Talous

Youtuben Suomen-johtaja: Varovaisen markkinoinnin aika meni jo – ”Mainosten pitää saada aikaan tunteita, ei jotain peukunviuhuntaa”

Youtubesta Suomessa vastaava Ossi Ahto vie yrityksiä digitaalisen markkinoinnin maailmaan. Hänestä mainonta ei vaadi peukutusta.

Yritykset ovat aina tehneet itseään kuluttajille tykö. Miksi siis digitaalisesta markkinoinnista pitää kohista erikseen – eikö se ole vain samaa myynninedistämistä, mutta eri alustalla?

Digitaalinen markkinointi eroaa perinteisesti kanavista, vakuuttaa sitä työkseen myyvä Ossi Ahto. Hän työskentelee Googlella toimialapäällikkönä ja vastaa Suomen Youtubesta.

Perinteistä markkinointia suunnitellaan ja puunataan pitkään. Sitten valmis paketti laitetaan sanomalehteen, televisioon mainoskatkolle tai vaikkapa bussipysäkille ulkomainontana. Digitaalisessa markkinoinnissa parantaminen ja viestin säätäminen alkaa oikeastaan vasta siinä vaiheessa, kun kampanja päästetään vapaalle jalalle. Verkossa kuluttajat voivat usein osallistua jotenkin, tai vähintään reagoida markkinointiin.

on juuri kuluttajien reaktiot. Niitä ei aina voi ohjata. Vastaanotto voi olla jotain ihan muuta kuin mitä toivottiin.

”On tapauksia, joissa kampanja on ikään kuin kidnapattu.”

Moni muistaa Suomen Veetin Me Time -kampanjan, jossa karvanpoistotuotteita myyvä yhtiö kysyi Facebookissa täydellistä Me Time -iltaa – ja kun internetiin huusi, se todellakin vastasi. Facebook-seinä täyttyi pilkasta, jossa ihmiset kuvailivat täydelliseen iltaan kuuluvan muun muassa kainalokarvojen letittämistä, puoli pulloa viskiä, irtoseksiä, bentsoja, pesäpallomaila tai patriarkaatin murskaamista. Osaa säälitteli ihmisiä, jotka sulkeutuvat perjantai-iltana vessaan karvanpoistoaineen ja jäätelökulhon kanssa.

McDonaldsin slogan Lovin’ beats hatin herätti sekä ärtymystä että pilkkaa, ja Lego purki sopimuksensa Shellin kanssa jouduttuaan Greenpeacen videon hampaisiin.

Ei siis ihme, että osa isoista ja arvokkaista brändeistä arastelee digitaalisen markkinoinnin arvaamattomuutta.

”Usein kysytään, miksi arvokkaimmat ja tunnetuimmat [brändit] tulevat Yhdysvalloista eikä täältä. No, siellä ollaan todella paljon rohkeampia kuin täällä. Meillä on vielä paljon brändejä, jotka on tosi varovaisia.”

Muutos on kuitenkin jo näkyvissä. Yrityksiltä odotetaan nyt myös vahvempaa kannanottamista.

”Varovaisuuden aika on ohi. Kukaan ei huomaa, jos asioita ei tee isommin.”

Kun Orkla mainosti Felix-ketsuppiaan tummaihoisella suomalaisella, se sai osan kuluttajista uhkaamaan tuotteita boikotilla. Liennettelyn sijaan Orkla pamautti, ettei haittaa. Yrityksen suoraviivainen reaktio sai paljon myönteistä huomiota.

”On parempi saada vaikka vähän vihamiehiäkin kuin olla vaan ihan harmaata.”

Ahto on huomannut, että suomalaisbrändejä hirvittää olla esillä ja altistaa itseään keskustelulle. Sitä paitsi jonkun pitäisi myös vastata kuluttajien reaktioihin. Ja vieläpä nopeasti.

”Suomessa on tosi vaikea palkata viestintään ihmistä sillä ajatuksella, että sinun pitää sitten vastata tästä 24 tuntia vuorokaudessa. Se on tosi kallista. Ja velvollisuudentunnossaan suomalaiset myös ottavat tämän vaateen tosi tosissaan.”

Osa isoista yhtiöistä on totuttanut kuluttajat siihen, että vastaus Twitterissä tai muualla tulee nopeasti. Esimerkiksi lentoyhtiöille se onkin luontevaa.

”Mutta ajatteleeko jokin sipsifirma, että sen pitää vastata palautteisiin öisin. Ehkä ei, mutta kuluttaja saattaa näin ajatella.”

Miten Ahto itse löysi digitaalisen markkinoinnin pariin? Hän pohjusti asiaa Red Bullilla, jossa hän työskenteli ensin opintojen ohessa ja sitten pitkään niiden jälkeen. Red Bullilla markkinointi nivoutui usein johonkin tapahtumaan.

