Valikko
Talous

Ravintoloille omia taksikyytejä, halvempia takseja lentokentälle – HS selvitti, miten taksiliikenne voi muuttua

Taksimatkojen hinnoilla on nyt laskupainetta, arvioi asiantuntija. Maaseudun ravintola voisi tarjota valomerkin jälkeen kotikyytipalveluja.

Tuusniemi/Helsinki. Taksiliikenteen sääntelyn purku luo painetta laskea taksihintoja, sanoo Kilpailu- ja kuluttajaviraston tutkimuspäällikkö Henrikki Oravainen.

Virasto on tyytyväinen maan hallituksen tekemään päätökseen purkaa sääntelyä.

”Nykyinen tilanne on ollut jähmettynyt”, Oravainen luonnehtii.

Oravaisen mukaan lupien määrän rajoittaminen on ollut pahin ongelma. Se on estänyt uusien taksi­yrittäjien pääsyä markkinoille. Kun tämä rajoite poistuu, yritysten kasvattaminen tulee houkuttelevammaksi.

Kun taksi­yritysten koko kasvaa, niiden mahdollisuudet markkinoida ja profiloitua parantuvat. Ja kun yrityskoko kasvaa, samalla kasvaa kyky painaa hintaa alemmas, Oravainen sanoo.

Jos alalle tulee suurempia yrityksiä ja alan jähmeys poistuu, taksin tilaamiseen ja hintavertailuun soveltuvia mobiilisovelluksia ilmaantuu luultavasti lisää, Oravainen arvioi. Se helpottaa kuluttajan kykyä valita oikean hintainen palvelu.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto arvioi, että uudistus puuttui oikein myös toiseen terveen kilpailun ongelmaan, maksimihinnan määrittelyyn. Se on Oravaisen mukaan ”toiminut kuin nopeusrajoitus – kaikki ovat ottaneet sen käyttöön”. Hinnoilla olisi voinut kilpailla aiemminkin, hän jatkaa.

HS kokosi tietoa sitä, miten liikenteen vapauttaminen käytännössä voisi kolmessa tapauksessa vaikuttaa ja miten matkustamisen hinta muuttuisi.

Ajot maaseudulla

”Tämä on minulle elinehto”, sanoo Hilkka Ronkainen poistuttuaan taksista Tuusniemen keskustassa Pohjois-Savossa.

Taksiyrittäjä Piia Koponen on kyydinnyt tilataksillaan pyörätuolissa istuvan Ronkaisen kotoa runopiiriin.

Ronkainen on seurannut kiinnostuneena keskustelua tak­sialasta. Hän uskoo, että vapautukset voisivat tuoda uusia yrittäjiä. Tärkeintä on, että jatkossakin taksipalvelut toimisivat sujuvasti myös maaseudulla.

”Että taksi olisi helppo saada, ja että niitä olisi riittävästi”, Hilkka Ronkainen sanoo.

Maaseudulla on paikkakuntia, joilla ei ole omia taksipalveluita. Taksilupia on vapaana. Monilla alueilla suuri osa kuljetuksista on jo yhteiskunnan maksamaa kuljetusta.

Maaseudulle voisi syntyä uudistuksen ansiosta osa-aikaisia taksikuljetusyrittäjiä.

”Maaseudun ravintola voisi halutessaan hankkia taksiliikenneluvan ja tarjota kuljetuspalvelut sulkemisajan jälkeen kotiin”, pohtii neuvotteleva virkamies Susanna Metsälampi liikenne- ja viestintäministeriöstä.

Jos taksi on varattu koulukuljetukseen, päivällä kauppaan tai apteekkiin haluava voisi soittaa naapurissa asuvalle osa-aikaiselle taksiyrittäjälle – tai sille ravintolataksille.

Taksiyrittäjä Koponen sanoo, ettei esimerkiksi pakettikyytien yhdistelyn ideassa ole mitään uutta.

”Minäkin olen vienyt esimerkiksi polkupyöriä ja kiukaan. Ihan tervetullutta on, jos sitä hyödynnettäisiin enenevässä määrin.”

Koponen uskoo, että alan vapautuminen huonontaa maaseudun taksipalveluita. Hiljaisille kirkonkylille tuskin tulee uusia yrittäjiä, ja entisetkin saattavat lähteä.

