Valikko
Talous

XXL nousi parissa vuodessa urheilukauppojen kärkikastiin – perustaja haluaa kaapata seuraavaksi Suomen kodinkone­markkinat

Øivind Tidemandsen toistaa XXL:ssä vähittäiskaupan temppuja, joita hän alkoi opetella Norjassa 1980-luvulla.

Urheiluvälineketju XXL:n menestys Suomessa ylitti odotukset, sanoo ketjun norjalainen perustaja ja suurin omistaja ­Øivind Tidemandsen.

”Se on ollut uskomatonta”, Tidemandsen kertoo.

Ensimmäinen XXL-myymälä avattiin Suomessa kaksi vuotta sitten, ja ketju kuuluu tätä nykyä maan suurimpiin.

Alaa seuraavan Sporttimyyjä-julkaisun alustavien lukujen mukaan XXL oli viime vuonna neljänneksi suurin urheiluvälineketju noin yhdeksän prosentin markkinaosuudella. Ykkönen oli noin 25 prosentin osuudella K-ryhmä, johon kuuluvat esimerkiksi Intersportit ja Budget Sportit.

Tänä vuonna XXL aikoo avata uudet myymälät Ouluun, Lahteen ja Vaasaan. Urheilukauppaa pitkään seurannut Heikki Kuva Sporttimyyjästä arvioi, että XXL saattaa nousta tänä vuonna myynnissä kakkoseksi ohi Stadiumin ja S-ryhmän, eli käytännössä Prismojen.

Seuraavaksi intohimoinen metsästäjä Tidemandsen saalistaa menestystä kodinkonekaupassa. Tämän vuoden aikana hän tuo Suomeen Tanskassa hyvin menestyneen Power-ketjun.

Tidemandsen toistaa XXL:ssä vähittäiskaupan temppuja, joita hän alkoi opetella Norjassa 1980-luvulla.

Tidemandsenin vanhemmat olivat Elkjøp-nimisen ketjun kodinkonekauppiaita. Kun Elkjøp halusi perustaa uuden ison myymälän Osloon, vetovastuuta tarjottiin 23-vuotiaalle Tidemandsenille.

Tidemandsen päätti tarttua tilaisuuteen, vaikka vanhempien kaltaiseksi yrittäjäksi päätyminen ei houkuttanut.

”He olivat aina töissä, joka viikonloppu”, hän muistelee.

Tidemandsen siirtyi vähitellen kauppiaan roolista ketjun palvelukseen ja alkoi siirtää valtaa kauppiailta ketjun johdolle. Myymälöiden koko kasvoi, ostoja keskitettiin, mainonta yhtenäistettiin.

Suomeen Tidemandsen toi Elkjøpin nimellä Gigantti.

Elkjøp myytiin Britanniaan vuonna 1999, ja seuraavana vuonna Tidemandsen perusti veljensä kanssa XXL:n.

XXL:ää alettiin rakentaa Elkjøpista tutulla suurten myymälöiden periaatteella. Isot liikkeet ovat monella tapaa tehokkaita: tavaroiden kuljettaminen on sujuvampaa, työntekijöiden on helpompi erikoistua, ja iso valikoima houkuttaa heräteostoksiin.

Jotta hinnat saadaan pidettyä edullisina, myyntiä tarvitaan paljon. Tärkein väline myynnin kasvattamisessa on mainonta, johon Tidemandsen sanoo XXL:n panostavan kilpailijoita enemmän.

”Se on ainut asia, jossa emme säästele”, hän kertoo.

Ärhäkkä mainonta on myös vienyt XXL:n kahnauksiin Suomen kuluttajaviranomaisten kanssa.

Markkinaoikeus kielsi XXL:ää viime vuonna sakon uhalla laskemasta alennusprosentteja suositushinnoista, joita XXL tai kilpailijat eivät todellisuudessa juuri käytä.

Tidemandsenin mielestä viranomaiset kiinnittivät XXL:ään huomiota vain siksi, että yhtiön mainonta on niin näkyvää.

”Haluaisin nähdä ketjun, joka ei ole tehnyt samoin.”

XXL:n myynti Suomessa oli viime vuonna 92,2 miljoonaa euroa – hurja kasvu edellisen vuoden 35 miljoonasta eurosta.