”Red Bull oli jo silloin sisältömarkkinoinnin edelläkävijä, vaikkei sitä sanaa vielä käytetty. Pyrimme tekemään asioita, joista kuluttajat voisivat kiinnostua, ja digitaalisuus oli heti jo mukana.”

Myöhemmin Hartwallilla Ahto vei tätä pidemmälle Heinekenin kanssa, josta hän siellä vastasi. Esimerkiksi ihmiset saivat valita verkossa esiintyjät Flow-festivaalin Heineken-lavalle.

”Se ei ollut parin päivän juttu vaan jatkui koko kevään. Ja se oli kokonaan digitaalista lukuun ottamatta sitten itse keikkoja lavalla.”

Yrityskauppojen jälkeen Ahto alkoi etsiä kansainvälisiä digimarkkinoinnin hommia ja löysi sitä kautta Googlelle. Hänen päätyönsä on auttaa isoja brändejä digikampanjoissa ja saada sitä kautta Googlelle bisnestä.

Siinä roolissa hän kritisoi mainostajien jatkuvaa peukutuksenmetsästystä.

”Koko ajan pitäisi olla jotain äksöniä, jakoja ja peukutuksia. Pitäisi muistaa, että äärimmäisen pieni osa reagoi mainontaan, isompi merkitys on sillä, että ihmiset näkevät mainoksen. On harhaa, että pitäisi aina painaa jotain nappulaa, ei se tv-mainontakaan näin toiminut. Pitää saada aikaan tunteita, ei jotain peukunviuhuntaa.”

Tässä kohtaa pitää muistaa, että Ahto on Googlen miehiä ja puhuu tietysti oman työnantajansa näkökulmasta. Google ja Facebook ovat keskenään valtavia kansainvälisiä kilpailijoita.

Ahdon mukaan digimarkkinoissa on vielä paljon tehtävää.

Markkinointia tehdään usein tv-mainos tai tietokoneen näyttö edellä, vaikka kuluttajat pyörivät verkossa kännykällä.

Paljon tehdään edelleen kolmen minuutin mainosvideoita tv-spotti mielessä, vaikka kännykästä katsotaan hyvin lyhyitä videoita.

”Tai miten esimerkiksi hyödynnetään sijaintitietoja, tai sitä että ihminen etsii kaupassa juuri tiettyä tuotetta tai vertailee hintoja juuri sillä hetkellä.”

Ihmiset myös käyttävät valtavasti Whatsappia, Snapchatia ja muita viestimissovelluksia. Niihin väkisin tungettu mainonta vain ärsyttää, joten niihin pitää tehdä sisältömarkkinointia, jonka ihmiset itse haluavat tilata sinne.

Ahto myös muistuttaa erilaisten neuvonta- ja tee näin -videoiden suosiosta verkossa. Ehkä yritykset voisivat hyödyntää niitäkin enemmän.

”K-rauta on tehnyt jonkun verran Youtubeen videoita, jotka varmaan sopiikin suomalaiselle tee se itse -miehelle, Tjäreborg on esitellyt kohteitaan 360-astetta-videoilla ja Valiolla on videoreseptejä”, Ahto listaa esimerkkejä.

Ossi Ahto

 Ossi Ahto, 37, työskentelee Googlella toimialajohtajana. Hän vastaa isoista brändiasiakkaista sekä

Youtubesta Suomessa.

 Aikaisemmin Ahto on työskennellyt brändien ja digitaalisen markkinoinnin parissa muun muassa

Heinekenillä ja Red Bullilla.

 Hän on valmistunut kauppatieteiden maisteriksi Turun kauppakorkeakoulusta.

 Ahto tasapainottaa työtä liikkumalla. Hänellä on kaksi alle 3-vuotiasta lasta.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • myynti
  • Markkinointi
  • mainos
  • YouTube

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Suomalaisen yleisin ansio on 2 500 euroa – katso palkat ammateittain ja vertaa laskurilla omaa palkkaasi muihin iän ja koulutuksen mukaan

    2. 2

      Helsingin poliisin raiskaustilastoissa toistuu tuttu tarina – HS:n kokoama kartta näyttää, mihin kaupunginosiin raiskaukset keskittyvät

    3. 3

      Kyllä, nämä asiat aiheuttivat kauhua eilen eduskunnan viinakeskustelussa – alkoholijäätelöt, värikkäät etiketit, kadunkulmien pitseriat...

