Valikko
Talous

Ulkopuolisilta suljettu ”Valkoinen helvetti” – HS vieraili Nokian Renkaiden testiradalla Ivalossa

Keskellä Lapin erämaata on testirata, jossa koeajetaan tuotekehitysvaiheessa olevia renkaita. Paikan nimi on Valkoinen helvetti.

Yksi maailman suurimmista testiradoista on Ivalossa, jossa Nokian Renkaat koeajaa tuotekehityksessä olevia renkaita.

Paikan nimi on Valkoinen helvetti, eikä sinne ole julkisilta teiltä opasteita. Kiemurtelevia testiratoja on Ivalossa yli 100 kilometriä.

Yhtiö on nimennyt testiratansa Valkoiseksi helvetiksi, koska Ivalossa renkaita koetellaan äärimmäisissä olosuhteissa. Lunta on valtavasti, ja pakkasta voi olla 40 astetta. Testiradan korkeimmalta kohdalta näkee hyvällä säällä rajan yli Venäjälle, jolla tärkeä merkitys yhtiölle.

Rakennuksia on testausalueella on vain muutama, eikä ulkopuolisilla ole radalle mitään asiaa.

Testiajaja Mika Kuusi saapuu paikalle Porschen katumaasturilla. Kuusi on testiajajien valioluokkaa: hän on ”tuntumatestaaja”. Hänen käsissään isokokoinen katumaasturi liikkuu melkein kuin urheiluauto. Kun Kuusi painaa kaasua, se tuntuu vatsanpohjassa.

Kuusen tehtävänä on koeajaa renkaita niiden ominaisuuksien äärirajoilla ja raportoida havainnot pääkonttoriin tuotekehitysosastolle.

Hän vaikuttaa osaltaan siihen, millaisia ominaisuuksia renkaisiin lisätään: parannetaanko pitoa vai rullaavuutta, miten pintakuviointia pitäisi muuttaa ja onko nastat sijoiteltu oikein.

”Makuasia”, vastaa Kuusi kysymykseen siitä, kummat ovat paremmat talvella: kitkarenkaat vai nastarenkaat.

”Testauksen perimmäinen idea on turvallisuuden parantaminen. Nastat ovat hyvät jäisissä olosuhteissa, mutta lumessa kitkarenkaiden pito on parempi”, Kuusi sanoo.

Uuden rengasmallin kehittäminen kestää kolme neljä vuotta. Se tarkoittaa tuhansia kilometrejä testiajoa tuotekehitysvaiheessa. Nokian Renkaat testaa Ivalossa vuosittain 20 000 rengasta, joista osa on kilpailijoiden tuotteita. Yhtiö on keskittynyt nimenomaan talvirenkaisiin. Tuotannosta 70 prosenttia on talvirenkaita.

Ivalossa tehtävillä testauksilla ei ole tekemistä yhtiön perjantaina kertomasta rengasvilpistä. Rengasvilpissä kyse on siitä, että tiedotusvälineiden testeihin on toimitettu renkaita, joissa ominaisuudet ovat parempia kuin myyntiin tulevissa malleissa.

”Renkaiden kehittäminen on aina kompromissi”, sanoo Kuusi. Toisin sanoen eri ominaisuuksien välillä on tehtävä aina valintoja, koska kaikkia ominaisuuksia ei saa yhteen rengasmalliin.

Audin urheilumallin moottori murahtaa. Konepellin alla on yli 300 hevosvoimaa.

Kuusi kiihdyttää vauhdin liki 100 kilometriin tunnissa ja näyttää, kuinka auto käyttäytyy, kun pito katoaa kaikista renkaista.

”Tällaisessa tilanteessa autoa ohjataan kaasulla. Muuten olisimme penkassa.”

Kokeneen testikuljettajan kyydissä vaikuttaa siltä kuin hän voisi tehdä autolla lähes mitä tahansa.

Yhtiön menestyksen kulmakiviä on Pietarin-tehdas, joka otettiin käyttöön vuonna 2015. Erittäin kannattavalla tehtaalla valmistetaan 80 prosenttia yhtiön henkilöautojen renkaista.

Renkaiden valmistamisessa käytetään paljon öljyä, ja sitä on Venäjällä runsaasti. Öljyn halpenemisen ja ruplan heikkenemisen takia yhtiön kilpailukyky on parantunut, vaikka renkaiden kysyntä Venäjällä on taantuman takia vähentynyt.

Lähes 70 prosenttia tehtaan myynnistä meni viime vuonna vientiin pääasiassa Keski-Eurooppaan ja Pohjois-Amerikkaan.

Ivalossa testattavat koe-erät valmistetaan yhtiön kotipaikkakunnalla Nokialla.

Huoltohalli Ivalossa on täynnä renkaita. Useimmat niistä ovat tuotekehitysvaiheessa, eikä niitä siksi saa valokuvata. Kilpailu on ankaraa, ja ammattilaisille pintakuviointi kertoo jo paljon.

Entä sitten ne kiinalaisten valmistavat renkaat, jotka ovat ainakin selvästi edullisempia?

”Ollaan täällä kiinalaisten tuotteille vähän naureskeltu. Toisaalta kilpailu renkaissa on todella kovaa ja tuotekehitys pitää ottaa tosissaan.”