Menestys on saanut yhtiön harkitsemaan myymäläverkoston suunniteltua suurempaa laajentamista. Tällä haavaa XXL-liikkeitä on kahdeksan, ja viisi on suunnitteilla.

Tidemandsen on myös palannut kodinkonebisnekseen. Tidemandsenin ja hänen veljensä Dolphin-sijoitusyhtiö osti vajaan puolikkaan vaikeuksissa olleesta pohjoismaisesta kodinkoneketjusta Expertistä vuonna 2012.

”Ketjun vetämisessä on kaksi tärkeää asiaa: pitää ostaa mahdollisimman halvalla ja myydä mahdollisimman kalliilla. Expert ei ollut hyvä kummassakaan.”

Osa Experteistä vaihtaa Suomessa tämän ja ensi vuoden aikana nimeä, kun niistä tulee Power-nimisiä liikkeitä. Power-ketju seuraa jatkuvasti kilpailijoiden hintoja, ja myymälöissä digitaalisten hintalappujen avulla hinta muuttuu samaan tahtiin kuin ketjun verkkokaupassa.

Verkko kasvattaa Tidemandsenin mukaan myyntiä erityisesti siten, että ostokset tehdään verkossa ja tavarat haetaan myymälästä. Kauppojen pitää hänen mukaansa vastata verkon haasteeseen viihdyttämällä kuluttajia.

”Kauppojen pitää olla jännittävämpiä.”

Myös valikoimia pitää miettiä uudelleen. Expertit alkavat pian myydä kokonaisia keittiöpaketteja kodinkoneineen ja kalusteineen.

Tidemandsen myöntää naureskellen, että vaikka hän 23-vuo­tiaana ei halunnut tulla kaup­piaaksi vanhempiensa tavoin, niin on päässyt käymään.

Kaupanteko vei Tidemandsenin mukanaan. Erityisesti häntä viehättää se, että kun lehdessä on jonkin uuden kampanjan mainos, kuluttajien palaute näkyy heti kassassa.

”Siinä on taikaa.”

Øivind Tidemandsen

 Norjalainen Tidemandsen, 54, aloitti uransa kodinkonekauppiaana 1980-luvun alkupuolella.

 Nousi Gigantin taustalla olevan Elkjøp-kodintekniikkaketjun johtajaksi ja isoksi omistajaksi 1990-luvulla. Brittiläinen Dixons osti ketjun vuonna 1999.

 Perusti XXL:n vuonna 2000 ja osti vajaan puolikkaan pohjoismaisesta Expertistä vuonna 2012.

 Mukana myös Skeidar-kalusteketjussa ja Home & Cottage -sisustusketjussa.

 Perheeseen kuuluvat puoliso ja kolme tytärtä. Harrastaa metsästystä.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Vähittäiskauppa
  • Urheiluvälineet

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Köyhät, rikkaat ja maahanmuuttajat asuvat yhä useammin omilla alueillaan – asuinalueet eriarvoistuvat erityisesti Turussa

    2. 2

      Sydänsairaudesta, aivokasvaimesta, keuhkosyövästä ja murtuneesta lonkasta kärsivälle yli 90-vuotiaalle toitotetaan, että ”kotona on paras”

    3. 3

      Ranskan vaaleissa toiselle kierrokselle menevät EU-myönteinen Macron ja oikeistopopulisti Le Pen – perinteisille puolueille rökäletappio

    4. 4

      Suomi maksaa naapureihin verrattuna asiantuntijoille pientä palkkaa – ”Tukholmassa maksetaan joistain tehtävistä Suomeen verrattuna tuplasti”

    5. 5

      Tieteelliset tosiasiat hylätään humpuukina, jos ne horjuttavat omaa maailmankuvaa – ”Ihmiset kyseenalaistavat tutkijoiden motiivit ja sitoumukset”

    6. 6

      Sunnuntaina lyötiin murskaksi Ranskan vanha valta – murtuuko tässä myös brexitin ja Trumpin käynnistämä hyökyaalto?