    4. 4

      Helsingin Tallinna-tunneli sai yllättävän kilpailijan Espoosta – Peter Vesterbacka kokoaa jo kansainvälistä rahoitusta ja on siksi opetellut puhumaan kiinaa

    5. 5

      Masennus vaani ja valitsi onnellisen hetken – Anni Saastamoisen elämässä oli kaikki hyvin, kun hän yhtäkkiä löysi itsensä vessasta itkemästä

    6. 6

      Vuosikymmeniä vaivannut mysteeri ratkesi: lähes kukaan ei lapsena pitänyt mustaa miestä tummaihoisena – ”Vanhemmat siirtävät omia pelkojaan lapsilleen”, sanoo psykologi

    7. 7

      Nobinan bussilakko vaikuttaa satojen tuhansien ihmisten liikkumiseen pääkaupunki­seudulla – HSL ei saa lakkolinjoille korvaavia busseja

    8. 8

      ”Jos potilaan mieli olisi antanut periksi, tarina olisi voinut päättyä toisin” – Ihmishenkiä pelastavat ammattilaiset kertovat, mitä työ on opettanut elämästä

    9. 9

      24-vuotias suomalaisnainen haki miehiä netti-ilmoituksella, johon vastasivat itsensäpaljastaja, sadisti, porno-ohjaaja ja ”elävä nukke” – Samira Elagoz teki dokumentin, jollaista ei ole ennen nähty

    10. 10

      Sijaispula kärjistyi helsinkiläisessä päiväkodissa: Vanhempia pyydettiin hakemaan lapset pois ”mahdollisimman aikaisin”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nobinan bussilakko vaikuttaa satojen tuhansien ihmisten liikkumiseen pääkaupunki­seudulla – HSL ei saa lakkolinjoille korvaavia busseja

    2. 2

      24-vuotias suomalaisnainen haki miehiä netti-ilmoituksella, johon vastasivat itsensäpaljastaja, sadisti, porno-ohjaaja ja ”elävä nukke” – Samira Elagoz teki dokumentin, jollaista ei ole ennen nähty

    3. 3

      Mies kaatoi pastakattilan lattialle Punavuoressa – alkoi riita, jonka seurauksena taloyhtiö vaatii mieheltä 30 000 euron korvauksia

    4. 4

      Helsingin poliisin raiskaustilastoissa toistuu tuttu tarina – HS:n kokoama kartta näyttää, mihin kaupunginosiin raiskaukset keskittyvät

    5. 5

      ”On perusteltua, että se, joka nousee aamukuudelta ja menee Alepan kassalle, tienaa enemmän kuin se, joka ei nouse eikä mene” – Eduskunta jatkaa väittelyä budjetista

    6. 6

      Hyvältä tuntuva vatsa ei aina voi hyvin, ja vehnäleipä jämähtää klöntiksi – nämä seitsemän asiaa sinun tulee tietää, jos haluat välttää vatsavaivoja

    7. 7

      Kyllä, nämä asiat aiheuttivat kauhua eilen eduskunnan viinakeskustelussa – alkoholijäätelöt, värikkäät etiketit, kadunkulmien pitseriat...

    8. 8

      Merika Kallionpää oli uskonnollisen yhteisönsä tähti, kun häntä varoitettiin toisesta uskovasta naisesta – suhde ja kaapista tuleminen syöksivät Kallionpään sivuraiteelle

    9. 9

      ”Älä nyt pelästy, isäsi tulee kuolemaan”, outo ääni varoitti – Tutkija päätyi sattumalta tekemään väitöskirjan suomalaisten yliluonnollisista kokemuksista

    10. 10

      Helsingin Tallinna-tunneli sai yllättävän kilpailijan Espoosta – Peter Vesterbacka kokoaa jo kansainvälistä rahoitusta ja on siksi opetellut puhumaan kiinaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yksinkertaiset aivoharjoitukset mullistivat lasten käytöksen – arvosanat nousivat, keskittyminen helpottui ja nukkuminen parani

    2. 2

      Tässäkö Helsingin seudun kammotuin työpaikka? Palkka 7 500 euroa kuussa, mutta hakijoita ei näy

    3. 3

      ”Meidän on nyt mentävä”, sanoi poika ja joi myrkyn siskojensa kanssa – Kiinan ”hylättyjen lasten kaupunki” on täynnä lohduttomia tarinoita

    4. 4

      Ani Kellomäki sai 17-vuotiaana syöpädiagnoosin – mutta hänen suurin tragediansa väijyi äidin huoneen oven takana

    5. 5

      Meitä on pissattu silmään – pelätty kemikaali on varsin harmiton

    6. 6

      Päiväkoti irtisanoi lapsen Lauttasaaressa

    7. 7

      Jos olet ollut lapsi 1990-luvulla, syönyt, leikkinyt, pukeutunut, käynyt koulua tai viettänyt synttäreitä, teit näitä asioita

    8. 8

      ”Kyseessä on pahanlaatuinen kasvain” – Suomalaisnainen sai musertavan syöpäuutisen postitse kotiin ja luki sattumalta potilastiedoistaan, ettei voi parantua

    9. 9

      Mies kaatoi pastakattilan lattialle Punavuoressa – alkoi riita, jonka seurauksena taloyhtiö vaatii mieheltä 30 000 euron korvauksia

    10. 10

      Nobinan bussilakko vaikuttaa satojen tuhansien ihmisten liikkumiseen pääkaupunki­seudulla – HSL ei saa lakkolinjoille korvaavia busseja

    11. Näytä lisää