Valikko
Talous

XXL nousi parissa vuodessa urheilukauppojen kärkikastiin – perustaja haluaa kaapata seuraavaksi Suomen kodinkone­markkinat

Øivind Tidemandsen toistaa XXL:ssä vähittäiskaupan temppuja, joita hän alkoi opetella Norjassa 1980-luvulla.

Urheiluvälineketju XXL:n menestys Suomessa ylitti odotukset, sanoo ketjun norjalainen perustaja ja suurin omistaja ­Øivind Tidemandsen.

”Se on ollut uskomatonta”, Tidemandsen kertoo.

Ensimmäinen XXL-myymälä avattiin Suomessa kaksi vuotta sitten, ja ketju kuuluu tätä nykyä maan suurimpiin.

Alaa seuraavan Sporttimyyjä-julkaisun alustavien lukujen mukaan XXL oli viime vuonna neljänneksi suurin urheiluvälineketju noin yhdeksän prosentin markkinaosuudella. Ykkönen oli noin 25 prosentin osuudella K-ryhmä, johon kuuluvat esimerkiksi Intersportit ja Budget Sportit.

Tänä vuonna XXL aikoo avata uudet myymälät Ouluun, Lahteen ja Vaasaan. Urheilukauppaa pitkään seurannut Heikki Kuva Sporttimyyjästä arvioi, että XXL saattaa nousta tänä vuonna myynnissä kakkoseksi ohi Stadiumin ja S-ryhmän, eli käytännössä Prismojen.

Seuraavaksi intohimoinen metsästäjä Tidemandsen saalistaa menestystä kodinkonekaupassa. Tämän vuoden aikana hän tuo Suomeen Tanskassa hyvin menestyneen Power-ketjun.

Tidemandsen toistaa XXL:ssä vähittäiskaupan temppuja, joita hän alkoi opetella Norjassa 1980-luvulla.

Tidemandsenin vanhemmat olivat Elkjøp-nimisen ketjun kodinkonekauppiaita. Kun Elkjøp halusi perustaa uuden ison myymälän Osloon, vetovastuuta tarjottiin 23-vuotiaalle Tidemandsenille.

Tidemandsen päätti tarttua tilaisuuteen, vaikka vanhempien kaltaiseksi yrittäjäksi päätyminen ei houkuttanut.

”He olivat aina töissä, joka viikonloppu”, hän muistelee.

Tidemandsen siirtyi vähitellen kauppiaan roolista ketjun palvelukseen ja alkoi siirtää valtaa kauppiailta ketjun johdolle. Myymälöiden koko kasvoi, ostoja keskitettiin, mainonta yhtenäistettiin.

Suomeen Tidemandsen toi Elkjøpin nimellä Gigantti.

Elkjøp myytiin Britanniaan vuonna 1999, ja seuraavana vuonna Tidemandsen perusti veljensä kanssa XXL:n.

XXL:ää alettiin rakentaa Elkjøpista tutulla suurten myymälöiden periaatteella. Isot liikkeet ovat monella tapaa tehokkaita: tavaroiden kuljettaminen on sujuvampaa, työntekijöiden on helpompi erikoistua, ja iso valikoima houkuttaa heräteostoksiin.

Jotta hinnat saadaan pidettyä edullisina, myyntiä tarvitaan paljon. Tärkein väline myynnin kasvattamisessa on mainonta, johon Tidemandsen sanoo XXL:n panostavan kilpailijoita enemmän.

”Se on ainut asia, jossa emme säästele”, hän kertoo.

Ärhäkkä mainonta on myös vienyt XXL:n kahnauksiin Suomen kuluttajaviranomaisten kanssa.

Markkinaoikeus kielsi XXL:ää viime vuonna sakon uhalla laskemasta alennusprosentteja suositushinnoista, joita XXL tai kilpailijat eivät todellisuudessa juuri käytä.

Tidemandsenin mielestä viranomaiset kiinnittivät XXL:ään huomiota vain siksi, että yhtiön mainonta on niin näkyvää.

”Haluaisin nähdä ketjun, joka ei ole tehnyt samoin.”