Helsingin Sanomat vieraili testiradalla tammikuussa.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      ”Se on kuin jokin uskonto: usein kun suomalainen lähtee töistä, hän ei enää vastaa puhelimeen” – USA:ssa uraa tehnyt Tero Kuittinen hämmästelee suomalaista keskustelua työuupumuksesta

    2. 2

      Lapsitähden jäähyväiset – ”Oli pakko antaa periksi, jouduin tekemään kuntoliikkujan treenejä”

    3. 3

      Facebook valtasi Suomen 10 vuotta sitten ja muutti meitä ihmisinä – vaikutus on tutkijan mukaan ”järisyttävän iso”

    4. 4

      Sekä kuljettaja että matkustaja simahtivat ”Haagan jättiläiseen” – sekavat miehet oli Helsingin poliisin mukaan pakko pitää sidottuina vielä sairaalassakin

    5. 5

      Kieltäytyikö isoisä puhumasta sodasta? Vanhemman sukulaisen vaiheista talvi- ja jatkosodassa saa selville yllättävän paljon netissä

    6. 6

      Kela ja VR noudattivat Antti Tuiskun ohjetta – mutta jokin tässä tökkii

    7. 7

      Japanin hävittäjiä liittyi Yhdysvaltojen laivasto-osastoon, Pohjois-Korea uhkasi upottaa tukialuksen

    8. 8

      Nyt on hyvä aika päivittää televisio – alle kuukauden päästä kanavasi voivat pimentyä

    9. 9

      54-metrinen purjevene hämmästytti kansaa Pohjanmaan teillä – video näyttää lajissaan maailman suurimman veneen kuljetuksen

    10. 10

      Järkevä keskustelu korkeakoulujen maksullisuudesta on mahdotonta, koska Suomessa vallitsee luottamuspula

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nyt on hyvä aika päivittää televisio – alle kuukauden päästä kanavasi voivat pimentyä

    2. 2

      Kolmentuhannen euron lasku kuoleman jälkeen yllätti omaiset

    3. 3

      ”Se on kuin jokin uskonto: usein kun suomalainen lähtee töistä, hän ei enää vastaa puhelimeen” – USA:ssa uraa tehnyt Tero Kuittinen hämmästelee suomalaista keskustelua työuupumuksesta

    4. 4

      54-metrinen purjevene hämmästytti kansaa Pohjanmaan teillä – video näyttää lajissaan maailman suurimman veneen kuljetuksen

    5. 5

      Hoitokoti vastaa HS:n mielipide­kirjoitukseen: ”Kuolleen asukkaan huonetta ei olisi ollut tarvetta tyhjentää heti, pahoittelemme”

    6. 6

      Virkamiesten ehdotus: Helsingin keskustasta pois kilometreittäin autokaistaa – Kaivokatu suljettaisiin autoilta

    7. 7

      Selvitys: Lähes kolmannes pohjoiskorealaisista käyttää huumeita – metamfetamiini on monille jo arkipäiväistä

    8. 8

      Kela ja VR noudattivat Antti Tuiskun ohjetta – mutta jokin tässä tökkii

    9. 9

      Kieltäytyikö isoisä puhumasta sodasta? Vanhemman sukulaisen vaiheista talvi- ja jatkosodassa saa selville yllättävän paljon netissä

    10. 10

      Facebook valtasi Suomen 10 vuotta sitten ja muutti meitä ihmisinä – vaikutus on tutkijan mukaan ”järisyttävän iso”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä tuotteet katoavat kauppojen hyllyistä varkaiden taskuun – kauppa päätyi piilottamaan jopa 1,30 euron kurkumapurkit palvelutiskin taakse

    2. 2

      Maailman vaarallisin tulivuori oireilee uhkaavasti – Kun Campi Flegrei taas räjähtää, vaarassa on miljoonia ihmisiä

    3. 3

      Ammattikoulutuksen tila on kelvoton – poikani lukujärjestys on tyhjä ja hän joutuu lorvimaan kotona

    4. 4

      16 tutkijaa loi ennusteen: Tällaista on suomalaisten arki 25 vuoden päästä

    5. 5

      Moni helsinkiläis­nainen pelkää liikkuessaan kaupungilla – miksi siitä ei puhuta enempää?

    6. 6

      Oudot tuntemukset juoksulenkillä paljastuivat syöväksi – Entinen huippu-urheilija Kirsi Valasti uskoo, että liikunnan tuoma kehotietoisuus pelasti hänet

    7. 7

      Bostonin maratonin voittajan uurteiset reisilihakset hämmästyttävät: ”En ole nähnyt koskaan mitään vastaavaa”

    8. 8

      Gynekologian ohittaminen on kultakaivos työterveyshuollon palveluita tuottavalle yritykselle

    9. 9

      Kolmentuhannen euron lasku kuoleman jälkeen yllätti omaiset

    10. 10

      Ravitsemusterapeutti kärsi vuosia kipeästä vatsasta ja ilmavaivoista – Sitten ystävä kertoi ruokavaliosta, joka toi helpotuksen

    11. Näytä lisää