Kyydit Helsinki-Vantaan lentokentältä

Asiakkaat käyttävät jatkossa enemmän omien kuljetuspalveluidensa mobiilisovelluksia. Jo ennen lentoa he tilaavat kentälle sen kuljetusliikkeen auton, jonka haluavat esimerkiksi edullisen hinnan vuoksi.

Lentokenttäkuljetukset ovat haluttuja, mikä saattaisi johtaa nykyistä kovempaan kilpailuun. Hinnat luultavasti laskisivat.

Taksi- ja pikkubussiyritys Kajonin toimitusjohtaja Jari Kujala arvioi, että hinta voisi laskea noin kaksikymmentä prosenttia nykyisestä.

Jos näin kävisi, kyyti lentokentältä Helsingin keskustaan maksaisi nykyisen 40 euron sijasta runsaat 30 euroa.

Kentällä voisi myös olla näyttötauluja, joista matkalta saapuvat voisivat valita, millaisen kyydin he haluavat ja millaista hintatasoa he hakevat.

Tulevaisuudessa olisi entistä helpompaa poimia sen kokoinen auto, jota tarvitsee esimerkiksi oman matkaryhmän koon tai mukana kulkevien harrastusvälineiden vuoksi.

Kentälle tulisi paljon sellaisiakin asiakkaita, jotka haluavat taksinsa jonottamalla.

Nykyinen yhden jonon menetelmä ei toimisi, koska tarjolla olisi monen hintaisia kyytejä. Jonojen määrä ja järjestely – esimerkiksi kyytien hintatason mukaisesti – on lentokenttäyhtiö Fin­avian vastuulla.

Ajot pikkujouluaikaan Helsingissä

Tulevaisuudessa autot voivat liikkua vapaammin kyydittäviä hakiessaan. Jos on odotettavissa, että jossain syntyy kova kysyntä vaikkapa pikkujoulujen vuoksi, yrittäjät siirtyisivät hiljaisemmilta seuduilta sinne, missä on kysyntää.

Ruuhka-aikana hinta olisi todennäköisesti kovempi kuin hiljaisina aikoina – ehkä nykyistäkin kovempi – mutta odotteluaika lyhyempi.

Taksien määrä esimerkiksi Helsingissä lisääntyisi vuoden kovimmissa kysyntäpiikeissä.

Autoja tulisi pääkaupungin yöhön esimerkiksi radan varresta. Jos pikkujouluista ei ehdi ennen aamua kotiin, taksipula ei olisi enää uskottava selitys.

Liikenteen sääntely kevenee

 Liikenneministeri Anne Berner (kesk) esitteli tiistaina suunnitelman liikenteen sääntelyn keventämiseksi.

 Nykyisin taksiliikennettä ohjaillaan muun muassa rajoittamalla taksilupien määrää.

 Tästä rajoituksesta luovutaan vuonna 2018, ja kyytien hinnoittelu vapautuu.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Liikenne
  • Julkinen liikenne
  • taksit
  • pikkujoulut
  • Lentokenttä

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Mätä brassiliha järkyttää, mutta Suomessakin kuluttajaa sumutetaan – ihan joka päivä

    2. 2

      Maailmanselitysten uusi supertähti povaa, että ihmislaji on tulossa tiensä päähän

    3. 3

      Donald Trump on hylännyt vallan kolmijako-opin ja haluaa hallita kuin Aurinkokuningas tai Mussolini, sanoo professori Martti Koskenniemi

    4. 4

      Kalliolaiskaksion hinnalla ostaisi Tallinnasta lukaalin, Lontoosta rahalla ei saisi yksiötäkään – HS vertaili, mitä saa 250 000 eurolla viiden eurooppalaisen pääkaupungin ”Kalliosta”

    5. 5

      George W. Bush vangitsi tauluihinsa Irakissa vammautuneen sotilaan katseen – näin suomalaisgalleristi arvioi maailmalla kehutun presidentin kyvyt

    6. 6

      Rekkojen ulosajot ovat päivittäinen ongelma valtatiellä 21 – Taksikuski: ”Tie on aivan katastrofaalinen, aina joku auto penkkaan pyllähtäneenä”

    7. 7

      Alko harppaa ajassa taaksepäin Töölössä – pullot pyydettävä syksystä lähtien myyjien selän takaa palvelutiskiltä