XXL:n myynti Suomessa oli viime vuonna 92,2 miljoonaa euroa – hurja kasvu edellisen vuoden 35 miljoonasta eurosta.

Menestys on saanut yhtiön harkitsemaan myymäläverkoston suunniteltua suurempaa laajentamista. Tällä haavaa XXL-liikkeitä on kahdeksan, ja viisi on suunnitteilla.

Tidemandsen on myös palannut kodinkonebisnekseen. Tidemandsenin ja hänen veljensä Dolphin-sijoitusyhtiö osti vajaan puolikkaan vaikeuksissa olleesta pohjoismaisesta kodinkoneketjusta Expertistä vuonna 2012.

”Ketjun vetämisessä on kaksi tärkeää asiaa: pitää ostaa mahdollisimman halvalla ja myydä mahdollisimman kalliilla. Expert ei ollut hyvä kummassakaan.”

Osa Experteistä vaihtaa Suomessa tämän ja ensi vuoden aikana nimeä, kun niistä tulee Power-nimisiä liikkeitä. Power-ketju seuraa jatkuvasti kilpailijoiden hintoja, ja myymälöissä digitaalisten hintalappujen avulla hinta muuttuu samaan tahtiin kuin ketjun verkkokaupassa.

Verkko kasvattaa Tidemandsenin mukaan myyntiä erityisesti siten, että ostokset tehdään verkossa ja tavarat haetaan myymälästä. Kauppojen pitää hänen mukaansa vastata verkon haasteeseen viihdyttämällä kuluttajia.

”Kauppojen pitää olla jännittävämpiä.”

Myös valikoimia pitää miettiä uudelleen. Expertit alkavat pian myydä kokonaisia keittiöpaketteja kodinkoneineen ja kalusteineen.

Tidemandsen myöntää naureskellen, että vaikka hän 23-vuo­tiaana ei halunnut tulla kaup­piaaksi vanhempiensa tavoin, niin on päässyt käymään.

Kaupanteko vei Tidemandsenin mukanaan. Erityisesti häntä viehättää se, että kun lehdessä on jonkin uuden kampanjan mainos, kuluttajien palaute näkyy heti kassassa.

”Siinä on taikaa.”

Øivind Tidemandsen

 Norjalainen Tidemandsen, 54, aloitti uransa kodinkonekauppiaana 1980-luvun alkupuolella.

 Nousi Gigantin taustalla olevan Elkjøp-kodintekniikkaketjun johtajaksi ja isoksi omistajaksi 1990-luvulla. Brittiläinen Dixons osti ketjun vuonna 1999.

 Perusti XXL:n vuonna 2000 ja osti vajaan puolikkaan pohjoismaisesta Expertistä vuonna 2012.

 Mukana myös Skeidar-kalusteketjussa ja Home & Cottage -sisustusketjussa.

 Perheeseen kuuluvat puoliso ja kolme tytärtä. Harrastaa metsästystä.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Vähittäiskauppa
  • Urheiluvälineet

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Vuoden hienoin mainos on tässä – kondominvalmistaja kehottaa kuksimaan kuin suomalainen

    2. 2

      Petra haluaisi eroon Tiktakista, mutta se ei onnistu – Vain elämää -sarjassa tuotiin esille todellista draamaa

    3. 3

      Liettualaismies petkutti Facebookilta ja Googlelta jopa 100 miljoonaa dollaria

    4. 4

      22-vuotias laulaja yritti kaikin tavoin lyödä läpi – sitten yksi dramaattinen tapaaminen muutti kaiken

    5. 5

      Sveitsiläislehti hehkuttaa suomalaista vaikenemista – omisti tuppisuisuudelle koko numeron

    6. 6

      Saako lapsi juoda simaa, vaikka siinä on alkoholia? Sima ei vahingoita lasta, mutta joskus täyskielto voi kannattaa, sanoo asiantuntija

    7. 7

      Tämä kuva-arvoitus on piinannut helsinkiläistä Panu Sihvolaa liki 60 vuotta – Hoksaatko itse, mitä 1920-luvun maalaus esittää?

