksessa

    4. 4

      44 vuotta vanhan elokuvaklassikon raiskauskohtaus järkyttää maailmaa – Miksi vasta nyt?

    5. 5

      Ahkera häpykarvojen poisto nelinkertaistaa herpesriskin

    6. 6

      Vastasyntyneen imettäminen on kokopäivätyötä – seksi ei ole päällimmäisenä mielessä

    7. 7

      Olemmeko me sodan muokkaama kansa? Asiantuntijan mukaan sotatraumat voivat yhä siirtyä perheissä

    8. 8

      Onko minun oltava suomalainen, jotta voin asua Suomessa?

    9. 9

      Saara Aalto veti kymmenentuhatta ihmistä Senaatintorille – katso koko esiintyminen HSTV:stä

    10. 10

      Oaklandin tulipalon uhrien joukossa myös suomalainen – kuolleita löytynyt jo 36

    11. Näytä lisää
    1. 1

      44 vuotta vanhan elokuvaklassikon raiskauskohtaus järkyttää maailmaa – Miksi vasta nyt?

    2. 2

      Saara Aalto veti kymmenentuhatta ihmistä Senaatintorille – katso koko esiintyminen HSTV:stä

    3. 3

      Perussuomalaiset kiistelevät isyysrahasta – ”Tässä on kyse parista kolmesta homosta ja noin sadasta heteroisästä”

    4. 4

      Tutkinnanjohtaja: Imatran epäilty oli viime aikoina vetäytynyt omiin oloihinsa – vietti paljon aikaa tietokoneella

    5. 5

      Suomalaiskenraalien suku vaikeni suuresta salaisuudesta – ”Ryssiä ollaan”

    6. 6

      Slush lupaa puuttua tapahtuman iltajuhlissa esiintyneeseen seksuaaliseen häirintään monin tavoin – ”Täällä on nollatoleranssi seksismille”

    7. 7

      Suuressa rakennus­kohteessa jälleen betoni­ongelmia, tuulivoimalan perustuksia piti purkaa – ministeriö kriisikokouksessa

    8. 8

      Alexander Stubb oli sukupolvensa valovoimaisin poliitikko – miten ja miksi hänet syrjäytettiin huipulta?

    9. 9

      Lentoparkkiyrittäjä on ahdingossa Vantaalla: ”Peltomäki-vyyhdissä syytetty kostaa tuhoamalla firmani”

    10. 10

      Levysopimus, musikaalilavat vai jotain muuta? Saara Aallon 15 minuuttia julkisuudessa on pian ohi, ja seuraavaksi nähdään, mihin se riittää

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nainen meni kauneusklinikalle Helsingissä – päätyi öisen autokyydin jälkeen leikattavaksi omakotitaloon Viron Pärnussa

    2. 2

      Susanne Päivärinta ja Jan Andersson kiistävät päätoimittaja Atte Jääskeläisen väitteet: Ylen linjausta perusteltiin ”muilla syillä”, juontajat sanovat

    3. 3

      Kymmenien suomalaisten kauneusleikkaukset ovat menneet pieleen – Cheyenne Järvisen rintoihin jäi rujot jäljet

    4. 4

      Tuhannet koulutetut karkaavat Suomesta ulkomaille joka vuosi, ja entistä harvempi aikoo palata – ”Tämä on hirveän hälyttävä tulos”

    5. 5

      Ylen päätoimittajan mukaan ohjaaja Susanna Kuparinen loukkasi Sipilän vaimoa – Kuparinen: ”Järkytyin ihan hirveästi”

    6. 6

      Sanna-Mari Paakki aloitti kampanjan tissien puolesta ja joutui Ylilaudalta nousseen vihakampanjan kohteeksi – ja se kertoo siitä, mikä internetiä nyt riivaa kaikkialla

    7. 7

      HS seurasi pikkujoulujen viettoa Tallinnan-laivalla: ”Mennään hyttiin pussailemaan?” – ”Mennään vaan”

    8. 8

      Pidimme kaksi viikkoa uutta päiväkirjamaista kalenteria, jota hehkutetaan maailmalla – näin se toimii

    9. 9

      Ruben Stiller kertoo HS:lle saamastaan varoituksesta ja Ylen kovista vaatimuksista Sipilä-asiassa: ”Olen hiiri ja minua pelotti”

    10. 10

      Ylen juontaja tenttasi päätoimittajaa suorassa lähetyksessä – ja hukkuu nyt kiittävään palautteeseen

    11. Näytä lisää