    8. 8

      Suomi on kaukana tasa-arvosta, sanoo tutkija – ”Rakenteellisia esteitä on vaikea nähdä, jos niitä ei itse kohtaa”

    9. 9

      Gerbiili peräaukossa ja muita syitä, miksi mielipiteet eivät muutu, vaikka faktat muuttuvat

    10. 10

      Poliisi: Cincinnatin yökerhoammuskelussa ei toistaiseksi viitteitä terrorismista – yksi kuollut, 14 loukkaantunut

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Alko harppaa ajassa taaksepäin Töölössä – pullot pyydettävä syksystä lähtien myyjien selän takaa palvelutiskiltä

    2. 2

      Tampereella myydään marmorista miljoonataloa, jota on tirkistelty hakupalveluissa jo satatuhatta kertaa – HS kävi katsomassa Kruunukalusteen perustajien elämäntyötä

    3. 3

      Mätä brassiliha järkyttää, mutta Suomessakin kuluttajaa sumutetaan – ihan joka päivä

    4. 4

      Tässäkö on Suomen vanhin käytössä oleva kännykkä? Mikkoset soittelevat 15 vuotta vanhalla oranssilla Nokialla – ja sen akku kestää viikon

    5. 5

      Suomi on kaukana tasa-arvosta, sanoo tutkija – ”Rakenteellisia esteitä on vaikea nähdä, jos niitä ei itse kohtaa”

    6. 6

      Amatöörin voittama Jussi-palkinto on märkä rätti ammatti­näyttelijöiden kasvoille – Yleisön suosikit on Jusseissa unohdettu

    7. 7

      Kalliolaiskaksion hinnalla ostaisi Tallinnasta lukaalin, Lontoosta rahalla ei saisi yksiötäkään – HS vertaili, mitä saa 250 000 eurolla viiden eurooppalaisen pääkaupungin ”Kalliosta”

    8. 8

      Suomi on jo riittävän tasa-arvoinen, sanoo BMW:n ex-johtaja Mia Miettinen – ”Minulle ei ole koskaan ollut ongelma tehdä uraa ja samalla silittää mieheni paidat”

    9. 9

      Rekkojen ulosajot ovat päivittäinen ongelma valtatiellä 21 – Taksikuski: ”Tie on aivan katastrofaalinen, aina joku auto penkkaan pyllähtäneenä”

    10. 10

      Lupsakka puolalaiskuvaaja tallensi kuviinsa koko savolaisen ihmiskirjon sylivauvasta keppikerjäläiseen – katso upeat kuvat yli sadan vuoden takaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tuhansia suomalaisia ryöstettiin orjiksi, mutta sitä hädin tuskin muistetaan – moni kansa ei unohtaisi moista vääryyttä ikinä

    2. 2

      Vanha hinnasto saattaa olla arvokkaampi kuin romaani eivätkä Myrna-kupit kiinnosta ketään – asiantuntijat kertovat, mitkä käytetyt tavarat nyt käyvät kaupaksi

    3. 3

      Jopa puolet liikunnan harrastajista treenaa liian lujaa, sanoo asiantuntija – Iltakävely voi usein olla hikilenkkiä parempi

    4. 4

      En halua olla sukupuoli­neutraali, haluan olla nainen – kotona pesen mielelläni mieheni pyykit

    5. 5

      Hampurilaistesti: Maistoimme juustohampurilaisia kuudesta helsinkiläisravintolasta – selkeä voittaja ja häviäjä löytyivät

    6. 6

      Lenkille lähtenyt helsinkiläisnainen huomasi itkevän autoilijan tien poskessa – kuljetti satamaan ja juoksi takaisin

    7. 7

      Toni Kitin kova flunssa olikin aids – Nyt hän toivoo, että muut eivät uskoisi netin valesivuja

    8. 8

      Ottelun parhaaksi pelaajaksi valitun hyökkääjän tunteellinen emämoka: kiitti haastattelussa vaimoaan – ja tyttöystäväänsä

    9. 9

      Finnair perui koko kesän Miamin-lennot – mitä lentoyhtiössä oikein tapahtuu?

    10. 10

      Vanhuksia on jäänyt ilman ruokaa Helsingissä, eikä edes kaupunki tavoita uutta lähettiyritystä – lopulta kotihoito tilasi ruokaa Helvi Ukkola-Saariselle, 91

    11. Näytä lisää