    8. 8

      Teinitytön itsemurhaa käsittelevä hittisarja kuohuttaa, nyt sarja kiellettiin Uudessa-Seelannissa alle 18-vuotiailta: tästä on kyse

    9. 9

      Yhdysvallat vaatii toimia ”ennen kuin Pohjois-Korea toimii”, Venäjä ja Kiina jarruttelevat

    10. 10

      Suomalaiset tuppisuut ja kalsarikännit hurmaavat nyt maailmalla – Riku Rantala ja kaksi muuta kansainvälistä suomalaista kertovat, onko suosiosta meille iloa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sveitsiläislehti hehkuttaa suomalaista vaikenemista – omisti tuppisuisuudelle koko numeron

    2. 2

      Vuoden hienoin mainos on tässä – kondominvalmistaja kehottaa kuksimaan kuin suomalainen

    3. 3

      Tämä kuva-arvoitus on piinannut helsinkiläistä Panu Sihvolaa liki 60 vuotta – Hoksaatko itse, mitä 1920-luvun maalaus esittää?

    4. 4

      22-vuotias laulaja yritti kaikin tavoin lyödä läpi – sitten yksi dramaattinen tapaaminen muutti kaiken

    5. 5

      Potkiiko hallitus hyvätuloiset ulos Helsingin kaupungin vuokra-asunnoista? Vuokrataloihin jaettu kirje nostatti asukkaat takajaloilleen

    6. 6

      Panu Sihvolaa liki 60 vuotta piinannut kuva-arvoitus ratkesi – maisemasta ei ole nykyään jäljellä enää tiilen tiiltä

    7. 7

      Rumatkin miehet koetaan viehättäväksi, jos jutut ovat hyviä – naisilla tilanne on monimutkaisempi, selvisi viehätysvoimatutkimuksessa

    8. 8

      Presidentti Niinistö torjui virkanimityksen – ministeriön ehdotus oikeuskansleriksi poistettiin valtioneuvoston käsittelystä, vaikka siitä oli jo kerrottu hakijoille

    9. 9

      Trump kuvailee avoimesti elämäänsä ”pienessä kotelossa” ja harmittelee, ettei saa enää ajaa autoa: ”Rakastin entistä elämääni”

    10. 10

      Teinitytön itsemurhaa käsittelevä hittisarja kuohuttaa, nyt sarja kiellettiin Uudessa-Seelannissa alle 18-vuotiailta: tästä on kyse

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun pienten tyttöjen isä nukkui viiden tunnin päiväunia, se ei ollut merkki väsymyksestä vaan aivosyövästä – Kirsi Karhusen mies sai Suomen parasta saattohoitoa, mutta moni muu ei saa

    2. 2

      ”Se on kuin jokin uskonto: usein kun suomalainen lähtee töistä, hän ei enää vastaa puhelimeen” – USA:ssa uraa tehnyt Tero Kuittinen hämmästelee suomalaista keskustelua työuupumuksesta

    3. 3

      Kolmentuhannen euron lasku kuoleman jälkeen yllätti omaiset

    4. 4

      Sveitsiläislehti hehkuttaa suomalaista vaikenemista – omisti tuppisuisuudelle koko numeron

    5. 5

      Jako hyviin ja huonoihin työttömiin ärsyttää Kaisa Heikkilää, 29, joka päätti olla ylpeästi työtön – ”Suomessa työ määrittelee ihmistä”

    6. 6

      Metsään kadonnut kuopiolaismies oli jo alkanut riisua vaatteitaan hypotermiassa – onneksi poliisikoira Körmy löysi lumen alta pipon

    7. 7

      Nyt on hyvä aika päivittää televisio – alle kuukauden päästä kanavasi voivat pimentyä

    8. 8

      Rumatkin miehet koetaan viehättäväksi, jos jutut ovat hyviä – naisilla tilanne on monimutkaisempi, selvisi viehätysvoimatutkimuksessa

    9. 9

      ”Anna on taas lihonut” – Suomalainen suosikkibloggaaja laihdutti lukijoidensa edessä, lihoi entiselleen, päätti lopettaa jojoilun – ja saa nyt kuulla siitä jatkuvasti

    10. 10

      Erittäin tappava tunnistamaton tauti levinnyt Liberiassa – alustavien tietojen mukaan kyse ei ole ebolasta

    11. Näytä lisää