    7. 7

      ”Se on kuin jokin uskonto: usein kun suomalainen lähtee töistä, hän ei enää vastaa puhelimeen” – USA:ssa uraa tehnyt Tero Kuittinen hämmästelee suomalaista keskustelua työuupumuksesta

    8. 8

      Kristityiksi kääntyneitä turvapaikanhakijoita ei pidä palauttaa

    9. 9

      Onko Emmanuel Macron Ranskan tuleva presidentti? 39-vuotias vaalien outolintu on naimisissa lukioaikaisen ranskanopettajansa kanssa ja kertoo hyviä asioita Euroopasta

    10. 10

      Edessä hulppea nousu vai joko se päättyi? Nämä kuusi tekijää keikuttavat Suomenkin taloutta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Se on kuin jokin uskonto: usein kun suomalainen lähtee töistä, hän ei enää vastaa puhelimeen” – USA:ssa uraa tehnyt Tero Kuittinen hämmästelee suomalaista keskustelua työuupumuksesta

    2. 2

      Kieltäytyikö isoisä puhumasta sodasta? Vanhemman sukulaisen vaiheista talvi- ja jatkosodassa saa selville yllättävän paljon netissä

    3. 3

      Ranskan vaaleissa toiselle kierrokselle menevät EU-myönteinen Macron ja oikeistopopulisti Le Pen – perinteisille puolueille rökäletappio

    4. 4

      Köyhät, rikkaat ja maahanmuuttajat asuvat yhä useammin omilla alueillaan – asuinalueet eriarvoistuvat erityisesti Turussa

    5. 5

      Lapsitähden jäähyväiset – ”Oli pakko antaa periksi, jouduin tekemään kuntoliikkujan treenejä”

    6. 6

      Facebook valtasi Suomen 10 vuotta sitten ja muutti meitä ihmisinä – vaikutus on tutkijan mukaan ”järisyttävän iso”

    7. 7

      Onnen päivät -sarjan ”pikkuriiviö” kuoli – Erin Moran oli lapsitähti, jonka tragediaksi koitui rooleitta jääminen aikuisena

    8. 8

      Kela ja VR noudattivat Antti Tuiskun ohjetta – mutta jokin tässä tökkii

    9. 9

      Sekä kuljettaja että matkustaja simahtivat ”Haagan jättiläiseen” – sekavat miehet oli Helsingin poliisin mukaan pakko pitää sidottuina vielä sairaalassakin

    10. 10

      Munkkiniemessä odotettiin postia kaksi viikkoa, tärkeä lasku maksamatta – jakeluongelmat jatkuvat Helsingissä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä tuotteet katoavat kauppojen hyllyistä varkaiden taskuun – kauppa päätyi piilottamaan jopa 1,30 euron kurkumapurkit palvelutiskin taakse

    2. 2

      Maailman vaarallisin tulivuori oireilee uhkaavasti – Kun Campi Flegrei taas räjähtää, vaarassa on miljoonia ihmisiä

    3. 3

      Ammattikoulutuksen tila on kelvoton – poikani lukujärjestys on tyhjä ja hän joutuu lorvimaan kotona

    4. 4

      Oudot tuntemukset juoksulenkillä paljastuivat syöväksi – Entinen huippu-urheilija Kirsi Valasti uskoo, että liikunnan tuoma kehotietoisuus pelasti hänet

    5. 5

      Bostonin maratonin voittajan uurteiset reisilihakset hämmästyttävät: ”En ole nähnyt koskaan mitään vastaavaa”

    6. 6

      Gynekologian ohittaminen on kultakaivos työterveyshuollon palveluita tuottavalle yritykselle

    7. 7

      Kolmentuhannen euron lasku kuoleman jälkeen yllätti omaiset

    8. 8

      ”Se on kuin jokin uskonto: usein kun suomalainen lähtee töistä, hän ei enää vastaa puhelimeen” – USA:ssa uraa tehnyt Tero Kuittinen hämmästelee suomalaista keskustelua työuupumuksesta

    9. 9

      Selvitys: Lähes kolmannes pohjoiskorealaisista käyttää huumeita – metamfetamiini on monille jo arkipäiväistä

    10. 10

      Ravitsemusterapeutti kärsi vuosia kipeästä vatsasta ja ilmavaivoista – Sitten ystävä kertoi ruokavaliosta, joka toi helpotuksen

    11. Näytä lisää